arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۷۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

کرونا ترامپ را در انتخابات شکست می دهد؟ / تحلیل «پراجکت سیندیکیت» را بخوانید

«پراجکت سیندیکیت» در مقاله ای به قلم های Michael Spence برنده نوبل اقتصاد و David W. Brady استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد، نوشت: رفتار نادرست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا در مقابل بحران کووید-19 باعث شده است که محبوبیتش در میان افراد مستقل و میانه رو یعنی گروه هایی كه در انتخابات نوامبر نقش اساسی دارند، از بین برود. از سوی دیگر، با خارج شدن کنترل این ویروس از دست ترامپ، او گزینه های خوبی پیش رو ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«پراجکت سیندیکیت» در مقاله ای به قلم های Michael Spence برنده نوبل اقتصاد و David W. Brady استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد، نوشت: رفتار نادرست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا در مقابل بحران کووید-19 باعث شده است که محبوبیتش در میان افراد مستقل و میانه رو یعنی گروه هایی كه در انتخابات نوامبر نقش اساسی دارند، از بین برود. از سوی دیگر، با خارج شدن کنترل این ویروس از دست ترامپ، او گزینه های خوبی پیش رو ندارد.

با توجه به اختلافات واضح بین دونالد ترامپ و جو بایدن، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیامدهای گسترده ای نه فقط برای آمریکا بلکه برای سایر نقاط جهان نیز به همراه خواهد داشت.

حال این سوال مطرح است که آیا باید چهار سال دیگر در مقابل اقدامات ترامپ تاب بیاوریم یا اینکه تغییری در حال وقوع است؟

واقعیت این است که در شرایط بسیار دو قطبی امروزی، بعید به نظر می رسد که رأی دهندگان متعهد به هر یک از نامزدها، هواداری خود را به نفع دیگری تغییر دهند. اما تعداد بسیار کمی از هر دو طرف هستند که می توانند نتیجه انتخابات را تعیین کنند. این بدان معناست که میانه روها و افراد مستقلی که نسبت به هویت خود آگاهی دارند، نتیجه انتخابات را مشخص خواهند کرد. از این منظر، به نظر می رسد که ترامپ دچار مشکل شده است.

درست پنج ماه پیش، هنگامی که بحران کووید-19 برای اولین بار در ایالات متحده بروز کرد، ترامپ با چنین مشکلی روبرو نبود. در آن زمان، ایتالیا با بیمارستان هایی که پرسنلش سخت در تلاش بودند، تعطیلی کسب و کارها و  اقتصاد ویران شده در صدر عناوین اخبار بین المللی قرار داشت. در آن زمان، هیچ محدودیتی در آمریکا وجود نداشت و سیستم بهداشتی و درمانی آن بسیار خوب اداره می شد.

به نظر می رسد، این تصور ایجاد شده بود که ایالات متحده به خوبی مدیریت بحران را در دست دارد. همانطور که جدول شماره 1 نشان می دهد، رتبه محبوبیت کلی ترامپ در ماه مارس افزایش یافت که طی آن تعداد قابل توجهی از جمهوری خواهان و میانه روها و همچنین دموکرات ها و افراد مستقل واکنش وی به بحران کرونا ویروس را تأیید کردند.

کرونا ترامپ را ریشه کن می کند؟ / تحلیل «پراجکت سیندیکیت» را بخوانید

اما از آن زمان تا کنون تعداد موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در آمریکا بسیار زیاد شده و دولت ترامپ اقدامات کمی برای رفع این مشکل انجام داده است. در عوض، برخی از مقامات سعی در تضعیف آنتونی فاشی، بهترین متخصص بیماری های عفونی کشور داشته اند و ترامپ با قاطعیت از پوشیدن ماسک خودداری و حتی بایدن را نیز به خاطر این کار مسخره کرده است.

در همین حال، بیکاری افزایش یافته و در حالی که برخی حمایت ها از کارگران و مشاغل به عمل آمده است، بسیاری انتظار دارند موجی از اخراج به دنبال انقضای آن اقدامات رخ دهد. تولید ناخالص داخلی 9.5٪ در سه ماهه دوم سال و 32.9٪ در کل سال کاهش یافته که نشان دهنده بدترین عملکرد آمریکا در این زمینه از سال 1947 تا به حال است.

