arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۹

آمریکا: نشست‌های آتی شورای امنیت باید روی تحریم ایران متمرکز شود

نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار تمرکز نشست‌های آتی شورای امنیت این سازمان روی بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد. تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار تمرکز نشست‌های آتی شورای امنیت این سازمان روی بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد.

به گزارش فارس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از اعضای شورای امنیت خواست نشست‌های آتی این شورا درباره مسائل خاورمیانه روی بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمرکز کنند.

«کلی کرافت» که در نشست ماهانه شورای امنیت با موضوع مسائل خاورمیانه صحبت می‌کرد بعد از بیان ادعاهایی درباره حماس و غزه گفت: «مسئله بدتر این است که رژیم مستقر در تهران آماده است، چنانچه این شورا اجازه رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را بدهد، فجایع و مصیبت‌های بیشتری نه فقط در غزه بلکه در لبنان، سوریه، عراق و یمن ایجاد کند.»

وی اضافه کرد: «این نشست و سایر نشست‌های این شورا با موضوع خاورمیانه در ماه‌های آتی باید روی این تهدید بزرگ علیه صلح و امنیت متمرکز شوند.»

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند.

پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند. این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند.

چندی پیش دیپلمات‌های غربی به فارن‌پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست.

نظرات بینندگان