arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

سود خالص شرکت ملی نفت عربستان بیش از ۷۳ درصد کاهش یافت

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان امروز یکشنبه (۱۹ مرداد ماه) در گزارشی اعلام کرده سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۰) حدود ۷۳/۴ درصد کاهش یافته است؛ این رقم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان امروز یکشنبه (۱۹ مرداد ماه) در گزارشی اعلام کرده سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۰) حدود ۷۳/۴ درصد کاهش یافته است؛ این رقم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، آرامکو همچنین اعلام کرده امسال هزینه‌های سرمایه‌ای بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

منظور از هزینه‌های سرمایه‌ای پولی است که شرکتها و سازمانها برای خرید، نگهداری و بهینه‌سازی دارایی‌های ثابت نظیر ساختمان، زمین، تجهیزات و خودروها خرج می‌کنند.

به گزارش رویترز بزرگترین صادرکننده نفت جهان گفته است همه‌گیری سریع کووید-۱۹ باعث شد تقاضای نفت، گاز طبیعی و مشتقات نفتی کاهش یابد.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی در اطلاعیه‌ای البته گفته: "با کاهش محدودیتها و بازگشایی کسب و کارها، ما شاهد بهبود جزئی بازار انرژی هستیم."

سود خالص آرامکوی سعودی در سه ماهه دوم امسال به نزدیک ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید؛ این رقم پارسال نزدیک به ۹۳ میلیارد دلار بود.

بعضی تخمین‌ها، سود این شرکت را در سه ماهه دوم سال بیش از ۳۱ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند.

قیمت سهام آرامکو در در عرضه اولیه در نیمه آذر ماه پارسال ۳۲ ریال سعودی (۸/۵ دلار) بود

در پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی قیمت هر بشکه برنت در مقایسه با همین مدت پارسال حدود ۳۸ درصد افت داشت؛ این در حالی بود که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو-ملقب به اوپک پلاس- برای بهبود قیمتها و کاهش مازاد عرضه، از ماه مه تولید روزانه خود را نزدیک به ده میلیون بشکه در روز کاهش داده بودند.

آرامکو سود سهامداران خود را در سه ماهه دوم سال نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرده؛ پایه رقم کلی این سود برای سهامداران در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

رکود بازار نفت باعث شده شرکتهای بزرگ هزینه‌های خود را کاهش دهند.

شرکت نفت و گاز "بی‌پی" در بریتانیا با ثبت ضرری معادلی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، سود سهام خود را به نصف کاهش داده است.

سود سهام این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به حدود ۵/۲۵ سنت رسید؛ این در حالیست که این سود برای هر سهم در سه ماهه اول امسال ۱۰/۵ سنت بود.

دولت عربستان در اواسط آذر ماه پارسال (دسامبر ۲۰۱۹) با فروش یک و نیم درصد از سهام شرکت آرامکو در بازار سهام ریاض ۲۵ میلیارد و ششصد میلیون دلار به دست آورد که بالاترین عایدی ناشی از عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار بورس بود.

در سال ۲۰۱۴، مبلغ حاصل از عرضه اولیه سهام گروه چینی علی بابا در بازار سهام نیویورک به ۲۵ میلیارد دلار بالغ شد.

قیمت سهام آرامکو در عرضه اولیه۳۲ ریال سعودی بود که با ورود کرونا و رکود بازار نفت ارزش این سهام کاهش یافت.

نظرات بینندگان