arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۹

جزئیات بازدید نمایندگان مجلس از دو سایت هسته‌ای/ فعالیت سایت نطنز در سطح قبلی ادامه دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان جزئیاتی از بازدید نمایندگان مجلس از سایت‌های هسته‌ای نطنزوفردو، گفت: فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است. عمویی تأکید کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تأکید بر حفظ دستاوردهای کشور در حوزه هسته‌ای، آمادگی خودشان را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی در جهت حفظ و توسعه این دستاوردها اعلام کردند،
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان جزئیاتی از بازدید نمایندگان مجلس از سایت‌های هسته‌ای نطنزوفردو، گفت: فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیاتی از بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس از تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اکثریت اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با سفر به قم و نطنز از سایت‌های هسته‌ای شهید علیمحمدی و شهید احمدی‌روشن بازدید کردند.

وی افزود: این سفر با هدف بررسی آخرین اقدامات و تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای کشور انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با ادامه داد: طی این بازدید مشخص شد که در حال حاضر در سایت شهید علیمحمدی در فردو، 1044 سانتریفیوژ در 6 آبشار از سانتریفیوژهای نسل یک در حال غنی‌سازی هستند که عمل غنی‌سازی 4.5 درصد توسط این سانتریفیوژها انجام می‌شود.

عمویی اضافه کرد: در سایت شهید احمدی‌روشن در نطنز هم شاهد فعالیت‌های نسل یک و دو و چهار بودیم که در زنجیره غنی‌سازی قرار گرفتند، در مشاهدات ما از روند تحقیق و توسعه و بر روی نسل‌های جدید سانتریفیوژهای ایرانی هم به دست آمد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روند تحقیق و توسعه و نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژهای IR6، IR8 و IR9 هم ادامه دارد، اظهارداشت: در سایت نطنز نمایندگان مجلس از نزدیک شاهد فعالیت‌های دانشمندان جوان هسته‌ای کشورمان و تحقیق و توسعه درباره این سانتریفیوژها بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: کشور ما در روند طراحی و تحقیق و توسعه بر روی نسل‌های جدید سانتریفیوژ روند رو به جلویی دارد، این موضوع شامل طراحی و نیز ساخت قطعات در داخل کشور ما می‌شود که ما را از وابستگی به خارج از کشور بی نیاز کرده است.

عمویی ادامه داد: نمایندگان در بازدیدی که از این دو سایت هسته‌ای داشتند ضمن تقدیر از زحمات دانشمندان هسته‌ای کشور که موجب دستاوردهای افتخارآمیزی در حوزه هسته‌ای برای کشور بودند، بر حفظ دستاوردها و توانمندی‌های علمی و انسانی که در این حوزه وجود دارد، تأکید کردند.

وی با اشاره به بازدید نمایندگان مجلس از محل حادثه نطنز، گفت: همچنین در بخش دیگری از این بازدید، نمایندگان مجلس از محل حادثه رخ داده در نطنز هم بازدید داشتند، در آنجا گفت‌وگوهای کارشناسی با بعضی افراد حاضر در محل صورت گرفت و سناریوهای مختلف که منجر به این حادثه شده، مرور شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: جمع‌بندی دقیق‌تر درباره علت این حادثه نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است که امیدواریم نهادهای مسئول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است. غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می‌گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان، روند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد. حادثه در یکی از سوله های روی سطح رخ داد که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می‌شده است.

عمویی تأکید کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تأکید بر حفظ دستاوردهای کشور در حوزه هسته‌ای، آمادگی خودشان را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی در جهت حفظ و توسعه این دستاوردها اعلام کردند، همچنین بر رعایت فاکتورهای پدافند غیرعامل در تأسیسات هسته‌‌ای کشور تأکید کردند.

نظرات بینندگان