arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

ادعای "سی ان ان ": خودداری پنتاگون برای ارائه گزینه نظامی علیه ایران و کره شمالی

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گزارش داد که در سال ۲۰۱۹ میلادی مقام‌های پنتاگون از ارایه گزینه نظامی به کاخ سفید علیه ایران و کره شمالی خودداری کرده و مقام‌های منطقه‌ای را در جریان احتمال جنگ قرار داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گزارش داد که در سال ۲۰۱۹ میلادی مقام‌های پنتاگون از ارایه گزینه نظامی به کاخ سفید علیه ایران و کره شمالی خودداری کرده و مقام‌های منطقه‌ای را در جریان احتمال جنگ قرار داده‌اند.

سی‌ان‌ان در این گزارش که آن را امروز در تارنمای خود منتشر کرد، نوشت: «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و تیم مشاوران او پس از حوادث روی داده در خلیج فارس در سال ۲۰۱۹، در حال بررسی گزینه‌های نظامی برای واکنش به این حوادث بودند.

براساس این گزارش که به قلم «جیم شوتو» خبرنگار امنیت ملی شبکه سی‌ان‌ان نوشته شده، مقام‌های پنتاگون در آن زمان به متحدان منطقه‌ای واشنگتن و تهران اطلاع داده‌اند که آن‌ها نمی‌دانند ترامپ چگونه و چه زمانی به این حوادث واکنش نشان خواهد داد؛ و اینکه آیا اصلا واکنش نشان می‌دهد.

به نوشته شوتو، «میک مالروی» که تا سال ۲۰۱۹ معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه بوده است، گفت: ممکن بود ترامپ تصمیمی بگیرد که به افزایش تنش منجر شده و این افزایش تنش به جنگ ختم شود؛ لذا لازم بود که این مطلب به ایران منتقل شود که حتی کارکنان ترامپ نیز نمی‌دانند اگر حمله دیگری در منطقه رخ دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

شوتو که گفته این مطالب را در کتاب در حال انتشار خود با نام «نظریه مرد دیوانه: ترامپ به جنگ جهان می‌رود» نوشته است، افزود: در سپتامبر سال ۲۰۱۸ نیز وقتی که چندین خمپاره بدون تلفات و خسارت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد، مقام‌های پنتاگون تماسی از شورای امنیت ملی کاخ سفید دریافت کردند. مقام‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید خواستار ارایه گزینه‌های نظامی برای ترامپ در واکنش به این خمپاره‌ها در همان روز بودند، که این موضوع باعث بهت مقام‌های پنتاگون شد.

به گفته وی، در کنفرانسی که به صورت تلفنی میان مقام‌های کاخ سفید و پنتاگون برگزار می‌شد، «ژنرال پاول سلوا» معاون رییس ستاد ارتش آمریکا و «جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع نیز حضور داشتند، و سلوا خط تلفن را قطع کرده و رو به همکاران خود گفت: این یه شوخیه؟ آن‌ها واقعا از ما می‌خواهند که پیشنهاد اقدام نظامی مستقیم علیه ایران براساس این حادثه بدهیم؟

به گفته یک مقام پنتاگون که این حادثه را روایت می‌کند، ژنرال سلوا و رود پس از پایان مکالمه با کاخ سفید به همکاران خود به صورت قطعی گفتند که آن‌ها هرگز گزینه نظامی را پیشنهاد نخواهند کرد، مگر آنکه دستوری مستقیم از سوی شخص ترامپ صادر شود.

به نوشته شوتو، این اولین مورد از موارد بسیار درخواست کاخ سفید برای ارایه گزینه نظامی علیه ایران بود که بدون هشدار قبلی و بدون مشاوره میان وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه برای بررسی عاقلانه یا غیرعاقلانه بودن این کار انجام می‌شد.

«چاک هیگل» سناتور پیشین جمهوریخواه و وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» گفته است که در همه سال‌هایی که او با مسایل امنیت ملی و اطلاعاتی سروکار داشته، هرگز نشنیده که مقام‌های ارشد نظامی از تصمیم‌گیری یک رییس جمهوری چنین اظهار نگرانی کنند.

نظرات بینندگان