arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

کمیسیون اقتصادی: میانگین پرتفوی سهام عدالت ۳۰ برابر شد / طرح ارائه سهام به جاماندگان به زودی نهایی می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، پرتفوی سهام عدالت در طی ۱۴ سال تقریبا سی برابر شده است، گفت: طرح ارائه سهام به جاماندگان به زودی نهایی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، پرتفوی سهام عدالت در طی ۱۴ سال تقریبا سی برابر شده است، گفت: طرح ارائه سهام به جاماندگان به زودی نهایی می‌شود.


به گزارش تسنیم، مهدی طغیانی ، در خصوص آخرین وضعیت طرح ارائه سهام عدالت به جاماندگان گفت: قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند سهام عدالت بایستی به جاماندگان ارائه شود. از سوی دیگر دولت تاکید دارد سهامی برای ارائه به جاماندگان وجود ندارد. همانطور که وزیر اقتصاد اخیرا اشاره کرد دولت سهامی برای ارائه به 30 میلیون نفر ایرانی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند ندارد اما باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی در حد توان این مطالبه را پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: به اعتقاد اعضای کمیسیون اقتصادی سهامی که دولت در قالب ای تی اف واگذار می‌کند همان برگشتی سهام عدالت در سال 1395 است. براورد اولیه مجلس برای پرداخت سهام عدالت به حدود 1 میلیون نفر جامانده این سهام است و اگر دولت میتواند این سهام را ارائه کند می‌تواند صندوقهای ای تی اف را برای جبران کسری بودجه خود عرضه کند به هر ترتیب ابتدا بایستی وضعیت سهام عدالت جاماندگان تعیین تکلیف شود.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، طبق بررسی های انجام شده براوردها نشان می‌دهد، 20 هزار میلیارد تومان سهام به ارزش سال 1385 به دولت برگشته است، این درحالی است که برخی از سهم ها حدودا 40 برابر شد‌ه اند و به طور میانگین پرتفوی سهام عدالت 30 برابر شده است. بر این است حدود 500 هزار میلیارد تومان ارزش سهام برگشتی است که میتواند منابع مناسبی برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان باشد.

طغیانی با بیان اینکه، تا کنون حدود 4 میلیون نفر به عنوان مشمولان قطعی سهام عدالت شناسایی شده‌اند، گفت:بر این اساس 2 میلیون و صد هزار نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کشور مانند کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، همچنین یک میلیون و هشتصد هزار نفر نیز از مجموع افرادی هستند که برگ سهام دریافت کرده‌اند اما نام آنها در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت نشده‌ است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، به نظر میرسد دولت راضی به پرداخت سهام عدالت به جاماندگان نیست اما مجلس شورای اسلامی این مطالبه حق جاماندگان را تا انتها پیگیری خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در زمان ارائه سهام عدالت 60 درصد دهک دهم درامدی این سهام را دریافت کرده‌اند که به تبع نباید افراد حاضر در این دهک جز مشمولان سهام عدالت باشند.

وی در واکنش به نگرانی‌ها در خصوص تکمیل عرضه دارایی موجود در ای تی اف های دولتی و عدم وجود سهام برای ارائه به جاماندگان، گفت: هفته آینده جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص طرح ارائه سهام به جاماندگان نهایی می‌شود و پس از آن مراحل دیگر تصویب طرح در صحن علنی پیگیری خواهد شد. در صورت تصویب قانون ((احتمالا طی 2هفته آتی))دولت مکلف به ارائه سهام عدالت به جاماندگان خواهد شد.

نظرات بینندگان