arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

واعظی: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم/ آمریکا به اهدافش نرسید

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضعیت به مراتب بهتر می‌شود. واعظی تصریح کرد: اگر ترامپ خواب این را می‌دید که در چهلمین سالگرد انقلاب دیگر نظام نیست، می‌بینیم که نظام ما سرپاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: با علامت‌هایی که از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم، در ماه‌های پایانی تحریم قرار داریم.

به گزارش دانشجو، محمود واعظی امروز در مراسم رونمایی از دو فیس‌لیفت جدید سایپا و خروج خودروی پراید از خط تولید، اظهار داشت: اگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم، در صنعت خودروسازی کشور بیش از ۱.۵ میلیون نفر مشغول کارند. از سویی دیگر نزدیک ۵۰ حلقه رشته فعالیت به صنعت خودروسازی مرتبط هستند.

رئیس‌دفتر رئیس جمهوری افزود: با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو، اولین حوزه‌ای که مورد تحریم قرار گرفت، همین صنعت بود تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و اگرچه در مقاطعی به مشکل هم برخوردیم اما مدیران ما توانستند این شرایط را اداره کنند.

وی ادامه داد: مطابق با گزارش وزارت صمت به دولت، طی سال جاری تولید خودرو ۱۹ درصد و تولید وانت‌بار بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

واعظی با تاکید بر اینکه باید پژوهش اولویت اول صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور باشد، گفت: تا زمانی که به کیفیت و توسعه توجه نشود، هرچقدر هم تولید داشته باشیم،در واقع در حال کپی‌سازی هستیم. زمانی می‌توانیم خودروساز حرفه‌ای شویم که به R&D توجه داشته باشیم. ساخت داخل با R&D پیوند دارد.

وی افزود: از زمان آغاز تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های دو سال گذشته، اراده ما برای ساخت داخل بیشتر شده است.

واعظی گفت: در صورت رفع تحریم‌ها ممکن است که واردات برای خودروساز و قطعه‌ساز سودآوری به همراه داشته باشد اما مدیران نباید این دوره سخت را فراموش کنند و باید با تمام قوت ساخت داخل را جلو ببرند. خودروسازان ما نباید هیچ‌وقت از خودرویی که می‌سازند راضی باشند، همیشه باید به فکر افزایش کیفیت به ویژه در بخش ایمنی‌سازی باشند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به قیمت خودروها، اظهار داشت: ۳ سال قبل این موضوع را در ستاد اقتصادی دولت حل کردیم؛ آن زمان ابلاغ کردیم که کارخانه به نیت پایین آمدن نرخ‌ها، ۵ درصد زیر قیمت بازار، بتواند خودرو بدهد؛ در دوره وزارت آقای شریعتمداری این موضوع اجرا نشد در دوره آقای رحمانی هم فقط امروز و فردا شد فلذا امیدواریم در این دوره این مصوبه اجرایی شود.

وی گفت: البته باید تولید بالا برود تا بازار اشباع شود؛ الان بیشتر سود به جیب دلالان می‌رود و فشار روی خودروساز و قطعه‌ساز است. از طرفی هم نمی‌توان یک‌دفعه قیمت‌ها را کاهش داد. به طور کلی ما موافق قیمت بالا یا پایین نیستیم بلکه به قیمت منطقی اعتقاد داریم.

این مقام مسئول به ضرورت صادرات خودرو اشاره و تاکید کرد: تا زمانی که صادرکننده نشویم کیفیت بالا نمی‌رود؛ با استفاده از بازارهای منطقه و همسایه‌ها باید صادرات را رونق دهیم.

واعظی همچنین با اشاره به تحریم‌ها، گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند زیرا هدف آنهایی که ما را تحریم کردند تسلیم شدن ایران طی ۳ الی ۴ ماه بود اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه‌بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافت.

وی افزود: زندگی مردم سخت شده، اما چیزی متوقف نشده است؛ تحریم‌کنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضعیت به مراتب بهتر می‌شود.

واعظی تصریح کرد: اگر ترامپ خواب این را می‌دید که در چهلمین سالگرد انقلاب دیگر نظام نیست، می‌بینیم که نظام ما سرپاست.

نظرات بینندگان