arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

طرح جدید بوندس‌لیگا: مسابقات را با تماشاگر برگزار می‌کنیم

سازمان لیگ فوتبال آلمان با ارائه طرح و پروتکل بهداشتی بازی بدون تماشاگر و اجرای آن اولین لیگ بزرگی بود که در هنگام شیوع کرونا توانست مسابقات‌اش را از سر بگیرد. حالا لیگ آلمان دوباره پیشگام شده و به فکر برگزاری بازی با حضور تماشاگران است و به عنوان اولین لیگ بزرگ یک طرح هم ارائه داده است. برگزاری بازی بدون تماشاچی با وجود کرونا لازم بود تا دست‌کم منابع درآمدی تلویزیونی و تجاری باشگاه‌ها تضمین شود. اما این مدل در بلندمدت جواب نمی‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان لیگ فوتبال آلمان با ارائه طرح و پروتکل بهداشتی بازی بدون تماشاگر و اجرای آن اولین لیگ بزرگی بود که در هنگام شیوع کرونا توانست مسابقات‌اش را از سر بگیرد. این طرح در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفت و الگوی سایر لیگ‌ها شد.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، هم بوندس‌لیگا و هم جام حذفی آلمان با وجود فراگیری کرونا با برگزاری بازی‌های بدون تماشاگر در ماه‌های مه و ژوئن که در آلمان به "بازی‌های ارواح" معروف‌اند، زودتر از باقی لیگ‌ها، فصل را به پایان رساندند.

حالا لیگ آلمان دوباره پیشگام شده و به فکر برگزاری بازی با حضور تماشاگران است و به عنوان اولین لیگ بزرگ یک طرح هم ارائه داده است. برگزاری بازی بدون تماشاچی با وجود کرونا لازم بود تا دست‌کم منابع درآمدی تلویزیونی و تجاری باشگاه‌ها تضمین شود. اما این مدل در بلندمدت جواب نمی‌دهد.

آن شور و شوق اولیه برگزاری دوباره بازی‌ها بدون تماشاچی در زمان شیوع کرونا خیلی زود از میان رفت. از لحاظ اقتصادی هم این مدل تجاری پایداری نیست. فروش بلیت و اغذیه و نوشیدنی در استادیوم در روز مسابقه برای باشگاه‌های بوندس‌لیگا که پیش از کرونا با متوسط ۴۲ هزار تماشاچی در هر بازی پرتماشاگرترین لیگ فوتبال جهان بود، ۵۰۰ میلیون یورو درآمد دارد؛ حدود ۱۵ درصد کل درآمد عملیاتی باشگاه‌ها. این منبع درآمدی به ویژه برای باشگاه‌های دسته‌های پایین‌تر که درآمد تلویزیونی اندکی دارند، حیاتی‌تر است.

راهنمای چهل صفحه‌ای
سازمان لیگ فوتبال آلمان با همکاری وزارت بهداشت این کشور حالا یک گام دیگر پیش رفته و یک راهنمای چهل صفحه‌ای برای برگزاری مسابقه با حضور تماشاچی با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ منتشر کرده و در اختیار باشگاه‌ها قرار داده است. با این راهنما باشگاه‌ها باید به اقتضای شرایط منطقه خود با هماهنگی نهادهای بهداشت و درمان محلی طرح‌های خود را برای ورود تماشاگران تهیه کنند.

معیار کلیدی این طرح برای ورود تماشاگران به ورزشگاه، آمار سرایت ویروس کرونا است. شاخص به اصطلاح "شیوع هفت روزه" در منطقه‌ای که باشگاه حضور دارد، تعیین‌کننده خواهد بود که به چه میزانی تماشاگران می‌توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. این عدد می‌گوید در هفت روز گذشته چند نفر جدید در صد هزار نفر به بیماری مبتلا شده‌اند.

بر اساس این که این شاخص چقدر بالا باشد، تعداد تماشاگرانی که می‌توانند به استادیوم بروند هم مشخص می‌شود. اگر این شاخص از یک حدی پایین باشد، حتی ممکن است استادیوم به طور کامل برای تماشاگران باز باشد. به شرط آن که اقدامات بهداشتی منطقه رعایت شوند. معیار هم آمار روز قبل از مسابقه است.

اما شیوع هفت روزه تنها عامل تعیین‌کننده در این طرح نیست. سازمان لیگ آلمان در این راهنما توصیه کرده که عوامل دیگری مانند پویایی سرایت ویروس و تعداد کل مبتلایان هم همواره در نظر گرفته شود.

سفر به ورزشگاه
مهم‌ترین بخش راهنمای بازی با تماشاگر بوندس‌لیگا نحوه سفر به ورزشگاه و بازگشتن از آن است. توصیه سازمان لیگ آلمان استفاده از خودروی شخصی در زمان شیوع بیماری است، چون در اتوبوس‌ها و قطارهای پر از مسافر، خطر ابتلا افزایش می‌یابد. سفر با پای پیاده و یا دوچرخه هم از فشار روی حمل و نقل عمومی که باید برای رعایت فاصله در روزهای مسابقه مقررات جدیدی بگذارد، کم می‌کند.

