arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

سخنگوی طالبان: ایران مایل است بحران افغانستان را حل کند / تصمیم لویه‌جرگه مشروع نیست

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که ایران مایل است بحران افغانستان را حل کند و افزود که تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح مشروعیت ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که ایران مایل است بحران افغانستان را حل کند و افزود که تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح مشروعیت ندارد.

به گزارش تسنیم، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این گروه درباره توافق صلح افغانستان با ایران گفت‌وگو کرده و در آینده نیز به این مذاکرات ادامه خواهد داد.

سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش «اسپوتنیک» که نظر طالبان درباره اعلام آمادگی وزارت خارجه ایران برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی و تماس با طرف ایرانی چیست، اظهار داشت: ما با تمام کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران ارتباط داریم زیرا دو کشور مرز طولانی مشترک دارند.

وی افزود: صدها هزار پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند، بنابراین ما با آن‌ها تماس داریم و درباره راه‌حل صلح‌آمیز مسئله افغانستان با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.

شاهین تصریح کرد که تهران مایل است تا مسئله افغانستان را حل کند و طالبان نیز از آن استقبال می‌کند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره مسئله آزادی زندانیان این گروه نیز اظهارداشت: اگر زندانیان آزاد نشوند به این معنی است که کابل خواستار راه‌حل صلح‌آمیز برای مسئله افغانستان نیست و آن‌ها رویکرد نظامی اتخاذ کرده‌اند، بنابراین جنگ افزایش می‌یابد و مسئولیت آن با دولت کابل است.

وی در رابطه با لویه‌جرگه مشورتی صلح برای تعیین سرنوشت 400 زندانی باقیمانده طالبان نیز گفت: لویه‌جرگه مشروعیت ندارد، بنابراین تصمیمش نیز فاقد مشروعیت است. به وضوح در توافقنامه دوحه آمده که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی 5 هزار زندانی ما باید آزاد شوند، بنابراین به لویه‌جرگه نیازی نیست.

شاهین تصریح کرد: لویه‌جرگه ایجاد شده تا بر سر آزادی این زندانیان مانع ایجاد کند و توافقنامه دوحه ساز و کار مناسب برای حل بحران افغانستان است.

 

 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین اظهار داشت که آمریکا ممکن است همه نیروهایش را پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر از افغانستان خارج کند.

وی افزود: ما از مشارکت آن‌ها در بازسازی کشور استقبال می‌کنیم، ما از نقش غیرنظامی آن‌ها استقبال می‌کنیم اما آمریکایی هرچه زودتر باید نقش نظامی‌شان را پایان دهند.

نظرات بینندگان