arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۶۱۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

طیبی: بانک مرکزی مداخله نمی کرد، دلار ۳۰ هزار تومان را رد می کرد / رکب بانک مرکزی به بازار ارز

طیبی اقتصاددان معتقد است؛ اگر بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نمی کرد با توجه به آشفتگی قیمت ها در این بازار رشد قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان می رسید چرا که مردم تعیین کننده قیمت ها در این بازار شده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طیبی اقتصاددان معتقد است؛ اگر بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نمی کرد با توجه به آشفتگی قیمت ها در این بازار رشد قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان می رسید چرا که مردم تعیین کننده قیمت ها در این بازار شده بودند.

به گزارش بازار، اقدام بانک مرکزی در زمانی که افسار قیمت ها در بازار ارز پاره شده بود باعث شد تا اسب سرکش قیمتها در این بازار رام شود. حرکتی که به سرازیری قیمت دلار و رسیدن نرخ این کالا از کانال ۲۶ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسید و به احتمال زیاد با مداخله های پی در پی این بانک در ساماندهی بازار ارز قیمت ها در روزهای آینده شکسته تر و واقعی تر می شوند.


دکترسید کمیل طیبی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره تبعات اقدام بانک مرکزی باعرضه ارز به سامانه نیما، تصریح کرد: وقتی بازار به حال خود رها شود نرخ ها نیز دچار تغییر و نتیجه آن به آشفتگی بازار و رشد قیمت ها می انجامد. درچنین شرایطی بانک مرکزی باید به اشکال مختلف وارد عمل و مانع از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز شود.

پایان تقاضای غیر واقعی در بازار ارز
وی به سکوت بانک مرکزی و نظاره مسئولان اقتصادی دولت به رشد قیمت ها در بازار ارز اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بانک مرکزی طی این مدت در عرضه ارز جوانب احتیاط را رعایت می کرد بنابراین وقتی دید قیمت ها در بازار ارز غیر واقعی در حال رشد است وارد عمل شد و با مداخله در بازار مانع از رشد غیر منطقی قیمت این کالا شد.


این اقتصاددان علت رشد قیمت ها در بازار ارز را ناشی از رشد تقاضاهای واقعی و کاذب در بازار عنوان کرد و افزود: البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور عده ای نیز با ورود به این بازار سعی در تبدیل دارایی های خود به ارز را داشتند که این موضوع نیز بر رشد قیمت ها دامن می زد.


طیبی خاطرنشان کرد: عدم ورود بانک مرکزی به بازار ارز آن هم در روزهایی که قیمت این کالا بر مدار رشد قرارگرفته بود باعث شد تا بازار از ناتوانی بانک مرکزی در عرضه ارز تاحدی مطمئن شود، غافل از اینکه فعالان این بازار با ورود بانک مرکزی رکب خوردند و بانک مرکزی با عرضه ارز به بازار موجب فروریختن قیمت ها در این بازار شد.


استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: اگر بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نمی کرد و قوت و قدرت خود را در این عرصه نشان نمی داد قیمت دلار در روزهای آینده به بیش از ۳۰ هزارتومان نیز می رسید. اما اکنون که بانک مرکزی مصر بر ساماندهی قیمت ها در بازار ارز با برنامه های اصولی است بی تردید سفته بازان ارزی برای جلوگیری از زیان هر چه بیشتر فروشنده و قیمت ها در این بازار همچنان نزولی خواهد شد.

آثار منفی افزایش نرخ ارز بر رشد قیمت ها در بازار
این اقتصاددان به آثار منفی رشد قیمت ارز بر افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز قیمت کالا و خدمات نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و این موضوع باعث فشار فراوان بر قشر متوسط به پایین جامعه می شود.


وی اضافه کرد: رشد قیمت ها در بازار ارز تورم را بشدت بالا می برد و این روند به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم منجر خواهد شد.


طیبی به رشد قیمت طلا و سکه در بازار اشاره کرد و افزود: از آنجایی که تغییر نرخ ارز زمینه ساز تغییر قیمتها در بازار می شود قیمت سکه و طلا نیز همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار بالا می رفت و این افزایش قیمت تورم انتظاری را در جامعه ایجاد کرد.


گفتنی است؛ پس از افزایش نرخ ارز در بازار و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۲۶ هزار تومان بانک مرکزی پس از مدتها صبر بالاخره روز یکشنبه با عرضه ارز به سامانه نیما سکوت را شکست و باعث شد تا قیمت ها در بازار ارز نزولی شود.

ضرورت کنترل قیمت ها در بازار پس از کاهش قیمت ارز
عرضه قابل توجه ارز در سامانه نیما طی دو سه روز اخیر توسط بانک مرکزی به مبلغ ۳۴۲میلیون دلار در این سامانه بازار ارز را متحول کرد. سیر نزولی قیمت ارز در بازار درحالی از ظهر یکشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که عرضه ارز از سوی بازار ساز در این مدت نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. همزمان با ریزش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت فروش دلار از سوی بازار ساز نیز نسبت به روزهای ما قبل کاهش چشم‌گیر داشته است.


