arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

ریزش سراسری بورسهای اروپایی

برخلاف شاخص های آمریکایی، شاخص های بورسی مهم اروپا یکدست قرمز شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخلاف شاخص های آمریکایی، شاخص های بورسی مهم اروپا یکدست قرمز شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، قائم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا با اشاره به رشد مثبت اقتصاد آمریکا در ماه ژوییه نسبت به بازگشت سطوح فعالیت های اقتصادی در این کشور به میزان قبل از بحران تا پایان سال آینده ابراز امیدواری کرده است. ریچارد کلاریدا، با تاکید مجدد بر حمایت همه جانبه بانک مرکزی این کشور از بازارهای مالی گفته است که روند احیای کامل اقتصادی طول خواهد کشید و باید صبور بود.

در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا در مقیاس وسیع به برنامه های حمایتی خود ادامه می دهد و برخی از تحلیل گران انتظار دارند در صورت بروز موج دوم همه گیری کرونا در آمریکا، شاهد نرخ بهره منفی هم باشیم. نرخ بهره در بزرگ ترین اقتصاد آمریکا در حال حاضر در محدوده صفر درصدی قرار دارد اما همین نرخ بهره نیز تاثیرات زیادی روی نرخ برابری دلار مقابل سایر ارزها و نرخ بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری این کشور داشته است.

از طرف دیگر برخی از اخبار غیررسمی حاکی از آن است که آمریکا در صدد محدود کردن حضور خبرنگاران چینی در این کشور است. وانگ ون بین- یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین از آمریکا خواسته است تا سرکوب سیاسی رسانه های چینی و خبرنگاران آن ها را متوقف کند در غیر این صورت چین اقدامات متقابل را انجام خواهد داد. به گفته این مقام چینی، آمریکا در صدد است تا مدت صدور روادید برای اقامت مجاز فعالان رسانه ای چین را به ۹۰ روز کاهش دهد.

در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا، وانگ یی- وزیر خارجه چین آمریکا را متهم به تلاش برای به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر کرده و هشدار داده است که این اقدام باعث هرج و مرج و چند دستگی در جهان خواهد شد. وی با رد اتهام آمریکا مبنی بر تلاش چین در صدور ایدیولوژی گفت: ما مثل اتحاد جماهیر شوروی نیستیم و تلاش هم نمی کنیم که جای آمریکا را بگیریم. این که چین به دنبال کنترل جهان است تنها یک اتهام است.

فیلیپ ماری- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در روبو بانک گفت: بازارها با خبرهای زیادی سر و کار دارند که نگرانشان باشند. احتمال بروز موج دوم همه گیری کرونا در آمریکا، روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و هم چنین تشدید تنش ها با چین هر کدام می توانند به تنهایی در ادامه سال برای صعود شاخص ها مشکل آفرین باشند. انتظار من این است که روند کوچک شدن اقتصاد تا جایی ادامه یابد که بانک مرکزی را وادار به اقدامات جدید کند. احتمالا فدرال رزرو سراغ نرخ بهره منفی یا کنترل منحنی بازده اوراق قرضه وزارت خزانه داری برود به ویژه اگر خبری از یک بسته حمایتی بزرگ دیگر نباشد.

از سوی دیگر هر چند که اخبار مثبتی در زمینه دارویی و کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان به گوش می رسد اما به نظر می رسد هنوز تا تولید و عرضه انبوه واکسن موثر مقابله با کرونا مسیری طولانی در پیش است. گروه تحقیقات دارویی دانشگاه آکسفورد که پیشتر از احتمال ساخت واکسن کرونا تا پایان سال خبر داده بود، اکنون در اظهاراتی گفته است شاید لازم باشد افراد به طور سالانه مجبور به تزریق واکسن کرونا شوند و واکسن ساخت آن ها، یک پادتن همیشگی در برابر این ویروس نباشد.

تاکنون بیش از ۱۹ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۹۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۱۴ هزار و ۲۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۶۲ هزار و ۲۸۱ نفر، برزیل با ۹۷ هزار و ۶۹۲ نفر، مکزیک با ۴۹ هزار و ۶۹۸ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر و هند با ۴۱ هزار و ۶۳۸ نفر بوده است.

مت میسکین- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه " جان هانوک اینوستمنت منیجمنت" گفت: یک نوع جنگ بین کسانی که با خوش بینی به آینده می خواهند مصارف خود را افزایش دهند و آن هایی که از ترس پیدا نشدن واکسن کرونا میل به پس انداز دارند در گرفته است و همین رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را برای پیش بینی وضعیت آینده دشوار ساخته است.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۳۷۳.۶۳ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۶۷ درصد افزایش تا سطح ۳۳۴۹.۰۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۰۱ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۱۱۱.۱۹ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود در اتحادیه اروپا از تصمیم بروکسل برای نشان دادن انعطاف بیشتر در حل و فصل مساله برگزیت خبر داده است. با وجود گذشت حدود شش ماه از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز بر سر چگونگی روابط خود در آینده به توافق نرسیده اند و این مساله برای هر دو طرف در شرایطی که اقتصاد آن ها در وضعیت خوبی قرار ندارد، چندان مساعد نیست.

بانک مرکزی انگلیس در گزارشی اعلام کرده است شرایط اقتصادی این کشور در نتیجه شیو ع کرونا وخیم تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد. طبق پیش بینی بانک مرکزی انگلیس، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال احتمالا ۲۳ درصد کوچک شده است و انتظار می رود برای مجموع سال ۲۰۲۰، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان ۹.۵ درصد کوچک شود اما با بهبود تدریجی وضعیت شاخص های کلان، رشد اقتصادی برای سال آینده ۹ درصد و برای سال ۲۰۲۲ نیز ۳.۵ درصد پیش بینی شده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۲۶.۹۴ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۵۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۵۹۱.۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۹۸ درصدی در سطح ۴۸۸۵.۱۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۱۶ درصد پایین رفت و به ۶۹۵۷.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۴۳ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۴۱۸.۱۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۶۹ درصد ایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۹۳۰.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت ۰.۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۶۲.۷۶ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۰۴۲.۱۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵ درصد کاهش به ۴۱.۹۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۴۲ درصدی به ازای ۴۵.۰۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۷۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۲۰۶۱.۴۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۶.۴۸ درصدی به ازای ۲۸.۷۴ دلار مبادله شد.

نظرات بینندگان