arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

آئین عزاداری ایام «مسلمیه» ثبت ملی شد

معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در دومین شب برگزاری مراسم مسلمیه از ثبت ملی این آئین مذهبی و کهن خبر داد. بنا به سنت دیرینه جمعی از هیأت‌های عزاداری از سراسر کشور در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) به مدت سه شب طی روز‌های ششم، هفتم و هشتم ماه ذی‌الحجه در قالب دسته‌های عزاداری به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شده و مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در دومین شب برگزاری مراسم مسلمیه از ثبت ملی این آئین مذهبی و کهن خبر داد.

عباس سلیمی معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام همزمان با برگزاری مجازی مراسم مسلمیه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که در طول سال‌های گذشته برنامه‌ریزی شد انجام اقدامات اداری و قانونی مرتبط با ثبت ملی آئین عزاداری مسلمیه بود.

وی با بیان اینکه این کار با رعایت موازین قانونی انجام و مقدمات کار فراهم شد، ادامه داد: با پیگیری نماینده‌ای ویژه از آستان سال گذشته در یکی از برنامه‌های ایام مسلمیه نماینده سازمان میراث فرهنگی، شخصاً حضور پیدا کرده و با درک و بررسی این آئین کهن، زمینه ثبت ملی این مراسم به نام مردم بزرگوار و متدین شهرری فراهم شد.

معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام با تأکید بر اهمیت این موضوع افزود: مسئله ثبت پدیده‌ها، مراسم و جلسات مذهبی در بعضی از مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد و در مواقعی سایر کشور‌ها با ترفند‌هایی از این اتفاق پیشی می‌گیرند و ممکن است که بخشی از میراث فرهنگی کشور ما را به نام خودشان ثبت کنند؛ لذا این اقدام به منظور جلوگیری از این اتفاق انجام ‌شد و به فضل الهی امسال به نتیجه کامل رسید.

سلیمی در ادامه خاطرنشان کرد: ثبت ایام مسلمیه به دستور و امضای علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با شماره ۲۰۱۰۱ به ثبت ملی رسید و به مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان تهران ابلاغ شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سند به مرکز اسناد آستان تقدیم می‌شود که افتخاری برای مردم و همه هیأتی‌ها است.

بنا به سنت دیرینه جمعی از هیأت‌های عزاداری از سراسر کشور در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) به مدت سه شب طی روز‌های ششم، هفتم و هشتم ماه ذی‌الحجه در قالب دسته‌های عزاداری به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) مشرف شده و مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

نظرات بینندگان