در چنین شرایطی به نظر می رسد با توجه به سیاست ساماندهی قیمت ها در بازار ارز توسط بانک مرکزی این احتمال وجود دارد که عرضه ارز همچنان ادامه دار و قیمت ها نیز در این بازار کاهشی تر شود.


البته با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت خیلی از کالاها نیز در بازار افزایش یافت حال با توجه به پدیده چسبندگی قیمت ها در بازار و نظارت ضعیف بر کنترل قیمت ها دولت باید اقدامات محسوس و نامحسوس خود را در راستای کاهش بی منطق قیمت ها در بازار به کار گیرد و مانع از رشد قیمت ها شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
4
یعنی الان باید متشکر باشیم دلار رو اوردین پایین مثلا!!!!بچاصلا مسؤول بالا و پایین کردن دلار کیه جز خود دولت
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
مدام جلو پای خودشان تعظیم می کنند .... یادش رفته دلار از ۳ هزار تومان به بیست هزار تومان رسیده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
1
6
تو رو خدا این مطلب رو سانسور نکنید شاید آقای طیبی ببینه . آقای کارشناس چرا زمانی که دلار داشت 20 رو رد می کرد آقای همتی عزیز مداخله نکرد تا دلار برگرده به همون 17 و 18 تومن. نظر بالای 90 درصد جامعه اینه که کار کار دولت و بانک مرکزیه برای کسب ریال بیشتر. حالا هرچند هی این موضوع رو تکذیب کنند. چقدر بد است که جامعه اعتماد خودشو به دولت مردانش از دست بدهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
عجب‌رکبی زد ، چقدر بانک مرکزی فعال هست ، بدبخت هر کشور دیگه ای بود ، الان رفته بودید قاطیه باقالیها، کل مردم استرس پیدا کردند خجالت بکش
محمد رستم‌زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
الان ما باید چجوری از دولتمردان تشکر کنیم، واقعا عذاب وجدان گرفتیم از تلاش شبانه‌روزی اینا و اینکه ما نمیتونیم قدردانشون باشیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
3
فعلا که مدتهاست مردم ایران دارند از سیستم فشل و دزدان و ریاکاران هفت خط رکب می خورند!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
غلط بیجا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
7
آقای اقتصاد دان،هر بیسوادی در این کشور می داند افزایش قیمت طلاوسکه ، ارز، زمین و مسکن واجاره بها ، ارزاق عمومی مردم ، بازار بورس ،اتومبیل ،و.....چیزی نیست جز هدیه دولت تدبیر و امید به این ملت مستضعف .

الهی خدا همه را عاقبت بخیر کند.
الهی خدا ریشه شیطان ازاین مملکت کوتاه کند.
خدا الهی حسن آقا راهم سرعقل بیاورد.
کی باشد مردادماه سال۱400 شود.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
3
گرانی بیداد میکنه آقای دانشمند از4 رسید 20 حال خوب نیست تب داری
ناشناس
|
Bosnia and Herzegovina
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
4
مردک پس چرا زودتر به قول شما وارد عمل نشد یا شاید دوست نداشت زودتر وارد عمل بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
5
چقدر کسانی که به همتی وصل هستند در هفته گذشته ثروتمند تر شدن کافی بود چند روز پیش بفروشند و امروز بخرند به همین سادگی
جمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
4
بانک مرکزی وظیفه اش این است که جلوی افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی را بگیرد . چرا می گویید اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد ، دلار ۳۰،۰۰۰۰ تومان را هم رد می کرد ؟ اصلٱ چرا بانک مرکزی اجازه داد که قیمت ارز اینقدر بالا برود و باعث افزایش قیمت کالاها بشود و برای مردم دردسر ایجاد کند؟
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
6
چرا فقط این رکب ها در کشور ما اتفاق می افتد هیچ بانک مرکزی به مردم رکب نمی زند اجازه می دهند ارز بالا می رود اجناس قیمتش بالا می رود بعد در بازار دخالت می کنند و از مردم نوسان می گیرند آیا نمی توانند مانع بالا رفتن ارز شوند چطور الان می توانند از مردم نوسان می گیرند با چه مجوزی قانونی چرا در کشورهای همسایه ما چنین اتفاقاتی نمی افتد همان عربستانی که قبولش ندارید تورم نیم درصد است امارات سالهاست ضریب دلار به درهم ثابت است. واقعا اگر مدیریت بلدید ارز مدیریت کنید اگر بلد نیستید اعلام کنید ما بلد نیستم یکی که بلد است بیاد مملکت اداره کند اینقدر به مردم رکب نزنید لطفاً.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
5
اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد عمه بنده باید دخالت می کرد ؟!!!!
نظرات بینندگان