arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژد: احمدی نژاد، دستور داده بود غیرقانونی پول چاپ کنیم / زلزله؛ تهدیدی بزرگ برای ۳۰ درصد تهران / بخشی از کوه دماوند وقفی شد / بیشترین افزایش قیمت در کدام کالاها بوده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژد: احمدی نژاد، دستور داده بود غیرقانونی پول چاپ کنیم / زلزله؛ تهدیدی بزرگ برای ۳۰ درصد تهران / بخشی از کوه دماوند وقفی شد / بیشترین افزایش قیمت در کدام کالاها بوده است؟

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژد: احمدی نژاد، دستور داده بود غیرقانونی پول چاپ کنیم: طهماسب مظاهری، رئیس قت بانک مرکزی می گوید محمود احمدی نژاد از او خواسته بود تا غیرقانونی پول چاپ کند و به برخی افراد، ارز دولتی بدهد. مظاهری در یک برنامه تلویزیونی گفت: در دولت احمدی نژاد توفیق خدمتگزاری به مدت یک سال را داشتم. در این مدت هر روز اختلاف نظرهایی داشتیم و باید کارهایی بر اساس دستور و خواست دولت باید می کردیم که بر اساس مصالح مردم نبود و من ترجیح دادم که این کارها را نکنم. او در پاسخ به اینکه این کارها چه بود، گفت: چاپ پول و پرداخت ارز به برخی افراد و مانند این‌ها.

زلزله؛ تهدیدی بزرگ برای ۳۰ درصد تهران: کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با میزان خطر بافت‌های ناپایدار گفت: «پایتخت در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارد و احتمال وقوع زمین‌لرزه‌هایی با قدرت بالا، زیاد است. طبق آمار شهرداری و وزارت راه و شهرسازی، 5/4 میلیون نفر تهرانی در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که از لحاظ سازه‌ای ناپایدار هستند و با زلزله‌ ۶ تا ۷ ریشتری آوار می‌شوند. وی افزود:  اگر زلزله در تهران رخ دهد، این ۳۰ درصد ساختمان‌های بنایی بیشتر از سایر نقاط آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.

بخشی از کوه دماوند وقفی شد: بعد از ماجرای وقف جنگل، حالا برای بخشی از قله دماوند به‌عنوان مهم‌ترین اثر ملی طبیعی سند وقفی صادر شده است. تصور کنید قله دماوند یک کیک است که به ۱۱ قسمت تقسیم شده و حالا برای ۱۰ قسمت از آن یک سند به نام منابع طبیعی صادر شده و یک قسمت آن نیز با صدور سند به تملک اوقاف در آمده است.

تغییرات کروناویروس باعث می‌شود، سلول‌ها آن را تشخیص ندهند: محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه "تگزاس" در جدیدترین مطالعه خود دریافته اند که کروناویروس جدید قادر به ایجاد تغییراتی است که خود را برای سلول های بدن ناشناس می‌کند. دکتر "یوگش گوپتا" نویسنده اصلی این مطالعه از گفت: ما ساختار آنزیمی به نام "nsp۱۶" را که ویروس آن را تولید کرده و سپس آن را برای اصلاح درپوش RNA پیام رسان خود استفاده کرده است، بررسی کردیم.

بیشترین افزایش قیمت در کدام کالاها بوده است؟: بر اساس اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران بیشترین افزایش هزینه نسبت به تیرماه پارسال در بخش حمل و نقل با ۵۹.۹ درصد ثبت شده است که البته افزایش هزینه نسبت به خردادماه امسال در این حوزه به هفت درصد و تورم سالانه آن به ۴۵.۴ درصد می‌رسد. گروه «چای، قهوه، نوشابه و ...» با ۴۶.۴، «مبلمان و لوازم خانگی» ۳۴.۱ و «پوشاک و کفش» با ۳۴.۴ درصد بالاترین تورم سالانه را در بین کالاها و خدمات مصرفی داشته است. این در حالی است که «تفریح و فرهنگ» با ۷.۳، «روغن و چربی‌ها» ۱۷، «میوه و خشکبار» ۱۸ و گروه «گوشت قرمز و ماهیان» با حدود ۱۸ درصد کمترین تورم سالانه را دارد.

اجرای ۵۰ درصدی طرح ترافیک در تهران: سید مناف هاشمی درباره وضعیت اجرای طرح ترافیک در تهران، گفت: در حال حاضر طرح ترافیک تهران به صورت کمتر از ۵۰ درصد اجرا می شود به طوری که قبلا از ساعت ۶ صبح تا ۱۸:۳۰ بعد از ظهر اجرا می شد و ۱۲.۵ ساعت محدودیت وجود داشت.

برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت ۲۰ میلیونی شد: ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات روز گذشته به ۲۰ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۸۹۰ تومان رسید و سود ۶۶۳ هزار تومانی عاید سهامداران شد.

آمریکا به دنبال ساخت راکتور هسته‌ای در فضا: وزارت انرژی آمریکا به تازگی از یک بخش خصوصی خواسته است نیروگاه‌های هسته‌ای با قابلیت عملیات در خارج از مرزهای زمین بسازد. آمریکا به دنبال ساخت نیروگاه های هسته ای است که بتواند در ماه و مریخ فعالیت کند و وزارت انرژی آمریکا از بخش های خصوصی دعوت کرده پیشنهاد خود را برای چگونگی اجرای چنین طرحی ارائه دهند.

العالم: جنگنده‌های آمریکایی که به هواپیمای ایرانی تعرض کردند از اردن برخاسته بودند: شبکه العالم اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی که اخیرا به هواپیمای مسافربری ایرانی تعرض کردند از پایگاه الازرق اردن به هوا بلند شده بودند. این شبکه خبری می گوید به اطلاعاتی دست یافته است که جنگنده‌های آمریکایی که سردار شهید قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد ترور کردند نیز از همین پایگاه به پرواز درآمده بودند.

سخنگوی جبهه پایداری: اصلاح طلبان ممکن است به کُما بروند: مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری گفت: اصلاحات الان ظرفیت اجتماعی خود را کاملا از دست داده و به فکر یک فضای تنفس است تا بتواند حیات سیاسی خود را در یابد، زیرا به شدت احساس خطر کرده و حتی ممکن است به کمای سیاسی بروند.

گاردین: پمپئو ترامپ را برای صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی قانع کرد: «سایمون تیسدال» معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خبر داد، این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مجاب کرد.

۲۱۶ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته: دکتر لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. به گفته وی، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. وی افزود: همانند روزهای گذشته استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

نظرات بینندگان