arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

کاوشگر مریخ چین، همزمان از ماه و زمین عکس گرفت

کاوشگر مریخ چین موسوم به «تیان ون ۱» که هفته گذشته به فضا پرتاب شد با استفاده از حسگرهای ناوبری نوری خود در فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری کره زمین، از ماه و کره زمین یک عکس ارسال کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاوشگر مریخ چین موسوم به «تیان ون ۱» که هفته گذشته به فضا پرتاب شد با استفاده از حسگرهای ناوبری نوری خود در فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری کره زمین، از ماه و کره زمین یک عکس ارسال کرد.

به گزارش ایرنا از آژانس فضایی ملی چین (CNSA)، نخستین مریخ کاو چین که ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) پرتاب شد در شرایط مطلوبی به مسیر خود ادامه می دهد این کاوشگر از حوزه تاثیر گرانش زمین خارج و وارد مدار انتقال از کره زمین به مریخ شده و بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته است.

عکس ارسالی از مریخ کاو چین تصویر سیاه و سفید زمین و ماه را هر دو به شکل هلال نشان می دهد که در جهان گسترده با یکدیگر همراه هستند.

آژانس فضایی ملی چین با اشاره به اینکه اندازه گیری، کنترل و ردیابی این کاوشگر از زمین به صورت دقیق در حال انجام است و کنترل پرواز و دریافت داده ها هم مشکلی ندارد گفت: این مریخ کاو در حال حاضر در شرایط پرواز مناسب و دارای تعادل انرژی طبیعی و شرایط کار است.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی، به عنوان اولین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» توانست روی نیمۀ پنهان ماه بنشیند.

در صورت موفقیت چین در فرود آوردن کاوشگر روی سطح مریخ، این کشور وارد کلوپ نخبگان فضا خواهد شد فرود روی مریخ کار بسیار دشواری است و تا کنون تنها ایالات متحده توانسته است فضاپیماها را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد در حال حاضر همچنان دو کاوشگر «این‌سایت» و «کنجکاوی» هر دو متعلق به ناسا، روی سطح مریخ مشغول فعالیت هستند.

شش فضاپیمای دیگر نیز (سه فضاپیمای آمریکایی، دو اروپایی و یک هندی) هم اکنون از مدار مریخ در تلاش برای کسب دانش بیشتر درباره این سیاره هستند.

نظرات بینندگان