arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، شنبه ۱۰ مرداد ۱۲۹۸؛ در سُربُن جشن اعلان جنگ را برای سال پنجم می‌گیرند!

بعد از ناهار به اتفاق میرزا حسین‌خان و ارباب کیخسرو به سُربُن رفتیم، برای این‌که مجلسی است که جشن اعلان جنگ را برای سال پنجم می‌گیرند. وقتی که رسیدیم ازدحام زیادی بود و جا پر شده بود و راه نمی‌دادند و مردم متغیر بودند که چرا بیش‌تر از آن‌که جا دارند بلیت می‌دهند. من زود ملتفت مطلب شده برگشتم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبح برای تهیه خلاصه راجع به مجمع حقوق بشر کار کرده، ضمنا دکتر کایه که از داوطلبان است و مسیو پرنی برای او اصرار دارد، این‌جا آمد و با او گفت‌وگو کردم و او به بیست هزار فرانک قانع شد، اما احتمال می‌رود که مسیو پرنی شیطنت کند و به او برساند که بیش‌تر از این مبلغ هم می‌توان تقاضا داشت. و نیز شخصی موسوم به میرزا علی که معلوم شد تاجر و ساکن اسلامبول است آمده کاغذی [از] میرزا جوادخان طباطبایی داشت که از احتشام‌السلطنه شکایت می‌کند.

بعد از ناهار به اتفاق میرزا حسین‌خان و ارباب کیخسرو به سُربُن رفتیم، برای این‌که مجلسی است که جشن اعلان جنگ را برای سال پنجم می‌گیرند. وقتی که رسیدیم ازدحام زیادی بود و جا پر شده بود و راه نمی‌دادند و مردم متغیر بودند که چرا بیش‌تر از آن‌که جا دارند بلیت می‌دهند. من زود ملتفت مطلب شده برگشتم. آن‌ها هم بعد از من برگشتند و به اطاق من آمده مشغول ترتیب جواب سوال‌هایی که مسیو گوردو فرستاده بود شدیم. بعد از ساعتی من آن‌ها را گذاشته به عیادت مادام رو رفتم و وقت شام مراجعت کردم.

بعد از شام به اتفاق رفقا گردش رفته در توئیلری قدری نشسته مراجعت کردیم. مسیو تلمان مقاله نوشته بعضی چیزها از کنفرانس من اخذ کرده راجع به ایران نوشته است، بد نیست.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۱۸۳ و ۱۸۴.

نظرات بینندگان