arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹

ورزش خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌ دهد؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص که آیا انجام ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد یا فرایند درمان آن را تسریع کند، توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص که آیا انجام ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد یا فرایند درمان آن را تسریع کند، توضیح داد.

مهدیه ملانوری شمسی در پاسخ به اینکه آیا فعالیت های ورزشی منظم، خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را کاهش می دهد یا فرایند درمان آن را تسریع می کند؟ اظهار کرد: هنوز به صورت اثبات شده در این مورد اطلاعاتی منتشر نشده است اما چند واقعیت را در مورد انجام فعالیت های ورزشی منظم و بیماری کووید-۱۹ باید در نظر گرفت.

 

وی ادامه داد: فعالیت های ورزشی منظم و طولانی مدت باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند. البته این فعالیت ها باید با شدت و مدت زمان مناسب باشند که باعث سرکوب پاسخ های سیستم ایمنی نشوند و باید توصیه های مربوط به انجام فعالیت های ورزشی منظم که توسط ACSM و سازمان بهداشت جهانی ارائه شده اند را در نظر گرفت.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه فعالیت های ورزشی در طول عمر باعث کاهش ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت، چاقی مفرط و... می شوند، عنوان کرد: این بیماری ها به عنوان بیماری هایی معرفی شده اند که بیشترین تاثیرپذیری را از بیماری کووید-۱۹ داشته اند، بنابراین انجام فعالیت های ورزشی در طول عمر می تواند در کاهش ابتلا به این بیماری ها در زمینه بیماری های ویروسی مانند کووید موثر باشد.

 

ملانوری شمسی با بیان اینکه در فرایند سالمندی و افزایش سن، سیستم ایمنی انسان دچار ضعف و کاهش در عملکرد خواهد شد، خاطرنشان کرد: بیشترین افراد بستری شده در بیمارستان ها در مورد بیماری کووید-۱۹ سالمندان بوده اند و فعالیت های ورزشی با اثرات تقویت کننده خود بر سیستم ایمنی، کاهش توده چربی، استرس اکسیداتیو و... می تواند در ارتقای عملکرد سیستم ایمنی در فرایند سالمندی موثر باشد.

 

وی افزود: بنابراین شاید اثرات پیشگیری کننده فعالیت ورزشی منظم در طول عمر در ابتلا به بیماری های ویروسی مانند کووید-۱۹ قابل پیش بینی باشد و در مورد بیماری هایی مانند آنفولانزا، کاهش عوارض بیماری به دنبال انجام فعالیت های ورزشی متوسط در نمونه های انسانی و حیوانی مشاهده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با اشاره به اینکه افرادی که در طول عمر خود فعالیت های ورزشی منظم انجام داده اند، عموما از نظر شاخص هایی مانند استرس، اعتماد به نفس، کیفیت زندگی و... در وضعیت مناسب تری هستند، گفت: بنابراین شاید آن ها با بیماری هایی مانند کووید-۱۹ بهتر مبارزه کنند.
ملانوری شمسی همچنین گفت: فعالیت های ورزشی منظم با وجود اثرات مثبت بر سیستم ایمنی نتوانسته اند از مرگ ناشی از دوزهای بالای ویروس ها پیشگیری کنند و باید در نظر بگیریم که فعالیت های ورزشی یک مداخله متوسط در فرایند ابتلا و درمان بیماری هایی مانند کووید -۱۹ هستند و نمی توان انتظار داشت که در شرایط وخیم و بیماری های ویروسی ناشناخته فعالیت ورزشی بتوانند به عنوان یک معجزه عمل کنند.

 ایسنا

نظرات بینندگان