arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۴۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
واشنگتن پست:

آیا ممکن است نتانیاهو، ترامپ را پیش از انتخابات وارد جنگ با ایران کند؟

رهبران خارجی نیز نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا را دنبال می‌کنند. روند کلی رقابت به گونه‌ای است که برخی مردم امیدوار هستند به زودی از شر ترامپ خلاص شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جکسون دیهل در واشنگتن پست نوشت: رهبران خارجی نیز نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا را دنبال می‌کنند. روند کلی رقابت به گونه‌ای است که برخی مردم امیدوار هستند به زودی از شر ترامپ خلاص شوند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تا امروز در عرصه بین‌المللی هیچ کس بیشتر از بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین از به قدرت رسیدن ترامپ نفع نبردند. نخست وزیر اسرائیل در تلاش است تا از روزهای باقی مانده ترامپ در قدرت برای اجرای طرح‌های جسورانه‌اش نهایت بهره را ببرد. یکی از این طرح‌ها پیشنهاد وی برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری به اسرائیل است، که به طور اسمی تحت پوشش برنامه صلح خاورمیانه ترامپ به مرحله اجرا در می‌آید.

برنامه دیگر وی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما به همان اندازه جسورانه و پرخطر به حساب می‌آید بحث اقدامات اسرائیل علیه ایران است.

ممکن است دولت نتانیاهو در همه حوادث دست نداشته باشد چرا که همانطور که یکی از مقامات این کشور هم گفت هر حادثه‌ای که در ایران رخ می‌دهد لزوماً ارتباطی با اسرائیل ندارد. با این حال گزارش واشنگتن پست و نیویورک تایمز حکایت از نقش داشتن اسرائیل در انفجار نطنز دارد. دنیس راس، یکی از مقامات ارشد سابق خاورمیانه گفت: من متعجب‌ام که اسرائیلی‌ها بیشتر به این موضوع ورود نکرده‌اند.

راس و سایر تحلیلگران می‌گویند نتانیاهو به احتمال زیاد رضایت ترامپ برای انجام این حملات را گرفته است. اگر قرار بر دادن پاسخی به این حملات باشد، اهداف احتمالی ایران می‌تواند شامل پایگاههای آمریكایی در عراق یا حمل و نقل در خلیج فارس باشد، اهدافی كه هر دو قبلاً در سال گذشته مورد حمله قرار گرفته است.

یک حمله تلافی‌جویانه موفق از سوی ایران می‌تواند ترامپ را به سمت آغاز یک درگیری نظامی آن هم درست پیش از انتخابات بکشاند، اتفاقی که شاید شانس او را هم کمرنگ‌تر از قبل کند. به نظر می‌رسد دستیاران رئیس جمهور فشار نتانیاهو را برای الحاق کرانه باختری تعدیل کرده و در حال حاضر خواهان عدم اجرای آن هستند.

با وجود این خطرات، به نظر می‌رسد ترامپ همچنان درگیر کارزار ایران است. بدون شک این مسئله تا حدودی به این دلیل است که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه وی، مایک پمپئو، تقریباً به اندازه نتانیاهو نسبت به براندازی حکومت ایران اصرار دارند. این همچنین به این دلیل است که کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه ایران به جای کاهش تهدید برعکس تهدیدات را به اوج خود رسانده است.

تهران به جای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های ترامپ، اقدام به افزایش سطح غنی‌سازی کرده است. به گفته بازرسان سازمان ملل متحد، پس از خروج ترامپ از توافق از سال 2018 ایران همچنان ذخایر خود را كاهش می‌داده است، اما حالا روندی متفاوت در پیش گرفته است. این کشور همچنین استقرار نسل جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد که به واسطه آن‌ها می‌توانست ظرف مدت چند ماه به توانایی تولید سلاح هسته‌ای برسد.

فیلیپ گوردون که نظارت بر امور خاورمیانه را در شورای امنیت ملی در زمان رئیس جمهور باراک اوباما، بر عهده داشت معتقد است که تنها راه برای کند کردن برنامه ایران مقابله با آن است.

این روزنامه با اشاره به انفجار نطنز در ادامه نوشت: با این حال، حتی افزایش حملات ابتکاری هم احتمالا قادر به تعطیل کردن برنامه هسته‌ای ایران یا حتی محدود کردن آن هم نخواهد بود. در حال حاضر بسیاری از امکانات و تاسیسات ایران در زیر زمین مستقر است. به همین خاطر نتانیاهو باید احتمال به قدرت رسیدن بایدن را هم در نظر بگیرد. بایدن گفته که او به دنبال احیای توافق هسته‌ای است و به گفته راس، اسرائیلی‌ها معتقدند که ایران پاسخ مثبتی به پیشنهاد بایدن خواهد داد. وی ادامه داد: آنچه به ظاهر اسرائیلی‌ها می‌بینند ایجاد فضایی مناسب برای دیپلماسی در صورت ورود بایدن است. با این شرایط هیچ بعید نیست که ترامپ و نتانیاهو ما را به سمت جنگ با ایران ببرند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
6
3
کمتر این خزعبلات رسانه های چپ و دمکرات آمریکارو به عنوان تحلیل و مقاله به خورد مخاطبات بده
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
3
6
شاید از روی نا امید وانحراف افکار عمومی دست به این خطر بزنند ولی ایران هم هشیار است وهم توان ضربه زدن سختر به انها است.
نظرات بینندگان