arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
معاون وزیر بهداشت:

۲۶ استان‌ در وضعیت قرمزند / از ۴۵۷ شهرستان کشور فقط وضعیت ۳۷ شهرستان سفید است؛ ۱۰۵ شهرستان زرد و بقیه نارنجی و قرمز هستند / تجمع بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد؛ پروتکل؛ عصای جادویی نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه از ۴۵۷ شهرستان کشور تنها ۳۷ شهرستان سفید هستند، درباره الزامات برگزاری مراسم عزاداری محرم توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه از ۴۵۷ شهرستان کشور تنها ۳۷ شهرستان سفید هستند، درباره الزامات برگزاری مراسم عزاداری محرم توضیح داد.

علیرضا رییسی گفت: همانطور که اعلام شد، میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در تهران به مرحله ای رسید که در رده رنگ قرمز قرار گرفت. به طور کلی ما بر اساس شرایطی که میزان بروز و شیوع بیماری در یک منطقه دارد، درجاتی از خطر بیماری را برای مدیریت بهتر رنگ بندی کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: البته چند نکته درباره این رنگ‌ها وجود دارد؛ اولا اگر اعلام می‌کنیم منطقه‌ای سفید است، به این معنا نیست که در آنجا هیچ خطری از بیماری وجود ندارد، بلکه به این معنا است که هنوز میزان بروز و شیوع بیماری به مرحله‌ای نرسیده که در وضعیت منطقه تغییر رنگ اتفاق افتد. نکته دیگر این است که هیچ رنگی ثابت نیست. اتفاقا باید از جایی که سفید است، ترسید. زیرا نشان می دهد که هنوز موج بیماری به آن شهر یا روستا نرسیده و ممکن است هر لحظه بیماری در آن شیوع یابد.

رییسی ادامه داد: اگر در مناطق سفید، مسائل مربوط به پیشگیری رعایت نشود و بیماری در آنجا تاخت و تاز کند، رنگ به سرعت تغییر می کند. در عین حال رنگ سفید به معنای بی خطر نیست، بلکه به این معنا است که تعداد بیمار در آن کمتر است، نه اینکه بیماری در آنجا وجود ندارد. در عین حال رنگ زرد، نارجی و قرمز در رده‌های بعدی ریسکی قرار می‌گیرند.
از ۴۵۷ شهرستان تنها وضعیت ۳۷ شهرستان سفید است

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد که از ۴۵۷ شهرستانی که داریم فقط ۳۷ شهرستان سفید است، ۱۰۵ شهرستان زرد و بقیه نارنجی و قرمز است. بر این اساس اکثریت مناطق کشور درگیری دارند و اکنون ۲۶ استان‌مان قرمز هستند. البته وقتی اعلام می‌کنیم که یک استان قرمز است، به این معنا نیست که تمام شهرهای آن استان قرمز است، بلکه به این معنا است که مجموع بستری‌های استان در میزانی قرار گرفته که به عنوان قرمز از آن نام می بریم. در جایی که قرمز است، به این معنا است که طی دو هفته روزانه به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بیش از سه نفر بستری می شوند که آمار بسیار بالایی است.
استان های قرمز مراقب توان نظام سلامت باشند

رییسی ادامه داد: رنگ قرمز به این معناست که میزان بستری در حال افزایش است. از طرفی حداقل میانگین بستری برای بیماران‌مان حدود ۶ تا ۷ روز است و در آی سی یو این میزان افزایش می یابد. بر همین اساس جایی را که قرمز اعلام می‌کنیم، باید بسیار مراقب باشند تا توان نظام سلامت و تخت ها بتواند جوابگو باشد. البته خوشبختانه تاکنون در زمینه تعداد تخت مشکلی نداشتیم، اما به این معنا نیست که بتوانیم به همین صورت ادامه دهیم. اگر قرار باشد، وضعیت قرمز چندین هفته ادامه یابد، قطعا می تواند آسیب زیادی به نظام سلامت وارد کند.
ریسک ابتلا به کرونا در تجمعات بالای ۱۰ نفر

