arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

بولتون: عراق باید تجزیه شود و حکومت ایران تغییر کند

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه‌ای تجزیه عراق را سودمند دانست و در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دولت آمریکا باید براندازی در ایران بعنوان هدف خود تعریف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با حمایت علنی از تجزیه عراق، آن را سودمند دانست و از کردها خواست تا برای مرحله پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده باشند.

بولتون در گفت‌و‌گو با شبکه رووداو کردستان عراق، در بخش ابتدایی سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص سیاست آمریکا در قبال کردها، گفت که رفتار دولت‌های مخلف آمریکا تفاوتی با سیاست کشورهای اروپایی نداشته و به زعم او فعالانه نبوده است.

بولتون سپس تصریح کرد: «کردها بارها برای تشکیل کشورشان تلاش کرده و هربار نیز به عقب بازگشته‌اند. اکنون قانع شده‌ام که تجزیه عراق مفید است. آمریکا حداقل باید کشور کردی در کردستان عراق را به رسمیت بشناسد. اما مسأله دشوارتر به کردهای دیگر کشورهای منطقه مربوط می‌شود و به نظر من آمریکا باید با این مسأله به صورت استراتژیک برخورد کند؛ چرا که ممکن است نتیجه آن بسیار مهم و مثبت باشد».

او با انتقاد از عدم حمایت دولت ترامپ از جدا شدن منطقه کردستان از عراق، گفت که اشخاصی در وزارت خاجه آمریکا در آن زمان تجزیه عراق را قبول نداشتند یا اینکه نمی‌خواستند به این حقیقت اقرار کنند که عراق در عمل تجزیه شده به حساب می‌آید.

بولتون افزود: «هنوز برخی امیدوار هستند که عراق تجزیه نشود. اما دیگر حکومتی که پس از جنگ جهانی دوم در عراق شکل گرفت و با سقوط صدام خاتمه یافت در عراق تشکیل نخواهد شد و تضمینی برای این مسأله نیست».

خبرنگار رووداو در ادامه پرسید که چرا اردوغان می‌تواند به راحتی ترامپ را قانع کند؟ (اشاره به آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، پس از مکالمه ترامپ با اردوغان) و بولتون نیز در پاسخ گفت که دلیل آن کسی نمی‌داند حتی خود ترامپ نیز متوجه چرایی این رفتارش نیست؛ اما زمانی که ترامپ سر یک موضوعی قانع می‌شود دیگر دشوار است که نظرش را تغییر دهد.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در این باره توضیح داد: «نوع رفتار ترامپ در برابر اردوغان ارتباطی به سرمایه‌گذاری‌های ترامپ در ترکیه ندارد. معتقدم اینگونه رفتارهای ترامپ به روابطش با ولادیمر پوتین، شی جینگ پینگ، کیم جونگ اون و دیگر رهبران اقتداگرای دیگر شبیه است. تحلیل این نوع رفتار دشوار است. حتی خود ترامپ نیز گفته است که دلیلی برای این رفتارش ندارد؛ اما باید گفت که این رفتار بر آمریکا و همپیمانانش خطرناک است.»

«جان بولتون» سپس گفت که از نظر او بهترین راه‌حل برای شمال شرق سوریه، بازگشت نیروهای ائتلاف و اخراج نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه و نیروهای همسو با ایران از این منطقه است تا به زعم او ثبات و امنیت برای کردهای سوریه فراهم آمده و آن‌ها بتوانند در سایه این حمایت‌ها با دولت دمشق وارد مذاکرات جدی بشوند.

بولتون تأکید کرد که کردهای سوریه اکنون بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که با بشار اسد وارد گفت‌و‌گو شوند و کردها باید تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی بسیاری بکنند و خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده کنند.

از نظر وی در صورت پیروزی «جو بایدن» در انتخابات سال آتی میلادی، نیروهای ائتلاف آمریکایی بار دیگر به شمال شرق سوریه باز خواهند گشت. هر چند درادامه گفت که تضمینی نمی‌دهد که ترامپ در انتخابات شکست بخورد اما به گفته وی شانس بسیار کمی در این خصوص دارد.

این مقام سابق آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اتهامات همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که دولت آمریکا باید در راستای تغییر حکومت ایران گام بردارد و این مسأله را هدف اصلی خود در ایران تعریف کند.

او افزود: «نابود کردن سپاه پاسدارن یکی از راههای براندازی در ایران است و این رخداد می‌تواند موجب آشوب و هرج و مرج در ایران شود.»

این مقام سابق آمریکایی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی متهم کرد و گفت که مسئولان ایرانی همچنان به دنبال این مسأله هستند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان