arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

وقوع دو انفجار بزرگ در بیروت+ویدیو / وزیر بهداشت لبنان: تاکنون ۷۳ نفر کشته شده اند / مقام امنیتی لبنان: علت حادثه، انفجار مواد منفجره قوی بوده نه ترقه‌ها / نخست وزیر: عاملان این حادثه بهای آن‌را خواهند پرداخت

حسان دیاب نخست وزیر لبنان در مورد انفجار بزرگ در بیروت گفت: سراسر لبنان مصیبت زده است و این مصیبتی است که تنها با اراده و همبستگی لبنانی ها می توان از آن عبور کرد. آنچه که امروز رخ داد بدون محاسبه نخواهد بود و مسئولین حادثه بهای آن را پرداخت خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقوع انفجار در بندر بیروت لبنان

گزارش‌های خبری حاکی است که روز سه شنبه ۱۴ مرداد دو انفجار بزرگ در بیروت پایتخت لبنان روی داده است.

به گزارش «انتخاب»؛ صدای انفجار به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه شنیده شده است.

برخی خبرنگاران به نقل از مقام‌های امنیتی لبنان می‌نویسند که انفجار در یک انفجار محل نگهداری میزان زیادی مواد منفجره (آتش‌بازی) روی داده است.

گفته می شود این دو انفجار به فاصله کمی روی داده‌اند.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

شبکه المیادین لبنان نیز با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. شبکه الجزیره خسارت‌های مالی وارد شده به محل انفجار و مناطق اطراف را سنگین دانسته است.

علت انفجار؟

شبکه المیادین لبنان به نقل از خبرنگار اعزامی خود گزارش داد که محل انفجار مخزن بنزین بوده و به دلایل نامعلومی منفجر شده است.

شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان نیز از قول خبرنگار خود در اطراف بندر نوشت که شدت انفجار باعث شده بخشی از انبار و سیلوی گندم در بندر بیروت که به محل حادثه نزدیک بوده؛ فرو بریزد.

در همین حال، «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان گفت که که حادثه امروز از انفجار تعداد زیادی ترقه ناشی شد و تعداد آسیب دیدگان بسیار زیاد است.

بر اساس گزارش‌های خبری هر لحظه بر تعداد مصدومان انفجار مهیب بیروت افزوده می‌شود. شبکه المیادین تعداد این مصدومان را «صدها» نفر اعلام کرد.

خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود. شبکه المیادین گزارش داد که آتش همچنان در محل انفجار مشتعل است.

یکی از شاهدان عینی گفته است که ابتدا یک انفجار کوچک و پس از آن یک انفجار بزرگ روی داده است.

ارتش لبنان نیرو‌ها و امکانات خود را برای مهار حادثه به محل اعزام کرده و تعداد زیادی آمبولانس برای انتقال زخمی‌ها در منطقه حاضر شده‌اند.

سعد الحریری، که به گفته الجزیره، انفجار در نزدیکی منزل او رخ داده، دقایقی پیش برای بازدید و بررسی، به محل انفجار رفته است. تصاویر نشان می‌دهد یک کشتی که در نزدیکی محل حادثه بوده، در حال سوختن است.

علت حادثه، انفجار ترقه ها نبود

«الجزیره» به نقل از مدیرکل امنیت عمومی لبنان: آنچه رخ داد به دلیل انفجار ترقه‌ها نبوده است، بلکه به دلیل انفجار مواد منفجره قوی بوده است که از چند سال پیش مصادره شده بود.

گفته مى شود چنين انفجارى از سال ٢٠٠٦ به اين سو سابقه نداشته است.

شبکه اسکای نیوز نیز در خبری فوری از استاندار بیروت نقل کرد: تیم آتش‌نشانی مفقود شده است و ما نمی‌دانیم که نیروهای آنها کجا هستند، این انفجار شبیه انفجار هیروشیما و ناکازاکی است

صدای انفجار در قبرس شنیده شد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شد انفجار در بندر بیروت به‌قدر مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.

شبکه المیادین به نقل از یک نیروی کادر «دفاع مدنی» گزارش داد مه ده‌ها نفر در انفجار بندر بیروت کشته شده‌اند.

خبرنگار شبکه الجدید لبنان می‌گوید، بیم از انفجار یکی کشتی دیگر در بندر بیروت باعث شده است که به خودروی سعد الحریری اجازه ورود به محل حادثه داده نشود.

تل‌آویو: کار ما نیست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که «انفجار در بندر بیروت هیچ گونه ارتباطی به اسرائیل ندارد».

رئیس سازمان صلیب سرخ لبنان در پیام توییتری از همه نیروها و کادر این سازمان خواست هرچه سریعتر در مراکز خدمت خود حاضر شوند.

تعداد زیاد مجروحان عث شده است، حرکت و مرور خودرها در سطح شهر بیروت کاهش محسوسی داشته و تا کار امدادرسانی و نقل و انتقال مجروحان با سرعت انجام شود. بیمارستان‌های بیروت فراخوان اهدای خود داده و گفته کسانی که می‌توانند به مراکز دریافت خود مراجعه کنند.

وزیر کشور لبنان نیز علت مهیب بودن انفجار بندر بیروت را وجود مواد منفجره مصادره شده طی سال‌های گذشته دانست و گفت که انفجار این مواد، علت ویرانی بندر و بخش‌هایی از شهر بیروت است.

نزدیکی بندر بیروت به ادارات دولتی از جمله وزارت خارجه لبنان و اداره برق بیروت باعث تخریب بخش‌هایی از این ادارات شده است. گفته می‌شود رئیس اداره برق بیروت در این حادثه شدیداً زخمی شده است. تخریب اداره برق بیروت باعث شده است، برق بخش‌هایی از بیروت قطع شده و به تبع آن، کار امداد و نجات سخت شود.

ظرفیت بیمارستان‌های بیروت رو به اتمام است

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه جدید اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند.

رئیس بیمارستان «رزق» به عنوان مثال اعلام کرده است که این بیمارستان ۴۰۰ مصدوم را پذیرش کرده است.

73 نفر تاکنون کشته شده اند

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که قربانیان انفجار عصر روز سه‌شنبه بیروت به ۷۳ نفر و مجروحان نیز به بیش از ۳۷۰۰ نفر رسیده است. تعدادی نیز همچنان مفقود هستند.

پایگاه خبری «المستقبل» (وابسته به جریان المستقبل و سعد الحریری) گزارش داد که ۹۰ درصد انبار داروهای بیماری ناعلاج در منطقه کانتینرهای بندر بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و داروها نیز غیر قابل استفاده‌اند.

نخست وزیر لبنان: عاملان این حادثه بهای آن‌را خواهند پرداخت

حسان دیاب: سراسر لبنان مصیبت زده است و این مصیبتی است که تنها با اراده و همبستگی لبنانی ها می توان از آن عبور کرد.

آنچه که امروز رخ داد بدون محاسبه نخواهد بود و مسئولین حادثه بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

انباری که امروز در بندر بیروت منفجر شد از سال ۲۰۱۴ وجود داشته است.

از کشورهای دوست و برادر می‌خواهیم که کنار ما باشند و به ما کمک کنند

 

 

 

ویدویی از میزان خسارات پس از این انفجار را ببینید:

 
دفتر روزنامه دیلی‌استار در بیروت لبنان، پس از انفجار امروز:
نظرات بینندگان