arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
۱۴ روز مانده به کودتای ۲۸ مرداد؛

آیزنهاور: دیر یا زود راه توسعه نفوذ کمونیزم را در آسیا باید مسدود کرد

دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، سرانجام توانست خود را از مجلس ایران خلاص کند و آن را منحل سازد، ولی البته برای رسیدن به مقصود از کمونیست‌ها مدد گرفت... لازم است که دولت آمریکا برای جلوگیری از توسعه نفوذ کمونیسم در کشور‌های آسیایی و از جمله ایران اقدامات لازم به عمل آورد و هم‌اکنون تصمیماتی برای انجام این کار اتخاذ شده است. دیر یا زود راه توسعه نفوذ کمونیزم را در آسیا باید مسدود کرد و ما مصمم به این کار هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: روز چهارشنبه چهاردهم مرداد ۱۳۳۲، دور روز پس از رفراندوم انحلال دور هفدهم مجلس شورای ملی در تهران و حومه، آیزنهاور، رئیس‌جمهوری آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «توسعه نفوذ کمونیزم در کشور‌های آسیا و من‌جمله ایران عاقبت شومی برای آمریکا در بر خواهد داشت.» بخش‌های مهم سخنرانی آیزنهاور را که فردای آن روز در کیهان به نقل از رویتر منتشر شد، در پی می‌خوانید:

صبح امروز در روزنامه‌ها خوانده‌اید که دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، سرانجام توانست خود را از مجلس ایران خلاص کند و آن را منحل سازد، ولی البته برای رسیدن به مقصود از کمونیست‌ها مدد گرفت.

از دست رفتن هند و چین و تسلط یافتن کمونیست‌ها بر این کشور موجب خواهد شد که معادن و منابع قلع و تنگستن هندو چین از تصرف دول آزاد جهان خارج شود و گذشته از این با تسلط یافتن کمونیست‌ها بر هند و چین، برمه و هندوستان نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت و این اوضاع و احوال برای آمریکا گران تمام خواهد شد، زیرا به زودی کمونیست‌ها در آسیا ثروت‌های عظیم هند و اندونزی را که مورد استفاده امنیت جهان است از ید دنیای آزاد خارج خواهند ساخت و به این جهت لازم است که دولت آمریکا برای جلوگیری از توسعه نفوذ کمونیسم در کشور‌های آسیایی و از جمله ایران اقدامات لازم به عمل آورد و هم‌اکنون تصمیماتی برای انجام این کار اتخاذ شده است.

دیر یا زود راه توسعه نفوذ کمونیزم را در آسیا باید مسدود کرد و ما مصمم به این کار هستیم.

نظرات بینندگان