رییسی درباره شیوه‌نامه‌های برگزاری مراسم عزاداری محرم نیز گفت: اولا همه ایرانیان و شیعیان و آزادگان دنیا، عاشق امام حسین (ع) هستند و شاید مراسم عزاداری ماه محرم و صفر جزو مردمی‌ترین مراسم‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود و همه به عشق امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند، اما باید در کنار این موضوع چند نکته را هم در نظر بگیریم. از نظر دیدگاه بهداشتی هرگونه تجمعی بالای ۱۰ نفر ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. این ۱۰ نفر هم به صورت حفاظت شده و با حفظ فاصله و استفاده از ماسک. نکته دوم این است که فضا بسیار مهم است. اگر در فضای سربسته باشید و تهویه مناسب نباشد، قطعا ریسک ابتلا بالا می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌هایی که داریم در نظر می‌گیریم که در یک فضا هرتعدادی که ظرفیت وجود دارد، اکنون حضور جمعیت بیش از ۲۵ نفر ریسک بیماری را بالا می برد. نکته سوم زمان ماندن در یک فضای سربسته است، هرچه زمان طولانی‌تر باشد، ریسک ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. اگر این زمان بیش از یک ساعت باشد، قطعا ریسک بیماری را بالا می‌برد. بنابراین هرگونه تجمع حفاظت نشده‌ای می‌تواند ریسک بیماری را افزایش دهد.

وی افزود: در فضای باز هم بر اساس پروتکل‌ها باید چند نکته را در نظر بگیریم؛ در فضای باز شانس انتقال عفونت کمتر است، اما باز هم تجمع و تراکمی که وجود دارد، می‌تواند مشکل ایجاد کند. اگر واقعا فاصله‌گذاری به طوری باشد که دو نفر بیش از ۱.۵ تا دو متر باهم فاصله داشته باشند و تحرکی هم نداشته باشند، شانس ابتلا کاهش می‌یابد، اما اگر لحظه‌ای هر یک از این نکات به خطر بیفتد و کسی در این گرما عرق کند، ماسکش را در آورد، شانس انتقال عفونت بالا خواهد رفت. بنابراین ریسک انتقال بیماری در فضای باز کمتر است، اما کاملا ریسک را از بین نمی برد.
پروتکل؛ عصای جادویی نیست

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: در عین حال پروتکل عصای جادویی نیست، اگر رعایت نشود، هیچ کاره است. زمانی می توانیم به پروتکل‌ها امید داشته باشیم که به طور دقیق رعایت شوند. اگر این پروتکل‌ها رعایت نشوند، قطعا نمی‌تواند موثر باشد. در عین حال باید نگاه کنیم که آیا امکان رعایت پروتکل وجود دارد یا نه؟. اگر این امکان وجود داشته باشد، ریسک کاهش می یابد. در غیر این صورت افزایش می یابد. به عنوان مثال ما از نظر پروتکلی واقعا با راه اندازی دسته‌های عزاداری مخالف هستیم. ‌ زیرا قطعا فاصله ها در دسته‌روی به هم می خورد و با حضور تماشاچی هم مخالف هستیم. پروتکل یعنی همین ها. یعنی تماشاچی، دسته روی وجود نداشته باشد، حرکت دسته‌ها از یکجا و تجمع‌شان در جایی خاص نباید باشد.

وی ادامه داد: در بحث نذورات هم هیچ گونه پذیرایی در این جمع‌ها نباید باشد. در عین حال توصیه مان این است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری کمک های مومنانه را ادامه دهیم و نذورات را به صورت خام یا خشک به دست مستمندان برسانیم. اگر هم کسی خیلی اصرار دارد که غذایی پخت کند، توصیه ما این است که غذا در هیات ها به هیچ وجه توزیع نشود، بلکه این غذاها را مانند بیرون بر درب خانه نیازمندان تحویل دهند و کسی برای دریافت غذا تجمع نکند و صف نکشد.
طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم

رییسی گفت: هر یک از این پروتکل ها که رعایت نشود، سلامت به خطر می افتد. باید یادمان باشد که همه ما باید دغدغه مان این باشد که مبادا یکی از عزاداران امام حسین تب کند و ما عامل آن باشین. البته که ما باید مراسم عزاداری را با شکوه برگزار کنیم، اما باشکوه برگزار کردن به معنای تجمع زیاد نیست. بلکه به این معنا است که روی خاطره و بزرگی امام حسین (ع) کار کنیم. می توانیم طرح "هر خانه یک حسینیه" را ایجاد کنیم تا هر کس در خانه خودش و با پرچم مشکی که درب خانه خودش زده است، عزاداری کند. همه خانواده‌ها می توانند این اقدام را انجام دهند. صدا و سیما می تواند در این میان نقش خوبی داشته باشد و به صورت کنترل شده و با رعایت پروتکل ها، مراسمی را پوشش مستقیم دهد. می توانیم از فضای مجازی و از طرق دیگر به جز راهپیمایی و دسته روی عزاداری کنیم و روضه امام حسین (ع) را پخش کنیم. زیرا هر تجمع کنترل نشده برابر با بیماری است. در فضای باز اگر باشد و به صورت کنترل شده باشد، می تواند کمک کند و از طرفی سلامت عاشقان امام حسین (ع) هم به خطر نمی افتد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان