arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

لایو خبر - ۵ مرداد ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زلزله؛ تهدیدی بزرگ برای ۳۰ درصد تهران / مدیریت بحران: احتمال وقوع زمین‌لرزه‌هایی با قدرت بالا، زیاد است
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۹:۵۹

کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با میزان خطر بافت‌های ناپایدار گفت: «پایتخت در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارد و احتمال وقوع زمین‌لرزه‌هایی با قدرت بالا، زیاد است.

العالم: جنگنده‌های آمریکایی که به هواپیمای ایرانی تعرض کردند از اردن برخاسته بودند / جنگنده‌های آمریکایی هم که سردار سلیمانی را در فرودگاه بغداد ترور کردند نیز از همین پایگاه به پرواز درآمده بودند
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۷:۲۰

شبکه العالم اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی که اخیرا به هواپیمای مسافربری ایرانی تعرض کردند از پایگاه الازرق اردن به هوا بلند شده بودند.

طهماسب مظاهری، رئیس وقت بانک مرکزی: دولت احمدی نژاد، دستور داده بود غیرقانونی پول چاپ کنیم و به برخی افراد «ارز دولتی» بدهیم / لازمه ماندن در بانک مرکزی این بود که این کار‌های خلاف را بکنیم / حاضر نشدم
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۶:۳۷

طهماسب مظاهری، رئیس قت بانک مرکزی می گوید محمود احمدی نژاد از او خواسته بود تا غیرقانونی پول چاپ کند و به برخی افراد، ارز دولتی بدهد.

استاندار: ستاد مقابله با کرونای تهران، به لغو طرح ترافیک اصرار دارد؛ شهرداری تمکین نمی‌کند
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۵:۲۲

استاندار تهران گفت: ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمی‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۵ مرداد ۹۹: ۲۱۶ نفر دیگر جان باختند / مجموع فوتی‌ها به ۱۵۷۰۰ نفر رسید / افزایش مبتلایان به ۲۹۱۱۷۲ نفر
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۴:۲۵

سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند.

مینو محرز: دمای هوا ربطی به انتقال کرونا ندارد / تکذیب رعایت فاصله ۸ متری در هوای سرد / تهران در وضعیت قرمز
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۳:۴۹

مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه ویروس کرونا در دمای ۱۹ درجه قابل انتشار نیست، گفت: درجه هوا تاثیری در انتقال کرونا ندارد. برای مثال در روزهای نخست شیوع این بیماری افزایش دمای هوا را دلیل کاهش شیوع این اپیدمی می‌دانستند، در حالی که در بحبوحه گرما در خوزستان شاهد شیوع کرونا بودیم.

پزشکان انگلستانی: قرمزی و جوش در دهان جدیدترین علائم کرونا
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۳:۴۹

پزشکان انگلیسی اعلام کردند جوش‌های کوچک و قرمز رنگ در دهان از نشانه‌های جدید ویروس کرونا است.

میرتاج‌الدینی: بذرپاش بیش از ۲۰ سال سابقه کاری دارد / از نظر ما مدیریت در بسیج از ارزشمندترین سوابق مدیریتی است
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۳۱

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب ‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: در خصوص حواشی ایجاد شده درباره سابقه کار آقای دکتر بذرپاش، به استحضار عموم می‌رسانم که ایشان بر اساس مدارک ارائه شده، کار و فعالیت‌های مدیریتی خود را از ابتدای سال ۷۹ به عنوان معاون آموزشی پژوهشکده‌ی شهید رضایی (دانشگاه شریف) شروع کرده‌اند و در مجموع بیش از ۲۰ سال سابقه دارند. ایشان همزمان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف هم بوده‌اند ولی آن را به عنوان سوابق ۲۰ ساله احتساب نکرده‌اند. اگر چه از نظر ما مدیریت در نهادهای انقلابی و غیردولتی از جمله بسیج هم از سوابق مدیریتی بلکه از ارزشمندترینِ آنهاست.

طرح مجلس برای پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی در مقطع ارشد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۳۰

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی در مقطع ارشد خبر داد. قاسمی پور گفت: این طرح برای دانشگاه‌ها و رشته‌هایی است که خیلی متقاضی ندارند و صندلی‌هایشان خالی مانده است و حالا می‌خواهند با این طرح افراد از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. البته آزمون برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی برگزار می‌شود.

رکوردار گینس در اجرای برنامه های زنده تلویزیونی درگذشت
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۳۰

ریجیس فیلبین مجری معروف و رکوردار گینس در اجرای برنامه های زنده تلویزیونی در سن ۸۸ سالگی درگذشت. او که در سال ۲۰۰۸ جایزه یک عمر دستاورد آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی آمریکا را به پاس شش دهه فعالیت تاثیرگذار دریافت کرد، با ۱۶ هزار و ۷۰۰ دقیقه اجرای زنده در تلویزیون آمریکا رکورددار گینس برای بیشترین مدت زمان اجرای برنامه های زنده تلویزیونی است.