با توجه به این شرایط، جای تعجب نیست که نگرش رأی دهندگان بسیار تغییر کرده است. همانطور که جدول 2 نشان می دهد، از پایان ماه مارس تا اواسط ژوئیه، تأیید عملکرد کلی ترامپ و نحوه ی رسیدگی وی به بحران کووید 19 در بین همه گروه ها کاهش یافته است. برای افراد میانه‌رو در هر دو طرف، نوسانات متوسط ​​تا زیاد است. برای افراد مستقل که الگوهای رای دهی آنها از عوامل نوسانی متاثر می شود، تغییر بسیار زیاد بود.

کرونا ترامپ را ریشه کن می کند؟ / تحلیل «پراجکت سیندیکیت» را بخوانید

همزمان با عدم پذیرش ترامپ و در حالیکه او درگیر بحران کووید-19 است،  تعداد آمریکایی هایی که قصد دارند در ماه نوامبر به بایدن رای دهند، زیاد شده است. همانطور که جدول 3 نشان می دهد، از اواخر ماه مارس تا اواسط ماه ژوئیه، تعداد افراد مستقلی که قصد رای دادن به بایدن را دارند، 23 درصد رشد کرده که بسیار قابل توجه است. تعداد دموکرات های آگاه به هویت خود  که از بایدن حمایت می کنند نیز به میزان 4 درصد افزایش یافته اند، در حالی که تعداد جمهوریخواهانی که قصد رای دادن به ترامپ را دارند 3 درصد کاهش یافته اند.

کرونا ترامپ را ریشه کن می کند؟ / تحلیل «پراجکت سیندیکیت» را بخوانید

اگرچه بحران کووید-19، تنها عاملی نیست که بر حمایت از بایدن تأثیر گذاشته، اما عامل مهمی است. اگر کسی با عوامل متعارف به بررسی آمارها بپردازد و مسائل مختلف و پویایی آن را به نمایش بگذارد، می تواند به این نتیجه برسد که بحران کووید- 19 و ابعاد بهداشتی و اقتصادی آن به حدود 20 درصد از تغییرات از مارس تا ژوئیه شکل داده است.

از بین 84 درصد جمهوریخواهان که نحوه ی رسیدگی ترامپ به بحران کووید-19 را تأیید می کنند، 97 درصد می گویند که به وی رأی خواهند داد. با این حال، در بین 15 درصد مخالفان در ماه ژوئیه، تنها 40 درصد تصمیم دارند که به او رأی بدهند، در حالی که جدول 4 نشان می دهد، 36 درصد تصمیم به رای دادن به بایدن دارند که افزایش 8 درصدی را از اواخر ماه مارس به نفع بایدن نشان می دهد.

کرونا ترامپ را ریشه کن می کند؟ / تحلیل «پراجکت سیندیکیت» را بخوانید

در میان 25٪ میانه رو که نحوه ی پاسخگویی ترامپ به کووید-19 را تأیید می کنند، 85٪ به او رای خواهند داد. اما از 75 درصد مخالفان فقط 7 درصد قصد رای دادن به وی را دارند.

در مورد مستقل ها هم همانطور که در جدول 4 نشان داده شده است، باید بگوییم که 68٪ از عملکرد ترامپ در مقابله با بحران کرونا ویروس در ماه ژوئیه ناراضی بودند، که از ماه مارس 25٪ افزایش یافته است. از این تعداد، 64 درصد قصد رای دادن به بایدن را دارند و فقط 11٪ از مستقل هایی که پاسخ ترامپ به کووید-19 را تأیید نمی کنند به وی رأی می دهند. هشتاد درصد از 43 درصد مستقلی که واکنش ترامپ به کووید 19 را تأیید می کنند،  به او رأی می دهند.

