arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

مناسک حج ۹۹ به پایان رسید / ریاض: هیچ یک از حجاج به کرونا مبتلا نشده اند / حجاج با ۶ هزار دوربین مدار بسته زیر نظر بودند

مناسک حج سال ۱۳۹۹ شب گذشته با برگزاری آخرین اعمال مربوط به حج تمتع از سوی ۱۰ هزار حاجی امسال به خاطر محدودیت های اعمال شده از سوی مقام های عربستان برای حضور حجاج از سراسر جهان پایان یافت. مقامات سعودی اعلام کردند که به لحاظ جمعیت مشارکت کننده، این کوچک ترین حج در تاریخ بود و دستگاه های اجرایی و امنیتی عربستان سعودی توانستند خدمات خوبی به حجاج ارائه دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مناسک حج سال ۱۳۹۹ شب گذشته با برگزاری آخرین اعمال مربوط به حج تمتع از سوی ۱۰ هزار حاجی امسال به خاطر محدودیت های اعمال شده از سوی مقام های عربستان برای حضور حجاج از سراسر جهان پایان یافت.

مناسک حج امسال از روز چهارشنبه هفته گذشته (۸ مرداد ماه) در شرایط استثنایی به دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز شد و شب گذشته با انجام طواف وداع و دیگر اعمال مانده پایان یافت.

حجاج روز گذشته پس از بازگشت از منی به مسجد الحرام و برگزاری آخرین مناسک خود، با برگزاری طواف وداع به دور کعبه کانون موحدان و با برگزاری دعا و نیایش و برگزاری نماز مغرب و عشاء در حرم امن الهی، قبولی طاعات و عبادات خود را از خداوند خواستار شدند.

حجاج شب گذشته در حالی با حج وداع کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تدابیر شدید بهداشتی و محدودیت های اعمال شده، مناسک خود را در مشاعر مقدسه و در صحن کعبه و مسجد الحرام در فضایی معنوی و روحانی انجام و در روز ۱۲ ذی الحجه و در سومین و آخرین روز از روزهای تشریق در حریم امن الهی به سرانجام رساندند.

بر اساس احکام حج در صورت ماندن حجاج در منا در شب ۱۲ ماه ذیحجه باید باردیگر در روز ۱۳ این ماه رمی جمره کنند.

حجاج شب گذشته در آخرین لحظه های وداع با حج ابراهیمی، اشک های فراق و اطاعت و بندگی خود بر سنگ های حریم امن الهی ریختند و بخشیده شدن گناهان خود و قدرت ادامه طاعات و بندگی را از خالق هستی و بخشنده ترین بخشندگان خواستار شدند.

حج امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان در مقایسه با سال های دیگر تفاوت های چشمگیری داشت و تنها ۱۰ هزار نفر از مردم عربستان و خارجی های مقیم عربستان در آن حضور داشتند در حالی که سال های گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سراسر جهان در آن شرکت داشتند.

از حج به عنوان کنگره عبادی ، سیاسی و اجتماعی مسلمانان یاد می شود اما امسال شیوع ویروس کرونا این کنگره عظیم را که باید نماد و متجلی اتحاد و قدرت مسلمانان باشد ، تحت تاثیر قرار داد و جنبه های اجتماعی و سیاسی آن به دلیل اینکه شرکت کنندگان در آن بیشتر عربستانی ها و خارجی های مقیم این کشور بودند، تنها به جنبه های عبادی آن محدود شد.

مقامات سعودی اعلام کردند که به لحاظ جمعیت مشارکت کننده، این کوچک ترین حج در تاریخ بود و دستگاه های اجرایی و امنیتی عربستان سعودی توانستند خدمات خوبی به حجاج ارائه دهند.

در همین حال آنها مدعی هستند که به دلیل ارائه خدمات و اتخاذ تمهیدات و اقدامات مناسب هیچ یک از حجاج به ویروس کرونا مبتلا نشده است و هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در بین حجاج به ثبت نرسیده است.

بر اساس اعلام رسانه های عربستان ۷۰ درصد شرکت کنندگان در حج امسال را خارجی های مقیم عربستانی و ۳۰ درصد آن را شهروندان عربستانی تشکیل می دادند.

اعلام رسانه های محلی عربستان سعودی حاکیست، همه حجاج مقیم این کشور باید پس از مناسک حج، یک قرنطینه اجباری را برای مطمئن شدن از سلامت آنها پشت سر بگذارند و به مدت سه روز باید در هتل محل اقامت خود باقی بمانند ضمن اینکه پس از بازگشت به منازل خود باید یک هفته در قرنطینه خانگی باشند.

بر اساس آمارهای موجود تاکنون ۱۸ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۵۲ نفر در ۲۱۰ کشور جهان به کرونا مبتلا و ۶۸۹ هزار و ۹۱۰ نفر نیز فوت کرده اند. در عربستان نیز بر اساس آمارهای رسمی تاکنون ۲۷۸ هزار و ۸۳۵ نفر مبتلا و ۲ هزار و ۹۱۷ نفر به خاطر کرونا فوت کرده اند.

*** بیش از ۶ هزار دوربین مدار بسته حجاج را زیر نظر داشت

به نوشته رسانه های عربستان سعودی بیش از ۶ هزار دوربین مدار بسته در مسجد الحرام، مسجدالنبی و مشاعر مقدسه و خیابان های اطراف آن، حجاج و رفتار ماموران را زیر نظر داشت .

مقامات عربستان سعودی که پیش از شروع حج، بستن مچ بند الکترونیکی را برای زیر نظر داشتن زائران اجباری کرده بودند، اعلام کردند که ماموران امنیتی، بهداشتی و خدمات رسان عربستان سعودی به وسیله ۶ هزار دوربین نصب شده در اماکن یاد شده به طور دقیق برای جلوگیری از هرگونه اتفاق یا هر رویدادی اعم از جنایی، ترافیکی و همچنین به منظور اقدام های بشردوستانه و ارائه خدمات و کمک های فوری و سریع به حجاج بر رفتار آنان و کارگران نظارت دقیق داشتند و مسئولان هر یک از مراکز مونیتورینگ با کلیه مقامات امنیتی و نظامی، وزارتخانه ها ، ارگان های دولتی و خصوصی در ارتباط بودند.

مناسک حج امسال از روز چهارشنبه هفته گذشته در شرایط استثنایی به دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز شد و زائران خانه خدا در این روز که به روز " الترویه " نام دارد پس از نماز صبح از مکه به سمت منا رفتند و به مدت سه روز مناسک حج را در مشاعر مقدسه شامل عرفات ، مزدولفه یا مشعرالحرام و منی انجام دادند.

سپس به مکه آمدند تا آخرین مراحل مناسک خود را انجام دهند و شب گذشته با انجام طواف نساء و وداع و برگزاری نماز مغرب در مسجد الحرام به حج خود پایان دادند.

در پی شیوع «ویروس کرونا»، عربستان امسال برای نخستین بار اجازه نداده که حجاج از خارج کشور به حج بروند و فقط به افراد ساکن در عربستان اعم از اتباع خود و خارجی های مقیم اجازه حضور در مناسک حج امسال داده شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان