arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹

قیمت آپارتمان در تهران، امروز ۴ مرداد ۹۹

قیمت مسکن در تهران امروز شنبه 4 مرداد 99 به قرار زیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قیمت آپارتمان در تهران، امروز ۴ مرداد ۹۹قیمت مسکن در تهران امروز شنبه 4 مرداد 99 به قرار زیر است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد،  قیمت مسکن در تهران همچنان در کانال 19 میلیون تومان قرار داد.افزایش نرخ ارز در کنار افزایش قیمت سکه و طلا در کنار افزایش چند برابری قیمت مسکن فشار اقتصادی سنگینی بر مردم تحمیل کرده است. جزئیات خریدهای ملکی در پایتخت نشان می‌دهد رفتار بخش قابل‌توجهی از خریداران در ماه گذشته با دو تغییر همراه بوده است. تغییر اول مربوط افزایش سهم واحدهای بزرگ‌متراژ و همچنین وزن محله‌های لوکس در معاملات ملک است. دومین تغییر اما این است که گروه کم‌متراژ اکثریت را در بازار از دست داده‌اند. این اتفاق باعث شده آپارتمان‌های بزرگ در تورم مسکن از واحدهای کوچک سبقت بگیرند.



آخرین آمار رسمی از تحولات بازار مسکن از قرارگرفتن میانگین قیمت در کانال ۱۹ میلیون تومان خبر می‌دهد. با این حال فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند معدود متقاضیان مصرفی باقی مانده در بازار به دلیل کاهش شدید قدرت خرید، به معامله آپارتمان‌های کمتر از این کانال اقدام می‌کنند. گزارش رسمی بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع زیربنا در ماه پایانی فصل بهار نشان می‌دهد واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به ازای هر مترمربع با سهم ۴/ ۱۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان، با سهم ۱/ ۱۰ درصد در رتبه بعدی قرار گرفته است.

در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۷/ ۵۵ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند.

این در حالی است که به گفته مشاوران املاک بخشی از فروشندگان با در نظر گرفتن تورم احتمالی در ماه‌های آتی، قیمت پیشنهادی خود را بسیار متفاوت از وضعیت کنونی بازار مسکن ارائه کرده‌اند.

همین موضوع نیز سبب شده علاوه بر متقاضیان مصرفی، بخش زیادی از متقاضیان سرمایه‌ای، دارایی خود را از این بازار به سمت سایر بازارهای سرمایه‌ای سوق دهند.

 


واسطه‌های ملکی می‌گویند میزان تقاضای خرید آپارتمان‌های بزرگ‌تر از ۱۰۰ مترمربع در بازار مسکن بسیار اندک است و عمده مراجعه‌کنندگان در جست‌وجوی آپارتمان‌های فروشی با متراژ ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ مترمربعی هستند.

نه تنها شواهد عینی در بازار مسکن، بلکه آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دامنه متراژ مورد تقاضا در بازار مسکن چه در بخش اجاره و چه در بخش فروش آپارتمان‌، رفته رفته محدودتر شده است و اکنون آپارتمان‌های زیر ۱۰۰ مترمربع در هر دوی این بازارها عمده تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین معدود خانه اولی‌هایی که این روزها در حال جست‌و‌جو در بازار بوده و قصد خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات را دارند، اغلب با توجه به بودجه محدود و نامتناسب با سطح قیمت فعلی مسکن در پایتخت در صدد یافتن آپارتمان‌های نقلی ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی هستند تا آن را به اجاره بسپارند و در زمان مناسب با تقویت بودجه خود، نسبت به تبدیل به احسن آن واحد اقدام کنند.

یک گروه دیگر از متقاضیان مصرفی مسکن نیز که در زمره معدود متقاضیان غیرسرمایه‌ای و غیرسفته‌باز حاضر در بازار مسکن تابستان ۹۹ به شمار می‌آیند، متقاضیان تبدیل به احسن هستند که قصد خرید آپارتمان‌های ۷۰ تا ۱۰۰ مترمربعی دو خوابه را دارند.

در عین حال به گفته واسطه‌ها، برای سفته‌بازان آنچه در خرید تعیین‌کننده است، متراژ نیست، بلکه قیمت ملک است و آنها بلافاصله با یافتن واحدهای عرضه شده با قیمت مناسب برای خرید پیش‌قدم می‌شوند.

 

قیمت آپارتمان در تهران، امروز ۴ مرداد ۹۹


آن‌طور که تابلوی موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی نشان می‌دهد، با شروع فصل تابستان روز به روز بر تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده برای فروش افزوده شده است و این روند ظاهرا ادامه دارد.

سازنده‌ها حضور سفته‌بازان در بازار را فرصت مغتنمی برای فروش واحدهای تکمیل شده خود در پروژه‌های اخیر می‌دانند و از همین رو تصمیم به ورود به بازار گرفته‌اند.

زمانی که محور تقاضای خرید، از جنس سفته‌بازی یا سرمایه‌گذاری باشد، پیشنهاد قیمت‌های گزاف برای فروش از سوی گروهی از فروشنده‌های نوساز نیز رواج پیدا می‌کند؛ چراکه آنها این‌طور تصور می‌کنند که سفته‌باز ملکی به هر قیمتی قصد خرید در بازار ملک را دارد و حاضر نیست نقدینگی خود را به دارایی دیگری تبدیل کند.

در واقع سفته‌بازان ملکی را می‌توان به «ملک‌باز» تعبیر کرد؛ به این معنا که کمتر تمایل به تجربه بازارهای دیگر همچون بورس نشان می‌دهند.

حضور سفته‌بازان در بازار مسکن این روزها سبب شده سازنده‌ها رغبت بیشتری به فروش واحدهای تکمیل شده خود نشان دهند و در هر محله از هر سه یا چهار آپارتمانی که نزد واسطه‌ها فایل می‌شود، یکی نوساز و کلیدنخورده است.

از طرفی تمرکز عرضه نوسازها در میان مناطق مصرفی، بیشتر در محله‌های شرق و جنوب شرق تهران است و این رغبت در محله‌های مصرفی غرب تهران واقع در منطقه پنج کمتر به نظر می‌آید.

در حال حاضر محله‌های تهرانپارس، نارمک، پیروزی، نیروی هوایی، نامجو، سبلان و نظام آباد را می‌توان به‌عنوان محله‌هایی که آپارتمان نوساز در آنها نسبتا بیشتر عرضه شده است، معرفی کرد.

قیمت آپارتمان در تهران، امروز ۴ مرداد ۹۹

نظرات بینندگان