arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

وزارت خارجه ایران: نامه کشورهای عربی خلیج فارس به سازمان ملل علیه تهران، جعلی است / بعضی از اعضای شورای همکاری از فرستاده‌شدن این نامه‌ اطلاع ندارند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را جعل سند و کلاهبرداری آشکار خواند و گفت: دو نفر در نیویورک نشسته و نامه‌ای تهیه کرده و آن را به نام و از طرف اعضا ارسال و منتشر کرده‌اند، در حالی که بعضی از اعضا از ارسال آن اطلاعی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را جعل سند و کلاهبرداری آشکار خواند و گفت: دو نفر در نیویورک نشسته و نامه‌ای تهیه کرده و آن را به نام و از طرف اعضا ارسال و منتشر کرده‌اند، در حالی که بعضی از اعضا از ارسال آن اطلاعی ندارند.

به گزارش فارس، روز گذشته (یکشنبه) ۱۹ مرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به کشورهای عضو شورای امنیت که در آن خواسته شده بود تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود.

«نایف فلاح مبارک الحجرف» در این نامه به شورای امنیت خواستار تمدید محدودیت خرید و فروش تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شد. این نامه در حالی به شورای امنیت ارسال شده که قرار است فردا (سه‌شنبه) قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود.

*جعل سند و کلاهبرداری آشکار

در همین خصوص «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است، گفت: این یک جعل سند و کلاهبرداری آشکار است. دو نفر در نیویورک نشسته نامه‌ای را تهیه کرده و آن را به نام و از طرف کشورهای عضو شورای همکاری به سازمان ملل متحد ارسال و منتشر کرده‌اند. در حالی که بعضی از اعضای شورای همکاری که نامشان در آن نامه ذکر شده است، اصولا از ارسال چنین نامه‌ای اطلاع ندارند.

وی افزود: جالب‌تر اینکه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که سیاست‌هایش در راستای تضعیف چند جانبه گرایی و تضعیف سازمان ملل، کشورش را منزوی کرده است با دیدن این نامه با علم به غیر واقعی بودن آن خود را ذوق زده نشان داده و از شورای امنیت می‌خواهد که به ندای کشورهای منطقه طبق این نامه پاسخ مثبت دهد.

*واکنش پامپئو

این نامه با ذوق زدگی و استقبال مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا همراه بود و او در توئیتی در این باره نوشت: نامه اعضای شورای همکاری به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک بیانیه برجسته بود. آمریکا این هفته یک قطعنامه برای تمدید تحریم‌های ایران ارائه خواهد کرد. شورای امنیت باید بین مسلح کردن تروریست‌ها یا ایستادن در کنار (کشورهای) خلیج (فارس) یکی را انتخاب کند. (جزییات بیشتر)

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: کشورها در خاورمیانه از خلیج (فارس) تا اسرائیل از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت می‌کنند. این برای هر یک از آنها بسیار مهم است. عرب‌ها و اسرائیلی‌ها با صدایی رسا دارند صحبت می‌کنند و شورای امنیت باید گوش کند.

امروز (دوشنبه) نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با خبرنگاران (+) عنوان کرد که براساس اطلاعات منابع موثق، برخی از اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشته‌اند و افزود: به نظر ما این نامه‌ای که دبیرکل شورا ارسال کرده نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.

به گزارش فارس، تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان می‌یابد.دیپلمات‌های غربی اخیرا در این خصوص به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت رأی نخواهد آورد.

نظرات بینندگان