ورود به استادیوم نیز به توصیه تهیه‌کنندگان این راهنما باید نوبت‌بندی شود. بدین صورت که دارندگان بلیت‌ بلوک‌های مختلف در زمان‌های مختلف اجازه ورود پیدا کنند تا ازدحام جلوی دروازه‌های ورودی جلوگیری شود. سازمان لیگ آلمان حتی توصیه کرده که باشگاه‌ها باید به فکر سرگرم کردن تماشاگرانی که زودتر وارد ورزشگاه می‌شوند هم باشند و "برنامه‌های جانبی جذاب" برایشان در نظر بگیرند.

اجبار ماسک و ممنوعیت نوشیدن آبجو
حفظ فاصله و استفاده اجباری از ماسک مقابل دهان و بینی مثل همه طرح‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، در این راهنما هم کلیدی است. سازمان لیگ آلمان برای نحوه نشستن و پر کردن استادیوم طرح‌های مختلفی را پیشنهاد کرده و چند نمونه آنها را شرح داده است.

گاهی اوقات ممکن است دو نفر با هم بنشینند، گاهی چهار نفر. در برخی مثال‌ها تنها برای حفظ فاصله تنها دو صندلی خالی‌اند و گاهی چندین ردیف کامل. نحوه استفاده از سرویس‌های بهداشتی‌ هم بسیار مهم‌ است و باید هر طور شده از ازدحام اجتناب شود. ضمن آن که باید در این سرویس‌ها بیش از پیش جریان هوا ایجاد شود. مسیرهای رفت و آمد داخل ورزشگاه هم باید مثل فروشگاه‌ها یک طرفه باشند تا از روبرو شدن تماشاگران با هم در مسیرها جلوگیری شود.

به توصیه سازمان لیگ آلمان، خوردن و آشامیدن فقط در محل نشستن باید مجاز باشد. آبجو هم "فقط به شرط موافقت نهادهای محلی فروخته شود." وزارت بهداشت فدرال آلمان از همین حالا خواستار ممنوعیت مشروبات الکلی در استادیوم‌ها شده است.

بلیت به قید قرعه
از آنجایی که عرضه بلیت محدودتر خواهد شد، باشگاه‌ها به احتمال زیاد با شکاف تقاضای بلیت مواجه خواهند شد. برای همین سازمان لیگ آلمان به باشگاه‌ها توصیه کرده که از "طرح‌های عادلانه برای فروش بلیت" بهره بگیرند و "استانداردهای روشن و شفاف و عاری از تبعیض" تعیین کنند. با توجه به اینکه باشگاه‌ها با این محدودیت‌ها حتی قادر نخواهند بود تا به همه دارندگان بلیت‌های فصلی اجازه ورود بدهند، احتمالاً باید از سیستم قرعه‌کشی استفاده کنند.

یکی از نکات مهم که از لحاظ قوانین سخت‌گیرانه حفاظت از داده‌ها در آلمان احتمالاً بحث‌برانگیز خواهد شد این است که باشگاه‌ها باید برای قطع زنجیره سرایت ویروس، اطلاعات دارندگان بلیت‌ها در هر بازی را در صورت نیاز در اختیار نهادها قرار بدهند.

از کاغذ تا استادیوم
ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان با ابراز رضایت از این طرح سازمان لیگ آلمان، آن را "مجاب‌کننده" دانست و گفت روی کاغذ و در تئوری همه نکات و اقدامات لازم را به طور جامع شرح داده است. با این حال او گفت: "آنچه تعیین‌کننده است، روی کاغذ نیست بلکه توی زمین و در استادیوم است. برای همین مهم است که باشگاه‌ها با هماهنگی اداره‌های بهداشت محلی بر اساس شرایط منطقه خود این برنامه را سازگار کنند تا این طرح به مرحله اجرا هم برسد."

یکی از مسائل مورد بحث این است که هنوز معلوم نیست که آیا باشگاه‌ها هماهنگ و یکپارچه عمل خواهند کرد یا نه. برخی از سیاستمداران خواستار این شده‌اند که همه مقررات بهداشتی باید برای همه یکسان باشد، اما کارشناسان بهداشتی عقیده دارند در ایالت‌های آلمان شرایط شیوع متفاوت است و نمی‌توان قوانین یکسانی را برای همه تعیین کرد.

سازمان لیگ آلمان اعلام کرده که درباره این که آیا در برخی از موارد همه باشگاه‌های دو دسته بوندس‌لیگا باید یک جور عمل کنند، در یک مجمع فوق‌العاده اعضای سازمان لیگ پیش از آغاز فصل جدید تصمیم‌گیری خواهد شد. بعد از آن و البته اخذ مجوزهای لازم از دولت‌های ایالتی و فدرال، راه برای آغاز فصل ۲۱-۲۰۲۰ بوندس‌لیگا از ۱۸ سپتامبر با حضور تماشاگران باز خواهد شد.

نظرات بینندگان