arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

شماره هایی که بهتر است برای کمک به کاهش کرونا به یاد داشته باشید

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در جریان شیوع کرونا موضوع تازه ای نیست، متاسفانه این بی توجهی در میان اقشار مختلف مردم، اصناف و حتی ادارات و سازمان ها مشاهده می شود، اما آنچه بسیار نگران کننده تر است، تجمعات بزرگی است که مدتی است بلای جان اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای شده اند و رشته متولیان بهداشت و درمان و مسئولان استان ها در مقابله با شیوع کرونا را پنبه می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در جریان شیوع کرونا موضوع تازه ای نیست، متاسفانه این بی توجهی در میان اقشار مختلف مردم، اصناف و حتی ادارات و سازمان ها مشاهده می شود، اما آنچه بسیار نگران کننده تر است، تجمعات بزرگی است که مدتی است بلای جان اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای شده اند و رشته متولیان بهداشت و درمان و مسئولان استان ها در مقابله با شیوع کرونا را پنبه می کنند.

برگزاری مراسم های بزرگ عروسی و عزا و جشن و مسافرت و امثال آنها در شرایطی که باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و ماسک بزنیم و از خانه بیرون نرویم، زمینه ای برای شیوع چند برابری کرونا در استان های مختلف شده و بار سنگینی را بر دوش کشور گذاشته و می گذارد.

هرچند بسیاری از کسب و کارها همچون اصناف مرتبط با مراسم هایی همچون عروسی در چندماهه اخیر از تعطیلی های کرونایی بسیار ضربه خورده اند، اما متاسفانه فعالیت آنها به افزایش ابتلا و مرگ و میر می انجامد و اینجاست که باید اولویت ها را در نظر گرفت و قطعا اولویت در هر شرایطی حفظ جان انسان هاست ولی نه تنها متولیان این تالارها که حتی مردم، متاسفانه این مهم را نادیده می انگارند.

با دستور ستاد مقابله با کرونا استان فعالیت تالارها ممنوع اعلام شده و بسیاری از آنها دوباره تن به تعطیلی داده اند، اما تعدادی نیز اصرار بر ادامه فعالیت دارند و برخی حتی براحتی و علنی مراسم های بزرگ را برگزار می کنند و دود این مراسم ها به چشم دیگر مردم و مسئولان و کادر درمان می رود که تلاش می کنند پروتکل ها را رعایت کنند و چرخه شیوع را متوقف.

با وجود اعلام مکرر تعطیلی تالارهای پذیرایی، اما همچنان مراسم عروسی در برخی از تالارها بدون توجه به شیوع ویروس کرونا، بدون هیچ محدودیتی در تعداد مهمانان به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود.

برگزاری این عروسی‌های پنهانی و غیرقانونی و بدون توجه به دستورات استانی در اراک در شرایطی که این شهر ازنظر شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد، جای تعجب است.

بدنبال مشاهده برگزاری مراسم متعدد عروسی در برخی تالارهای اراک! و اطراف آن، به سراغ رئیس اتحادیه چلوکبابی،غذاخوری، رستوران و تالار پذیرایی اراک رفتیم تا دلیل ادامه این بی توجهی ها و عدم برخورد با آنها را از او جویا شویم بویژه اینکه مطلع شدیم یکی از دلایل برگزاری عروسی ها عدم همکاری مدیران تالارها درخصوص بازپرداخت ودیعه عروسی هاست.

تخلف در برخی تالارها زیاد است/به تنهایی نمی توانیم اوضاع را کنترل کنیم

محمدعلی ملکی‌نژاد در این باره به ایسنا گفت: در حال حاضر فعالیت تالارهای پذیرایی تا اطلاع ثانوی ممنوع است و هرگونه فعالیت در تالارها و برگزاری مراسم خلاف قانون است.

وی افزود: در صورتی که مدیریت تالار هزینه پرداخت شده را بازپس ندهد، صاحب مجلس می‌تواند از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی شکایت خود را اعلام کند.

رئیس اتحادیه چلوکبابی غذاخوری رستوران و تالار پذیرایی اراک بیان کرد: تخلف در برخی تالارها زیاد است به طوری که برخی تالارهای پذیرایی در هزینه‌ها افزایش قیمت دو برابری داشته اند که این موضوع نیز خلاف قانون بوده و امری خودسرانه و بی حساب و کتاب از سوی تالار است.

