arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
پولیتیکو:

ساخت واکسن کرونا، سورپرایز اکتبر ترامپ؟

کشف واکسن کرونا ویروس در آمریکا تا اکتبر یعنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند شگفتانه بزرگ ترامپ در رقابت با بایدن باشد و به نوعی پیروزی وی را تضمین کند. البته این بدان معنی نیست که او در صورت عدم کشف واکسن حتما در انتخابات شکست خواهد خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آدام کانکرین در پولیتیکو نشت: کشف واکسن کرونا ویروس در آمریکا تا اکتبر یعنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند شگفتانه بزرگ ترامپ در رقابت با بایدن باشد و به نوعی پیروزی وی را تضمین کند. البته این بدان معنی نیست که او در صورت عدم کشف واکسن حتما در انتخابات شکست خواهد خورد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که رقابت برای یافتن یک واکسن مؤثر به منظور مقابله با کووید-19 پیامدهای اساسی برای کشورها در سراسر جهان دارد، اما کشف آن در آمریکا می توان سرپوشی بر عملکرد ضعیف ترامپ در مقابله با این همه‌گیری باشد.

بیشتر بخوانید:

در اوایل کار دولت با توجه به یک سری نتایج دلگرم کننده، خبر از ساخت واکسن ظرف تنها سه ماه بود که بر اساس آن مقرر گردیده بود تا پیش از انتخابات تولید واکسن عملیاتی شود. مقرر شده کاخ سفید طی عملیات وارپ اسپید (Warp Speed ​​) میلیاردها دلار برای تولید واکسن طی یک جدول زمانی مشخص صرف کند.

ترامپ روز سه شنبه اظهار داشت: ما سرانجام به درمان خواهیم رسید و همین حالا هم به واکسن بسیار نزدیک هستیم و فکر می‌کنم نتایج بسیار خوبی هم در آینده خواهیم داشت. این اظهارنظر البته موجب نگرانی شده تا نکند پروسه ساخت واکسن وارد مراحل سیاسی‌کاری شود.

چندین کارشناس برتر در زمینه تولید واکسن به پولیتیکو گفتند که هیچ شانسی وجود ندارد که آمریکا تا روز انتخابات به واکسن دست پیدا کند. البته، آزمایشهای بالینی اولیه خود می‌تواند نشانی بر دستیابی به واکسن تا ماه اکتبر باشد. دستیابی به واکسن کرونا تا پیش از انتخابات آمریکا به ترامپ فرصت می‌دهد تا بازی را به نفع خود تغییر دهد.

پاول آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن بیمارستان کودکان فیلادلفیا، گفت: فکر می‌کنم دستیابی به واکسن کرونا تا پیش از اکتبر کاملاً امکان پذیر باشد. او البته در مورد این احتمال که کاخ سفید واکسن ساخته شده را به عنوان موفقیت خود قلمداد و تبلیغ کند، گفت: فکر می‌کنم که این کار اشتباه است.

دو گروه یکی به سرپرستی شرکت بیوتکنولوژی مدرنا و گروه دیگر همکاری بین پفیزر (Pfizer) و داروساز آلمانی بیون تک (BioNTech)در نظر دارند مرحله سوم آزمایش واکسنهای احتمالی خود را تا پایان ماه جاری آغاز کنند.

کاندیدای سوم برای ساخت واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا(AstraZeneca)، هستند که بیش از 1 میلیارد دلار از دولت فدرال برای تأمین مقدمات تولید 300 میلیون دوز واکسن دریافت کرده‌اند، در ماه آینده فرآیند تولید نهایی خواهد شد. کانسینو بیولوژیک (CanSino Biologics) چین نیز قبلاً به مرحله سوم رسیده، اما هیچ همکاری با آمریکا ندارد.

اکنون ما در یک مرحله بحرانی و بدون جدول زمانی ثابت برای تولید واکسن قرار داریم، چرا که شرکت‌ها به دنبال 30 هزار داوطلب سالم برای شرکت در هر جلسه آزمایشی هستند. آن‌ها تازه پس از انتخاب این 30 هزار نفر باید شرایط هر یک از آن‌ها را بسنجند. کارشناسان هشدار داده‌اند که این امر می‌تواند ماه ها طول بکشد، آن هم بدون اینکه هیچ گونه تضمینی برای تولید قطعی واکسن وجود داشته باشد. طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو که در ماه ژوئن صادر شده، برای دریافت مجوز، واكسن باید حداقل 50 درصد از فرآیند آزمایش درست باشد.

دستورالعملهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد كه این اداره می‌تواند مجوزهای فوری برای تولید واکسن را به محض اینكه متقاعد شد تولید آن ایمن و مؤثر بوده، صادر و آن را برای توزیع در اختیار مردم قرار دهد.

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که هرگونه واکسن تولیدی احتمالی باید کاملاً آزمایش شود تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان کافی حاصل گردد، وی این را مهمترین اولویت ترامپ دانست. سخنگوی کاخ سفید همچنین به این سؤال نپرداخت كه آیا كاخ سفید قبل از تصویب رسمی در مورد توزیع واكسن، نگرانی در مورد توزیع آن دارد یا خیر.

نتیجه ساخت واکسن می‌تواند یک نقطه عطف مهم در مسیر مبارزه با بیماری همه گیر کرونا باشد، در واقع کشف این واکسن چند روز قبل از انتخابات خودش یک همه پرسی در مسیر مدیریت بحران است.

جهان اکنون منتظر واکسن کروناویروس است و آمریکا در حال پیش‌رفتن در این رقابت جهانی، تحقیق و توسعه، طرح تحول و نحوه تأثیر واکسن است.

برخی دیگر تأكید می‌کنند كه دور اول واكسنهای كروناویروس احتمال دارد که موثر نباشد و آمریكا هنوز از درمانی فراگیر كه ترامپ مدتها پیش قول آن را داده بود، دور است.

مور درباره شش ماهه اول کار بر روی واکسن کرونا گفت: اقدامات شگفت انگیزی در همین زمان کوتاه انجام شده و در یک بررسی اجمالی باید بگوییم اشتباهات زیادی صورت نگرفته است. در دنیای واقعی، تعداد بسیار کمی از موارد سریعتر از آنچه پیش بینی شده پیش می‌روند.

دانشمندان ماهها پس از توزیع واکسن یک تأیید شده هم هنوز نمی‌توانند با قطعیت اظهار نظر کنند که آیا در این واکسن در طولانی مدت مؤثر خواهد بود یا خیر؟ یا اینکه این واکسن از همه افراد محافظت می‌کند؟ به عنوان مثال، کودکان در هیچ یک از آزمایشات 3 مرحله‌ای شرکت نمی‌کند. افراد مسن دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند و از آسیب پذیرترین افراد در برابر ویروس‌ها به حساب می‌آیند به همین خاطر هم حتی واکسنی که تا حدی موثر باشد باز ممکن است برای آنها مؤثر نباشد.

تمام این عدم قطعیت‌ها با انگیزه سیاسی ترامپ برای اعلام پیروزی بر ویروس کرونا مغایرت دارد.

باری بلوم، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد گفت: مشخصا در پس پروژه تولید واکسن هدی سیاسی است چرا که رئیس‌جمهور می‌خواهد بگوید واکسن در دولت من کشف شد. اما ما تا سه یا شش ماه بعد هم با قطعیت نمی‌دانیم که تولید آنتی‌بادی واکسن چقدر موثر است.

مشاوران ترامپ در هفته‌های اخیر با تأکید بر این احتمال که واکسن تا پیش از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ حاضر نشود خواهان سرعت گرفتن فرآیند کار بر روی واکسن شدند. یکی از مشاوران کمپین ترامپ گفت: ما در مورد ساخت واکسن به او مشاوره داده‌ایم.

ترامپ پس از گذشت چند هفته از انجام نظرسنجی و شدت گرفتن تبلیغات‌اش، به اتاق توجیهی کاخ سفید بازگشت و از تلاش برای یافتن راه‌حلی تازه و سریع جهت درمان کرونا گفت.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای ساخت واکسن کرونا گفت : این خیلی عالی خواهد بود که بتوانیم به بیمارستان برویم و مردم را درمان کنیم. فکر می‌کنیم که طی یک دوره بسیار کوتاه قادر به انجام این کار خواهیم بود.

نظرات بینندگان