arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۷۶/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ شرکت نفتی رویال داچ شل: زمان برای معامله با ایران مناسب نیست / تصمیم گیرندگان صنعت نفت ایران تکنوکرات‌های بسیار با استعدادی هستند

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در هلند در تلگرافی محرمانه به تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع میدان نفتی آزادگان پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: نکات مربوط به ایران-آزادگان به اطلاع شرکت رویال داچ شل رسید

طبقه بندی: محرمانه

پنجشنبه 17:04 دقیقه یازدهم سپتامبر 2003 (پنج شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۸۲)

از: هلند

به: نامشخص

 

  1. خلاصه: گوین گراهام، مشاور ارشد شرکت شل تایید کرد که این شرکت هیچ برنامه ای برای ارایه پیشنهاد یا حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان بصورت مستقل از ژاپن ندارد. شل معتقد است زمان برای معامله با ایران مناسب نیست و نگران به خطر افتادن روابطش با شرکتهای ژاپنی است. شل امیدوار است بازیگری در افق تخمینی پنج ساله با ایران باشد اما تنها به شرطی که شرایط آن مناسب باشد. پایان خلاصه
  2. روز 10 سپتامبر فرستاده اقتصادی ما نکات مورد اشاره درباره سرمایه گذاری در میدان نفتی آزادگان را به اطلاع دکتر گوین گراهام، مشاور منطقه ای خاورمیانه، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی در بخش اکتشاف و تولید رویال شل رساند. فرستاده اقتصادی همچنین تشکر وزارت از «اطلاع رسانی اولیه» از سوی نمایندگان شل در واشنگتن را هم به آنها منتقل کرده و نسخه ای از بیانیه بریل در 9 سپتامبر در آژانس بین المللی انرژی را برای نشان دادن نگرانی های دولت آمریکا به آنها داده و به پیشنهاد موازی اروپا به شورای حکام هم اشاره کرد. گراهام تایید کرد که ایرانی ها از شل و چند شرکت دیگر خواسته اند تا در مناقصه میدان نفتی آزادگان شرکت کنند. شل دعوت ایران برای حضور مستقل در این مناقصه را نخواهد پذیرفت که دلیل آن الف) حساسیت های دولت آمریکا، و ب) تمایل به عدم تضعیف شرکت های ژاپنی دانست که شل با آنها روی این پروژه کار می کند.
  3. گراهام پیش بینی کرد که حرکت ایران، که تعجب آور بود، با هدف افزایش فشار رقابتی بر کنسرسیوم ژاپنی انجام شده است (اثباتی بر نکات تلگراف مرجع A). گراهام می گوید که ژاپنی ها نگران توسعه بودند، اما نباید باشند زیرا احتمالا در مقایسه با هر تازه واردی دو سال جلوتر در پروژه بوده اند. گراهام می گوید این حرکت نشان دهنده تمایل دولت ایران برای امتحان معامله با نهادهای خارجی است – نه تنها در حوزه انرژی بلکه در بسیاری از موارد. در عین حال، تصمیم گیرندگان صنعت نفت ایران تکنوکرات های بسیار با استعدادی هستند که می خواهند «کار درست را انجام دهند» به این معنی که کار را به شکل و در سطح دنیای پیشرفته انجام دهند.
  4. گراهام توضیح داد که شل چشم انداز بلندمدتی دارد: می خواهد درگیر بماند و امیدوار است که در 5 سال آینده ایران محیطی بسیار آینده دارتر خواهد بود، اما فعلا شل نگاهی نگران به این چشم انداز دارد. ایران به دلیل منابع گسترده، نیروی کار تحصیلکرده و نیاز به سرمایه گذاری خارجی، جذابیت بالایی برای شل دارد. البته برای حضور شل در قرارداد آزادگان، گراهام تاکید کرده است که باید سه شرط برآورده شود: قرارداد باید صرفه تجاری داشته باشد، ایران باید محیط سیاسی داخلی و خارجی بهتری داشته باشد.

سوبل

نظرات بینندگان