ملکی‌نژاد اضافه کرد: طبق اعلام فرمانداری، جواز برخی واحدهای متخلف باطل شده، اما همچنان این واحدها به صورت مخفیانه فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: اتحادیه به تنهایی نمی‌تواند از این تخلفات جلوگیری کند چراکه برخی فقط از قانون می‌ترسند که می‌طلبد در این خصوص اتاق اصناف ورود کرده و با تشکیل اکیپ های گشت و نظارت مشترک با تعزیرات و سایر نهادهای مربوطه واحدهای متخلف را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند.

با ۱۱۰ تماس بگیرید

روز گذشته سرهنگ جعفر پرویزی رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی از پلمب سه تالار متخلف در اراک در راستای اجرای مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان و در طرح نظارتی پلیس خبر داد و گفت: از ۴۶ تالار و تالار باغ در شهرستان اراک بازدید به عمل آمده و علاوه بر پلمب سه تالار متخلف به علت عدم رعایت قوانین و مقررات و ضوابط اماکن عمومی و صنفی با دستور مقام قضائی، به ۱۸ واحد صنفی دیگر نیز تذکر و اخطار داده شده است.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: پلیس با اجرای مستمر طرح‌های مبارزه با مظاهر علنی فساد و نیز تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی خود بر واحدهای صنفی، تنها خواهان کاهش ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی و عمل به دستورات بهداشتی بر اساس تدابیر ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا در جامعه است و در این مسیر از ظرفیت های تمامی دستگاه های مسئول به بهترین شکل استفاده می شود.

سرهنگ پرویزی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعالیت غیرقانونی و مجرمانه در اماکن عمومی از سوی افراد فرصت طلب و قانون گریز، مراتب را از طریق تلفن فوریت های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند تا در اسرع وقت نسبت به شناسایی جرم، دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

با ۱۹۰ تماس بگیرید

همانگونه که رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی تاکید کرد، مشارکت مردم در اطلاع رسانی اینگونه تخلفات امری کمک کننده برای توقف تخلفات است، این مهم را رئیس مرکز بهداشت اراک نیز تاکید می کند.

دکتر محمددوست در پاسخ به پیگیری ایسنا درخصوص برخی تخلفات تالارهای اراک و نقش مرکز بهداشت در پیشگیری از این موارد، گفت: فعالیت این مراکز و دیگر مراکز ارائه دهنده خدمات به مردم را رصد می کنیم و اگر از انجام تخلف و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط آنها مطلع شویم برخورد با متخلفان صورت می گیرد.

وی درخصوص تالارها گفت: در صورت مشاهده برگزاری مراسم در تالارهای اراک، تالارباغ های اطراف شهر یا روستاهای اراک، اگر تالار مجوز فعالیت داشته باشد، پلمب می شود و در صورتی که مجور نداشته باشد با هماهنگی مسئولان قضایی برخورد شدیدتری با متخلفان صورت می گیرد.

محمددوست گفت: بهورز ها و مراقبان سلامت در نقاط مختلف شهرستان اراک، اگر از اقدام برای برگزاری عروسی مطلع شوند، به این مرکز اطلاع رسانی می کنند و بلافاصله در قالب تذکر، پلمب یا برخورد قضایی برحسب مورد، اقدام می شود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه های مختلف اعم از برگزاری اینگونه مراسم یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط اصناف و مراکز مختلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و گفت: مرکز بهداشت حتما این موارد را رسیدگی می کند.

به نظر می رسد، با توجه به مواجهه مان با یک پاندمی راهی جز مشارکت همه جانبه عمومی با متولیان بهداشت و درمان و دیگر مسئولان مربوطه برای کنترل و پیشگیری از افزایش شیوع بیماری وجود نداشته باشد و در این میان به غیر از اقدامات فردی همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی که باید در این حوزه به انجام برسانیم، با توجه به اصرار برخی از مردم به ادامه روند معمول زندگی به شیوه پیش از شیوع کرونا و با توجه به خطراتی که انتخاب این شیوه برای مابقی مردم و در نهایت برای کشور در پی دارد، هر یک از ما باید وظیفه خود را برای رصد تخلفات در این زمینه ایفا کرده و با اطلاع رسانی به موقع اقداماتی که موجب افزایش شیوع بیماری در جامعه می شود، مسئولان مربوطه را در کنترل شرایط یاری کنیم، بویژه اینکه با گذری به بیمارستان های کشور از جمله اراک می توان بیماران بسیاری را مشاهده کرد که بدنبال شرکت در مراسم های عروسی و عزا و امثال آنها راهی بیمارستان شده و زنجیره شیوع کرونا را متصل نگاه داشته اند!

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان