arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

بازداشت ۲ افسر و یک سرباز عراقی در پرونده قتل تظاهرکنندگان بغداد

تحقیقات مسؤولان عراقی در پرونده به قتل رسیدن چند تظاهرکننده در اعتراضات دوشنبه گذشته بغداد به بازداشت دو افسر و یک سرباز منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحقیقات مسؤولان عراقی در پرونده به قتل رسیدن چند تظاهرکننده در اعتراضات دوشنبه گذشته بغداد به بازداشت دو افسر و یک سرباز منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: تحقیقات ثابت کرد دو شهید تظاهرات ۲۶ ژوئیه در میدان الطیران بغداد به ضرب گلوله تفنگ‌های شکاری کشته شده‌اند و این در حالیست که نیروهای حافظ قانون که در نزدیکی میدان التحریر مستقر بودند، سلاح نداشته‌اند.

الغانمی اظهار کرد: کسانی که در قتل تظاهرکنندگان دست داشته‌اند، دو افسر به نام‌های سرگرد احمد سلام و ستوان حسین جبار و یک سرباز به نام علاء فاضل هستند که در مقابل قاضی تحقیق اعتراف کردند از اسلحه شخصی خود که تفنگ شکاری بوده‌اند علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند، این سلاح‌ها در خودروی این افراد کشف شدند.

وزیر کشور عراق در ادامه گفت: قاضی تحقیق دستور بازداشت این سه نیروی امنیتی متهم به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را صادر کرده و یک شورای تحقیقات در وزارت کشور برای محاکمه عاملان این اتفاق تشکیل شد.

او همچنین از تظاهرکنندگان صلح‌جو خواست ساختار مسالمت‌آمیز اعتراضات خود را حفظ کنند.

الغانمی افزود: در تحقیقات مشخص شد برخی از نیروهای امنیتی برخلاف دستور اکید فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر عدم استفاده از گلوله واقعی علیه تظاهرکنندگان، با استفاده از این گلوله شلیک هوایی کرده‌اند.

او در ادامه با تاکید بر پایبندی خود به حمایت از تظاهرکنندگان و مقابله با تعرض به آنها، افشا کرد: دستور قضایی برای بازداشت این سه نفر صادر شده و تحقیقات در این پرونده ادامه دارند.

همچنین هشام داوود، مشاور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تاکید کرد: طرف‌هایی را که در قتل تظاهرکنندگان دست دارند را بعد از تکمیل تحقیقات برملا خواهیم کرد.

او در کنفرانسی خبری گفت: دولت به همه قربانیان تظاهرات‌ها وعده و به موسسه شهدا دستور داده قانون این موسسه شامل حال آنها خواهد شد.

داوود اضافه کرد: دولت کمیته تحقیقاتی را در خصوص افشای ابهامات حوادث تظاهرات‌ها تشکیل خواهد داد.

داوود اشاره کرد: تظاهرات همراه با خشونت در حق جوانان غیرقابل توجیه است و بعد از نتایج کمیته تحقیقات طرف‌های دخیل در خشونت علیه تظاهرکنندگان اعلام خواهند شد.

مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد: مجموع شهدا از ابتدای انقلاب اکتبر تا به الان حدود ۵۰۰ شهید از جمله نظامی و غیرنظامی است. هدف ما ایجاد دولت قانونمند معتبر است و تلاش می‌کنیم پدیده ربایندگی را متوقف کنیم.

مصطفی الکاظمی شامگاه پنج‌شنبه از زندان تحقیقات مرکزی در فرودگاه المثنی در بغداد بازدید کرد تا شخصا اطمینان دهد هیچ تظاهرکننده یا صاحب نظری در این زندان‌ها بازداشت نیستند.

نظرات بینندگان