arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، لویه جرگه آغاز شد

لویه جرگه مشورتی با حضور بیش از ۳ هزار شرکت کننده از سراسر افغانستان و محمد اشرف غنی، هم اکنون افتتاح شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لویه جرگه مشورتی با حضور بیش از ۳ هزار شرکت کننده از سراسر افغانستان هم اکنون افتتاح شد.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و هر دو معاون او در تالار حضور دارند. لویه جرگه آغاز شد.

لویه جرگه مشورتی در حالی برگزار می‌شود که ویروس کرونا جان زیادی را در افغانستان گرفته است. احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت افغانستان، از اشتراک کنندگان خواست تا ماسک بپوشند، دست شسته و فاصله دو متری را رعایت کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از برگزاری لویه جرگه استقبال کرده و گفته که آمریکا از شرکت کنندگان لویه جرگه که "برای تحکیم حمایت ملی از صلح " امروز برگزار می‌ شود، ستایش می‌کند.

او افزوده که "ما می‌دانیم که آنها در مورد آزادی سریع زندانیان باقیمانده در فهرست طالبان، آخرین مانع برای آغاز مذاکرات بین الافغانی، تصمیم می‌گیرند. طالبان تعهد کرده‌اند که پس از آزادی به موقع این زندانیان، با تیم ملی که نمایانگر قوت و تنوع جمهوری اسلامی افغانستان است وارد مذاکره خواهند شد."

وزارت خارجه آمریکا افزوده که طالبان همچنین تعهد کرده‌اند که در جریان مذاکرات خشونتها و تلفات را به طور قابل ملاحظه کاهش دهند، تا طرفین برای پایان دادن به جنگ طولانی و بی‌رحم روی یک راه سیاسی تصمیم بگیرند و در مورد آتش بس دائمی و جامع به توافق برسند. آمریکا قصد دارد تا طالبان را به این تعهدات نگه دارد.

 

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان در تالار لویه جرگه حضور دارد

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان پیش از برگزاری این جرگه، اعلام کرده بود که در حضور مجلس نمایندگان و مجلس اعیان، برگزاری لویه جرگه غیر قانونی است. شماری از اعضای مجلس همصدا با آقای رحمانی اعلام کرده بودند که در لویه جرگه شرکت نخواهند کرد. اما روز گذشته، مخالفت‌ها میان رئیس جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان حل شد.

عبدالله عبدالله ریاست لویه جرگه مشورتی را برعهده خواهد داشت

تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرده است که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، ریاست جرگه مشورتی را بر عهده خواهد داشت.

لویه جرگه مشورتی با حضور ۳۲۰۰ نماینده از سراسر افغانستان، امروز جمعه، ۱۷ اسد/مرداد، در کابل در حال برگزاری است تا در مورد رهای ۴۰۰ زندانی گروه طالبان تصمیم بگیرند.

نظرات بینندگان