arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
انتقاد شدید سایت «العربی الجدید» از عربستان و امارات:

با این هزینه‌های صد‌ها میلیاردی، نمی‌توانید ۱۵ میلیارد دلار هم برای نجات بیروت خرج کنید؟

العربی الجدید نوشت: آیا اهانت به حق حاکمیت ملی لبنان، که در جریان سفر مکرون به این کشور شاهد آن بودیم، باعث تعجبتان می‌شود؟ آیا به این قسمت از صحبت‌های مکرون توجه کردید که ملت لبنان را گروه‌هایی از رعیت‌های امپراطوری‌های فرانسه قدیم دانست و نه یک ملت عربی؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقاد شدید روزنامه «العربی الجدید» از عربستان و امارات: با این هزینه‌های صد‌ها میلیاردی، نمی‌توانید ۱۵ میلیارد دلار هم برای نجات بیروت خرج کنید تا شاهد توهین مکرون به لبنان نباشیم؟

وائل قندیل در وبسایت روزنامه قطری العربی الجدید که دفتر آن در لندن قرار دارد نوشت: آیا اهانت به حق حاکمیت ملی لبنان، که در جریان سفر مکرون به این کشور شاهد آن بودیم، باعث تعجبتان می‌شود؟ آیا به این قسمت از صحبت‌های مکرون توجه کردید که ملت لبنان را گروه‌هایی از رعیت‌های امپراطوری‌های فرانسه قدیم دانست و نه یک ملت عربی؟ رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد کمک‌های کشورش را به صورت مستقیم به مردم لبنان ارائه می‌دهد، نه از طریق حکومت این کشور که نمایندگی از مردم را بر عهده دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در واقع، مکرون از دو جهت به لبنان اهانت کرد و بیشتر از حکومت، این اهانت متوجه مردم لبنان شد و به منزله سیلی به شعور عربی بود. در شرایط وحشتناکی که برای بیروت ایجاد شده، نهایت کمک برادران آن در دیگر کشور‌های عربی فرستادن محموله‌های پزشکی و غذایی بود، بدون آنکه به فریاد سیاسی لبنان در این لحظه اندوهبار گوش فرا دهند.

بیشتر بخوانید:

در جعبه نظام رسمی عربی برای لبنان چیزی جز چک‌های هبه نبود، این در حالی است که نظام لبنان به مرگ سیاسی کامل خود راضی شده و نمی‌تواند به بحران سیاسی موجود، حتی نزدیک شود.

عربستانی که حدود یک تریلیون دلار برای سفر ترامپ به این کشور و دیدن لبخندی از سوی ایوانکا ترامپ هزینه کرد، لبنان را تنها گذاشت تا با جهنمش مقابله کند و اماراتی که ده‌ها میلیارد دلار برای خرابکاری در پایتخت‌های عربی صرف کرد نیز لبنان را رها کرد، تا اینکه این کشور عربی به جایی رسیده است که مسئولان سیاسی آن، مایلند تحت قیمومت فرانسه درآیند، فریاد سقوط استقلال را سر دهند و به استقبال کونت دی لا ایمانوئل مکرون روند، که در بیروت می‌گردد و وعده کمک و حمایت از حاکمان لبنان را می‌دهد.

بیروت و به طور کلی لبنان، بیش از محموله‌های مواد غذایی و پزشکی به حضور یک اقدام سیاسی عربی خالصانه نیاز دارد و به نظر می‌رسد نظام عربی که صد‌ها میلیارد دلار را در خزانه آمریکایی و غربی می‌ریزد تا از حمایت آن‌ها برای نبرد مبارزه با یکدیگر بهره‌مند شوند، برایش ننگ است که لبنان را در برابر سارقان تاریخ و جلادانی که به دنبال استعمار آن هستند، تنها بگذارد و بازسازی مادی و سیاسی این کشور عربی، کمک نکند.

کسانی که ۴۶۰ میلیارد دلار برای گرفتن عکسی با ایوانکا ترامپ پرداختند و مبالغ گزافی صرف سوزاندن شهر‌های درگیر در بهار عربی می‌کنند، می‌توانند ۱۵ میلیارد دلار هم برای نجات بیروت و بیرون کشیدن آن از زیر آوار نابودی، هزینه کنند. البته اگر هنوز خون عربی در رگ‌های آنهاست.

بیروت به اعتراف و عذرخواهی همه ما نیاز دارد.

نظرات بینندگان