arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

نخستین مرحله آب‌گیری سد جنجالی النهضه در اتیوپی پایان یافت

نخست‌وزیر اتیوپی روز چهارشنبه و همزمان با ادامه مذاکرات با مصر و سودان در خصوص دست‌یابی به توافقی درباره سازوکار آب‌گیری سد النهضه، از پایان یافتن نخستین مرحله آب‌گیری این سد خبر داد. این خبر در حالی منتشر شده که مقامات اتیوپی همواره اخبار منتشره درباره شروع آب‌گیری این سد را تکذیب می‌کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست‌وزیر اتیوپی روز چهارشنبه و همزمان با ادامه مذاکرات با مصر و سودان در خصوص دست‌یابی به توافقی درباره سازوکار آب‌گیری سد النهضه، از پایان یافتن نخستین مرحله آب‌گیری این سد خبر داد.

به نقل از رادیو «فانا» اتیوپی،‌ آبی احمد نخست‌وزیر این کشور پایان یافتن نخستین مرحله آب‌گیری سد النهضه را به مردم کشورش تبریک گفت.

بیشتر بخوانید:

این خبر در حالی منتشر شده که مقامات اتیوپی همواره اخبار منتشره درباره شروع آب‌گیری این سد را تکذیب می‌کردند.

نخست‌وزیر اتیوپی سه‌شنبه از توافق با مصر و سودان در خصوص ادامه رایزنی‌های فنی در درباره آب‌گیری سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا تا دست‌یابی به توافقی فراگیر در این زمینه خبر داد.

سران اتحادیه آفریقا دیروز (سه‌شنبه) نشستی را برای بررسی بحران سد النهضه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کردند.

سران این اتحادیه در این نشست بر ضرورت دست‌یابی به توافقی قانونی و الزام‌آور درباره آب‌گیری سد النهضه تاکید کردند.

احمد حافظ سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر در این نشست گفت: این توافق شامل یک سازوکار قانونی است که برای حل و فصل اختلافات لازم‌الاجرا است. طبق این توافق، هر یک از طرفین حق دارد برای حل و فصل هرگونه اختلاف نظری که ممکن است در آینده درباره اجرای توافق ایجاد شود، به آن متوسل شود.

وی افزود: شرکت‌کنندگان بر ضرورت تمرکز مذاکرات بر سد النهضه به‌عنوان سدی برای تولید برق بدون مصرف آب تاکید کردند و اعلام کردند که این مذاکرات باید تنها به موضوعات مرتبط با السد محدود شود.

سیلیشی بیکیلی وزیر منابع آبی و انرژی اتیوپی یک هفته پیش اعلام کرد که کشورش آب‌گیری سد النهضه را با حجم ۴.۹ میلیارد متر مکعب آغاز کرده است.

اتیوپی در حالی بر روی رودخانه نیل سد النهضه را بنا کرده که مصر و سودان نگران سهم خود از آب این رودخانه هستند.

در مارس ۲۰۱۵ سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور در طول سال‌های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر پیش‌تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع اقدامات یک‌جانبه‌ای شود که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت‌الشعاع دهد.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
Masood
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
10
16
الان با این خبر طلا ارزانتر شد دلار پایین اومد و یا سکه قیمتش تغییر کرد؟؟؟!!!!!!!!
نظرات بینندگان