بخشی از کوه دماوند وقفی شد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۹

روزنامه همشهری نوشت: بعد از ماجرای وقف جنگل، حالا برای بخشی از قله دماوند به‌عنوان مهم‌ترین اثر ملی طبیعی سند وقفی صادر شده است. تصور کنید قله دماوند یک کیک است که به ۱۱ قسمت تقسیم شده و حالا برای ۱۰ قسمت از آن یک سند به نام منابع طبیعی صادر شده و یک قسمت آن نیز با صدور سند به تملک اوقاف در آمده است.

از ۱۱ پلاک محدوده قله دماوند که متصل به قله است، ۱۰ پلاک جانمایی و تثبیت شد. اداره اوقاف با اخذ رأی از دیوان عالی کشور و بدون توجه به نظرات سازمان جنگل‌ها و مراتع یک پلاک به‌عنوان موقوفه ثبت کرده است.

طرح سوال از رئیس جمهور تحویل قالیباف شده / پرونده تخلفات روحانی را به قوه قضائیه ارسال می‌کنیم
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۷

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور در مراحل اجرای قانون و همچنین عدم اجرای دقیق قانون از جمله لایحه بودجه سالانه تخلفاتی دارد، گفت: ما نمایندگان خواهان رسیدگی به این تخلفات از سوی قوه قضائیه هستیم و در همین راستا می خواهیم با طرح سوال از وی در صحن مجلس، پرونده تخلف وی را به قوه قضاییه ارسال کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح سوال از رئیس جمهور تحویل رئیس مجلس شده، تصریح کرد: در حال حاضر ما منتظر تعیین وقت از سوی مجلس جهت حضور رئیس جمهور در صحن مجلس هستیم.

حریرچی: تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۷

معاون کل وزارت بهداشت در تشریح وضعیت کرونا در کشور، با بیان اینکه وضعیت اصلا خوب نیست و تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد در عین حال تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند و گفت: تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

ایرج حریرچی ادامه داد: در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجددا روندی افزایشی دارد. به طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۵ نفر است و روزانه تقریبا ۴۰۰۰ نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می کنیم تا زمانیکه ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ های ناشی از بیماری نیز افزایش می یابد. زیرا پنج تا ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانیکه بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

یک نماینده: ‌حقوق ۴ میلیونی هم کفاف یک زندگی را نمی‌دهد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۶

کوچکی‌نژاد مشکلات اقتصادی از یک سو و تنگنا‌های معیشتی را از سوی دیگر دو عاملی که زندگی مردم را با سختی مواجه کرده است خواند و تصریح کرد: برخی مسئولان دولتی متوجه نیستند که مردم برای تامین معیشت خود به شدت تحت فشار هستند به طوری‌که در حال حاضر حتی حقوق ۴ میلیونی هم کفاف یک زندگی را نمی‌دهد.

سخنگوی هیات رئیسه: راهی برای بررسی مجدد سوابق بذرپاش وجود ندارد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۶

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات در روز دوشنبه خبر داد.

محمد حسین فرهنگی با اشاره به طرح برخی ابهامات در مورد سوابق و مستندات مهرداد بذرپاش و احتمال بررسی مجدد آن در مجلس گفت: از نظر آیین نامه داخلی مجلس راهی برای بررسی مجدد وجود ندارد.

عملیات جستجوی «سها» بی‌نتیجه ماند / تمرکز ما روی گزینه‌های امنیتی
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۵

فرماندار کردکوی با اشاره به آخرین وضعیت زن طبیعت‌گرد گمشده در ارتفاعات جهان‌نما، گفت: با توجه به اینکه در عملیات جستجو هیچ اثری از وی پیدا نشد، در حال حاضر تمرکز بر روی گزینه‌های دیگر است.

فرماندار کردکوی بیان کرد: نیروی انتظامی بازجویی تمامی افرادی که همراه این خانم در گروه طبیعت‌گردی حضور داشتند را در دستور کار قرار داده است. با افراد و گروه‌های دیگری که آن زمان در منطقه حضور داشتند نیز صحبت شده است.

پنجشنبه ۱۴ تیرماه سها رضانژاد به همراه گروهی ۲۰ نفره از طبیعت‌گردان از تهران به منطقه جهان‌نما در ارتفاعات کردکوی سفر کرد. به گفته اعضای این گروه، وی از صبح جمعه بعد از خارج شدن از چادر دیگر برگشت.