در مجموع، ترامپ به خاطر نحوه ی پاسخگویی اش به کووید-19، در حال از دست دادن حمایتش در میان افراد مستقل و میانسال است. اما سه ماه تا انتخابات باقی مانده که مدت زمان کمی نیست و به نظر می رسد ترامپ در تلاش است تا شرایط را تغییر دهد. در همین راستا وی در اواخر ماه ژوئیه، نشست های خبری در مورد کووید-19 را از سر گرفت، شروع به تبلیغ ماسک زدن کرد و گردهمایی ملی جمهوری خواهان را برای ماه اوت در جکسون ویل ایالت فلوریدا لغو کرد.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا این اقدامات کافی خواهد بود یا نه، زیرا ترامپ همچنان به حمایت از "حقایق جایگزین" درباره کووید-19 ادامه می دهد. یكی از درس های مهمی که می توان از سایر نقاط جهان آموخت این است كه پاسخ سریع برای مهار ویروس و به حداقل رساندن آسیب اقتصادی ضروری است. حال آنکه، پاسخ دولت ترامپ به کرونا ویروس هر طوری که باشد، سریع نیست.

درس دیگر این است که محدود کردن جابجایی افراد و مسافرت در کشور برای مهار شیوع بیماری ضروری است. هنگامی که شمال ایتالیا درگیر کووید-19 شد، دولت تمام سفرهای غیر ضروری بین منطقه ای را متوقف کرد تا از مناطق دیگر در برابر شیوع بیماری محافظت کند. در عوض، در ایالات متحده تصمیم گیری در مورد چنین مسائلی به عهده فرمانداران ایالتی گذاشته شد. مهم اینکه، تنها معدودی از ایالت ها محدودیت سفر را با تأخیر اعمال کردند.

به نظر می رسد، با خارج شدن بیماری از کنترل مقامات در چندین ایالت، اقدامات قوی تری برای محافظت از سلامت عمومی لازم است. باید اذعان کرد که هزینه های اقتصادی تا حدودی بستگی به اقدامات اینچنینی دارد. اما در حالی که بعید است بسیاری از افراد فعالیت های اقتصادی عادی را تا زمانی که ویروس مهار نشده است، از سر بگیرند، شکی نیست که رهبران آمریکا از جمله ترامپ با شرایط سختی روبرو هستند.

شواهد نشان می دهد که هیچ گزینه ی جذابی پیش روی مقامات قرار ندارد. تعطیلی کسب و کارها باعث نابودی اقتصادی خواهد شد، در حالی که بازگشایی آنها احتمالاً به طولانی تر شدن دوره ی شیوع بیماری می انجامد و بر مشکلات می افزاید. در هر صورت، با اطمینان می توان گفت که ضرر ترامپ به سود بایدن خواهد بود.

ترامپ می تواند به درستی ادعا کند که برخلاف بحران مالی جهانی سال 2008، همه گیری ناشی از خطاهای سیاست داخلی نبود، اما واقعیت این است که این بحران بر اثر سیاست های داخلی تشدید شد. ایالات متحده در زمینه ی مقابله با کرونا ویروس با بسیاری از کشورهای توسعه یافته ی دیگر مقایسه می شود و نتیجه این است که جایگاه جهانی آمریکا که قبلاً هم ضربه خورده بود، الان به واسطه ی نحوه ی پاسخگویی به همه گیری آسیب جدی دیده است. اگرچه این موضوع ممکن است در حال حاضر نگرانی عمده ای برای اکثر آمریکایی ها نباشد، اما اگر محدودیت های بین المللی برای مسافران آمریکایی ادامه یابد، ممکن است شرایط تغییر کند. در هر صورت، ترامپ تا ماه نوامبر با شرایط سختی روبرو خواهد بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
France
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
10
آدم دلش برا شما میسوزه، کشور رو را به این روز گرفتار کردین که الان منتظر انتخابات کشور دیگه میمونین.جز حسرت و آه چیز دیگه نمیشه گفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
بنده قصد مخالفت و یا رد نظر شما را ندارم اما یک نگاه روشن بینانه هم وجود دارد که نشان میدهد افکاری مانند اندیشه ترامپ که بی شباهت به احمدی نژاد خودمان نیست نه فقط برای خود کشور که برای جامعه جهانی نیز مصیبت آفرین است .

گرچه جمهوریخواهان معروف به ایجاد تنش و جنگ افروزی هستند اما شخص ترامپ دست همه آنها را از پشت بسته و در مدتی که رئیس جمهور بوده اتفاقات بسیار بدی در جهان رخ داده که در همه آنها انگشت اشاره بسوی ایالات متحده است لذا چنانچه همه جهان و جهانیان آرزو کنند این جرثومه فساد رای نیاورد اصلا دور از عقل نیست .
نظرات بینندگان