arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

گاردین: پمپئو ترامپ را برای صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی قانع کرد

«سایمون تیسدال» معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خبر داد، این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مجاب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سایمون تیسدال» معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خبر داد، این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مجاب کرد.

گاردین در یک یادداشت به قلم سایمون تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس این روزنامه در رد اظهارات و مواضع مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گزارشی تحت این عنوان منتشر کرد: «(ولادیمیر) پوتین را فراموش کنید، دخالت مجری اوانجلیکِ (مسیحیان انجیلی حامی تل‌آویو) آمریکا است که باید ما را بترساند».

بیشتر بخوانید:

در بخشی از این یادداشت به اقدام تروریستی و غیرقانونی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی اشاره شده است.

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله ابومهدی المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

در گزارش گاردین آمده است: «پامپئو ترور ماه ژانویه قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی را اینطور توجیه کرد که او یک تهدید "قریب‌الوقوع" برای منافع ایالات متحده بود».

سایمون تیسدال در این یادداشت نوشت: «اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که شواهدی مبنی بر حمایت از ایده (پامپئو درباره وجود تهدید قریب‌الوقوع سردار سلیمانی برای آمریکا) وجود نداشت».

تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس گاردین افزود: «طبق گزارش‌ها، پامپئو که یک شخصیت تندروی ایران‌ستیز است، ماه‌ها خواستار هدف قرار گرفتن (سردار سلیمانی) شده بود و در نهایت او بود که ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرد».

وی ادامه داد: «پامپئو سال گذشته در جریان سخنرانی در دانشگاه‌ای اند ام تگزاس (TexasA&M University) با خوشحالی اذعان به دروغگویی کرد و گفت "من مدیر سیا بودم. ما دروغ می‌گفتیم، ما تقلب می‌کردیم، ما دزدی می‌کردیم و اینطور بود که ما یک دوره کامل آموزشی (برای دروغگویی، تقلب و دزدی) داشتیم"».

به نوشته تیسدال، «در هفته‌ای که گزارش پارلمان (انگلیس) درباره دخالت روسیه در زندگی مردم بریتانیا باعث برانگیختن بررسی دقیق احساسات و انگیزه‌ها شد، رفتار بهترین دوستان بریتانیا هم شایسته بررسی و مداقه بیشتر است».

از نظر ستون‌نویس گاردین، «دولت ایالات متحده دو چهره از خودش به جهان نشان می‌دهد: اولی، چهره خیرخواه، باز و کاملا سخاوتمند است. دومی، اما چهره تحت تسلط محاسبه‌گری خودخواهانه و در نهایت متکی به توسل به زور بی‌رحمانه است».

معاون سردبیر این روزنامه افزود: «پامپئو که تاثیرگذارترین مشاور ترامپ و جانشین احتمالی اوست، چهره بی‌پرده و عصبانی از شکل دوم قدرت مخل، مزاحم و دروغگوی آمریکا است».

وی ادامه داد: «پامپئو و دیگر دوستان ستیزه‌جوی او همه آنچه در توانشان بوده انجام داده‌اند تا از باز بودن خطوط ارتباطی بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با ایران بعد از اقدام ترامپ در دبه کردن علیه توافق هسته‌ای سال (برجام) ۲۰۱۵ ممانعت کنند».

تیسدال افزود: «آن‌ها (پامپئو و دوستانش ستیزه‌جوی او) اکنون به نظر می‌رسد با اسرائیل شروع به یک جنگ مخفیانه خرابکاری علیه تهران کرده باشند. اگر کار به جنگ (علنی) بکشد، آن‌ها از بریتانیا انتظار حمایت خواهند داشت».

ستون‌نویس گاردین در ادامه در توضیح چرایی مواضع تند مایک پامپئو به سابقه اظهارات او در حمایت از رژیم صهیونیستی و باور «اوانجلیک» اشاره کرده است.

اوانجلیک‌ها یا مسیحیان انجلیلی، شاخه‌ای از مسیحیت است که شدیدا حامی رژیم صهیونیستی هستند و در آمریکا از نفوذ و قدرت سیاسی-اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

تیسدال در یادداشت خود نوشت: «باور اوانجلیک پامپئو و مواضع "آخرالزمانی" او می‌تواند تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن یک هدف دیگر بریتانیا که همان راهکار دو دولتی برای اسرائیل-فلسطین باشد را توضیح دهد. حمایت پامپئو و دوستان صهیونیست مسیحی او از اسرائیل بی قید و شرط و غیرقابل سازش است. او یک بار به اسرائیلی‌ها گفت که ترامپ فرستاده خداوند برای نجات یهودیان از دست فارس‌ها (ایرانی‌ها) است».

این روزنامه‌نگار انگلیسی در پایان یادداشتش پامپئو را اینطور توصیف می‌کند: «اینجا مردی بی‌پروا، جاه‌طلب و خطرناک وجود دارد که بسیار باهوش‌تر از ترامپ است و از تعصبات، ترس‌ها و تفرقه درباره یک موجود بیگانه تغذیه می‌کند و (اعضای) جامعه را از هم بیگانه می‌کند. با وجود چنین دوستانی، دیگر کسی نیازی به روسیه دارد؟»

اخیرا «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای اعلام کرد، دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از زمان اصلی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود.

منبع: فارس

نظرات بینندگان