arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۴۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
روایت نشریه آنلاین «عربی ۲۱» از

فرضیه ها درمورد پشت پرده انفجار مهیب بیروت

شروع دود حاصل از آتش سوزی، در ابتدا قرمز و سفید بود و این نشان دهنده وجود دو نوع مواد شیمیایی است که در بمب های دود زا استفاده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وبسایت عربی 21 نوشت: انفجار بزرگی که در پایتخت لبنان اتفاق افتاد، تعابیر و تحلیل متعددی را به دنبال داشت، انفجاری که باعث وقوع فاجعه و کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم و وارد آمدن خسارتهای مادی در ابعادی گسترده شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: ناظم توفیق، تحلیلگر مسائل نظامی در گفتگو با عربی 21 احتمال داد که انفجار عظیم در بیروت، نتیجه یک عملیات برنامه ریزی شده باشد. وی تاکید کرد آنچه باعث آتش سوزی شد، اساسا انفجار بزرگ را در پی داشت و ممکن است این انفجار نتیجه شلیک یک موشک بوده باشد. اما احتمال قویتر آن است که انفجار بیروت ناشی از مواد منفجره یا بمب های قدرتمند بوده باشد.

توفیق تصریح کرد که با توجه به تجربه نظامی اش، انفجار اخیر بیروت بسیار خشن تر از انفجار 54 بمب در یک نقطه واحد است.

از سوی دیگر، به عقیده تام ساور، کارشناس مواد منفجره، در وهله اول، این انفجار در نتیجه استفاده از مواد آتش زایی است که در آتش بازیها به کار می رود، اما مشخص نیست که آیا غیر از این مواد، مواد دیگری هم وجود داشته اند که موجب وقوع انفجاری در این ابعاد شده اند؟

ساور خاطر نشان کرد که ویدیوهای منتشر شده از انفجار، نشان می دهد که به احتمال زیاد در کنار شعله ور شدن مواد منفجره ای که در آتش بازیها استفاده می شود، از مواد شیمیایی نیز استفاده شده است.

وی در گفتگوی تلویزیونی با عربی 21 گفت: شروع دود حاصل از آتش سوزی، در ابتدا قرمز و سفید بود و این نشان دهنده وجود دو نوع مواد شیمیایی است که در بمب های دود زا استفاده می شود.

وی افزود: به احتمال زیاد در آن مکان نترات سدیم وجود داشته و گزارشها حاکی از وجود اکسید نترات در کنار مواد آتش زاست. جمع این مواد در یک مکان خطرناک است و همان دلیل این انفجار بزرگ شده است. این کارشناس مواد منفجره، فرضیه وجود مواد شیمیایی دیگر را نیز بعید نمی داند. ساور تاکید می کند که نگهداری این میزان مواد شیمیایی در یک مکان، نقض اصل سلامت است، خواه مساله مربوط به موادی باشد که در آتش بازیها استفاده می شود یا اینکه تخمینها نشان دهد سلاح یا بمب ها و مواد منفجره دیگری نیز در این انبار نگهداری شده است.

این در حالی است که دیده بان زلزله ها در اردن تاکید کرد که انفجار بیروت معادل یک زلزله 4.5 ریشتری بوده و انرژی آزاد شده در آن واقعا قدرتمند بوده است.

در همین رابطه حسان دیاب، رئیس دولت لبنان از محاکمه مسئولان این فاجعه سخن گفته و تاکید کرد که حقایق و ابعاد این حادثه به زودی مشخص می شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
3
16
توضیح نبود. کلی گویی بی ربط بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
3
خوب ؟آخرش چی شد ؟
اهمال و سهل انگاری نگهداری چنین ماده خطرناکی ،در یک نقطه بدون اینکه کوچکترین تمهیدی برای پیشگیری از وقوع انفجار باعث این اتفاق شده یا بمب و موشک و خرابکاری ؟
چطور ممکنه در دنیایی که هواپیماهای موجود در آسمان منطقه که یکی دوتا هم نبودند و رادارهای سایر کشورهای منطقه و دفاع خود لبنان و سوریه و ....که گلوله های اندازه پنج سانتی را رسد میکنند چیزی ندیدند ؟
گمانه زنی اینچنینی را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد .
به دلیل وسعت انفجار تنها مدارک بازمانده همان ویدیوها هستند به علاوه مواد باقیمانده در آسمان و شاید غلات باقیمانده از سیلو .
آثار این واقعه به سرعت محو می‌شوند و بازیافت آن سخت تر خواهد شد.
نظرات بینندگان