هر جایگاه سوخت کرونا را به ۸ هزار نفر انتقال می‌دهد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۴

براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایگاه‌های سوخت از پرخطرترین مکان‌هایی هستند که می‌تواند ویروس کرونا را به هشت هزار نفر انتقال دهند، به همین دلیل رانندگانی که خود اقدام به سوخت‌گیری خودرو می‌کنند باید از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

اسرائیل ارسال پیام به حزب‌الله را تأیید کرد / المیادین: محتوای پیام این بود که ما قصد کشتن «علی محسن» را نداشتیم
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۴

وزیر خارجه اسرائیل بدون وارد شدن به جزئیات ارسال پیام به حزب الله اعلام کرد، این رژیم پیامی را که لازم بوده فرستاده شود، فرستاده است. شبکه «المیادین»، دیروز خبر داد که تل‌آویو از طریق سازمان ملل متحد نامه‌ای برای حزب الله لبنان ارسال کرده و «محتوای پیام اسرائیل این است که تل‌‌‌آویو درباره حضور "علی محسن" اطلاعی نداشته و همچنین قصد کشتن او را نیز نداشته است».

تکذیب بازگشت قلعه نویی به استقلال
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۴

مدیرعامل باشگاه استقلال در خصوص خبرهایی مبنی بر احتمال بازگشت امیر قلعه نویی به نیمکت استقلال واکنش نشان داد. سعادتمند اظهار داشت: مربی ما الان فرهاد مجیدی است. ما هم برای کسب سهمیه شانس داریم و هم در جام حذفی و آسیا. من از مجیدی حمایت می کنم و اعلام می‌کنم برخی‌ها که سوار موج شده و ادعا می کنند فلان مربی را می آورند، کارشان حرفه ای نیست و من اعلام می کنم همه این ادعاها کذب محض است.

طارمی به اندازه «آقای گل لیگ پرتغال» گل زد اما «آقای گل» نشد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۳

مهدی طارمی، با گلزنی در آخرین بازی لیگ پرتغال تعداد گل هایش را به عدد ۱۸ رساند. کارلوس ویسینیوس رقیب اصلی طارمی هم ۱۸ گله شد اما به خاطر تعداد پنالتی های کمتر، آقای گل شد.

آغاز پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها از امروز
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۳

متقاضیان شرکت در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی سال ۹۹ از امروز یکشنبه پنجم مرداد می توانند نسبت به ثبت نام در رشته ها اقدام کنند.

سهام عدالت ۲۰ میلیونی شد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۱

ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات روز گذشته به ۲۰ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۸۹۰ تومان رسید و سود ۶۶۳ هزار تومانی عاید سهامداران شد.

نظر دو مرجع تقلید درباره دریافت وام ودیعه مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۱

با توجه به اعلام دولت برای پرداخت وام اجاره مسکن به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله علوی‌گرگانی نظر خود را در قالب استفتاء بیان کرده‌اند.

پاسخ دفتر آیت الله صافی گلپایگانی:

علیکم السلام

قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.

 

پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی:

باسمه تعالی

پاسخ استفتاء شما:

چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.

آپارتمان ۱۵۰ متری مبله در ولنجک، ۱۵۰۰ دلار در ماه
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۲۰

دنیای اقتصاد نوشت: قیمت پیشنهادی اجاره برخی از آپارتمان‌های لوکس توسط موجران، به دلار تعیین و اعلام شده است. به‌عنوان مثال اجاره پیشنهادی آپارتمان ۱۵۰ مترمربعی ۱۵ ساله اما فول امکانات و مبله از سوی موجری در محله ولنجک، ساسان معادل اجاره ماهانه ۱۵۰۰ دلار بدون پرداخت ودیعه است. آپارتمان ۲۰۰ مترمربعی دیگری واقع در بلوار کاوه جنوبی با سن بنای ۱۱ سال که به‌صورت مبله برای اجاره فایل شده است، با ارزش دلاری اجاره‌بها معادل ۱۴۰۰ دلار ماهانه توسط موجر اعلام قیمت شده است.

به گفته واسطه‌ها، این فایل‌ها مشتریان خاصی دارد که عمدتا خارجی هستند یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که برای مقطعی به تهران سفر می‌کنند، مشتریان اجاره این واحدها به شمار می‌آیند.

مسیح مهاجری خطاب به رئیس جمهور: در مراسم محرم، هیچیک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۱۹

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز به قلم حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری نوشت: ... در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس‌جمهور توصیه اکید می‌کند عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. پروتکل‌ها طبق توصیه وزارت بهداشت عبارتند از: زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات. اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچیک از این چهار مورد در عزاداری‌ها وجود ندارد. به‌ویژه آنکه در هوای گرم تابستان استفاده از ماسک و تحرکات مربوط به عزاداری، با توصیه‌های اعلام شده سازگاری ندارند.

آقای رئیس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. کاملاً روشن است که تصمیمات جدید ستاد، دقیقاً همان بلائی را به جان‌ها خواهد انداخت که لغو محدودیت‌های کرونائی با خود آورده است. به این واقعیت تلخ فکر کنید که با این تصمیمات، پائیز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید و با ایجاد محدودیت‌های لازم به‌ویژه در زمینه تجمعات، کاری کنید که پائیز آینده مثل تمام پائیز‌ها رنگارنگ و پر از خاطره‌های شیرین برای مردم ایران باشد.

آنچه گذشت
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۰:۰۵

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان