arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۶۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

انتقال آب از چابهار به شرق کشور در هفته دولت آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با تصویب نهایی مطالعات زیست محیطی طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور، عملیات اجرایی این طرح بزرگ امسال در هفته دولت آغاز می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با تصویب نهایی مطالعات زیست محیطی طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور، عملیات اجرایی این طرح بزرگ امسال در هفته دولت آغاز می‌شود.

محمد علایی روز چهارشنبه با بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی جهشی بزرگ در صنعت آب کشور به شمار می‌رود و رونق تولید و اشتغال را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تامین کمبود آب صنعت، خدمات و شرب در شرق کشور از اهداف اصلی و نهایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار است که در افق نهایی طرح قرار است ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در استانهای شرقی کشور توزیع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور طی سالهای گذشته با تصویب وزارت نیرو توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی انجام شده است و با اخذ شدن مجوزهای لازم نظیر تخصیص آب از دریا، مطالعات زیست محیطی و اختصاص زمین تصفیه‌خانه اکنون این طرح آماده اجرا توسط بخش خصوصی است.

علایی افزود: در این چارچوب جمعی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای این طرح، شرکت مجری طرح تحت عنوان شرکت تامین و انتقال آب و برق شرق کشور به نام "تابش" را تاسیس کردند.

وی با اشاره به این که برآورد هزینه برای انجام مرحله اول طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استانهای شرقی کشور پس از اعمال مهندسی ارزش کاهش قابل توجهی یافته است افزود: پیش از این هزینه اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار ۳.۹ میلیارددلار برآورد شده بود که این میزان با محاسبات مهندسی ارزش به ۲.۲ میلیارد یورو کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با اجرای دو طرح بزرگ شامل انتقال آب از سواحل چابهار به استانهای شرق کشور و اجرای سند سازگاری با کم‌آبی که سال گذشته توسط وزارت نیرو تصویب و ابلاغ شد کمبود آب پایدار مورد نیاز شرق کشور تامین خواهد شد.

مطالعات اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استانهای شرقی کشور از سال ۱۳۹۵ از سوی وزارت نیرو به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی واگذار شده است.

خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین استان‌های کشور به لحاظ افت آبهای زیرزمینی است به طوری که منابع زیرزمینی این استان با کسری مخزن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در سال مواجه است.
هم‌اکنون چاهها و منابع زیرزمینی سهم ۸۰ درصدی در تامین آب آشامیدنی استان خراسان رضوی با جمعیت ۶.۴ میلیون نفری دارند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
Yunus
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
2
مردم چابهارو مردم سواحل مکران که کنار ساحل زندگی می کنند (فاصله حداکثر5کیلومتری) سال هاست با کمبود آب مواجه هستند اونوقت دولت بی تدبیر و نامید می خواهد آب دریای مکران را به خراسان ببرد.میلیون صدم درصدی تفکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
0
برای شیرین سازی 750 میلیون متر مکعب آب دریا چند واحد آب شیرین کن ساخته شده است ؟ آیا واحد های آب شیرین کن بروش RO کار می کنند ؟
نظرات بینندگان