arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان تایید نهایی شد / گفت‌وگوهای صلح به زودی

افغانستان امروز (یکشنبه) رسما با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرد که به این ترتیب راه برای آغاز مذاکرات صلح با هدف پایان جنگ ۱۹ سال در این کشور هموار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افغانستان امروز (یکشنبه) رسما با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرد که به این ترتیب راه برای آغاز مذاکرات صلح با هدف پایان جنگ ۱۹ سال در این کشور هموار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لویه جرگه افغانستان تحت فشار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای توافقی که به وی اجازه می‌دهد تا نیروهایش را به کشور بازگرداند، امروز با آزادی این تعداد زندانی طالبان موافقت کرد؛ شرطی مناقشه برانگیز که از سوی طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح با دولت کابل مطرح شده است.

لویه جرگه در قطعنامه‌ای اعلام کرد: با هدف رفع موانع و اجازه برای آغاز روند صلح و پایان درگیری‌ها در افغانستان، لویه جرگه با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان موافقت کرد.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز گفت: امروز من آزادی این زندانیان را امضا می‌کنم.

اشرف غنی ۳۲۰۰ تن از رهبران جوامع افغان و سیاستمداران را به کابل دعوت کرده بود تا درباره این مساله به وی مشاوره بدهند که آیا این زندانیان باید آزاد شوند یا خیر.

با آزادی این افراد، دولت کابل به تعهدش در آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان جامه عمل می‌پوشاند.

مذاکرات بین طالبان و دولت قرار است در روزهای آتی در دوحه آغاز شود. اشرف غنی از طالبان می‌خواهد تا به تعهد خود مبنی بر تکمیل آتش بس پیش از مذاکرات عمل کند.

پیش از برگزاری نشست لویه جرگه، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که بسیاری از زندانیان تحت قوانینی گسترده برای تروریسم که بازداشت نامحدود پیشگیرانه را در بر می‌گیرد زندانی شده‌اند.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، ترامپ مصمم به احقاق وعده اصلی کارزار انتخاباتی خود یعنی پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست.

در همین حال، لویه جرگه به دولت تاکید کرده تا به مردم این تضمین را بدهد که آزادی این افراد مورد نظارت است و به آنها اجازه بازگشت به صحنه نبرد داده نمی‌شود و همچنین نیروهای شبه نظامی خارجی باید به کشورهای خود بازگردانده شوند.

نظرات بینندگان