arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

پکن در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازسازی چین توسط آن ها: این رویکرد، روابط دوجانبه دوجانبه میان دو کشور را به بی‌راهه می‌کشاند

معاون وزیر امور خارجه چین ضمن هشدار درباره دنبال کردن سیاست جنگ سرد توسط برخی سیاست‌مداران آمریکا، در این خصوص، ادعاهای افرادی که می‌گویند «آمریکا چین را بازسازی کرد و چین می‌خواهد بر آمریکا حکومت کند» افسانه‌پردازی‌هایی هستند که حتی نمی‌توانند کودکان را فریب دهند. هدف چنین سیاست‌مدارانی تقابل ایدئولوژیک با چین و احیای جنگ سرد در قرن ۲۱ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه چین ضمن هشدار درباره دنبال کردن سیاست جنگ سرد توسط برخی سیاست‌مداران آمریکا، اقدام این کشور علیه شرکت‌های چینی را دزدی در روز روشن توصیف کرد.

به گزارش فارس، «لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین درخصوص وقوع جنگ سرد میان پکن و واشنگتن هشدار داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، یوچنگ در مصاحبه‌ای با اشاره به اظهارات ضد چینی برخی قانون‌گذاران آمریکایی گفت، «آمادگی برای دروغ گفتن» و «عادت قانون شکنی» از ویژگی‌های بارز چنین سیاست‌مدارانی است.

وی در این خصوص گفت، ادعاهای چنین افرادی که می‌گویند «آمریکا چین را بازسازی کرد و چین می‌خواهد بر آمریکا حکومت کند» افسانه‌پردازی‌هایی هستند که حتی نمی‌توانند کودکان را فریب دهند. هدف چنین سیاست‌مدارانی تقابل ایدئولوژیک با چین و احیای جنگ سرد در قرن ۲۱ است.

یوچنگ هشدار داد این رویکرد که از سوی کشورهای زیادی نیز رد شده است روابط دوجانبه دوجانبه میان چین و آمریکا را به بی‌راهه می‌کشاند.

معاون وزیر امور خارجه چین اقدام آمریکا در خصوص اعمال محدودیت بر روی شرکت‌های چینی را محکوم کرد و گفت این «هنر معامله» نیست بلکه «منطق گانگستری مطلق و دزدی در روز روشن» است.

وی اقدام آمریکا علیه شرکت چینی «تیک تاک» را «تکنولوژی هراسی» توصیف کرد و گفت علی‌رغم این‌که این شرکت تقاضاهای طرف آمریکایی را کاملاً اجرا کرده است، فقط به این دلیل که شرکتی چینی است از سوی واشنگتن مورد فشار قرار گرفته است.

این دیپلمات چینی خروج آمریکا از نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت را در راستای یک‌جانبه‌گرایی و عامل تفرقه و تقابل در جامعه جهانی توصیف کرد و گفت: «تنها هدف چنین اقداماتی ایجاد جهانی تک قطبی است که در آن آمریکا بر دیگران حکمرانی کرده و جهانی‌سازی را به آمریکایی‌سازی مبدل می‌کند که در آن حکومت جهانی تحت هژمونی آمریکا قرار می‌گیرد. تلاش آمریکا برای تقابل با مسیر فعلی و خواست مردم، محکوم به شکست است».

یوچنگ افزود: «چین هرگز تمایلی به حکومت بر جهان نداشته است. ما می‌خواهیم در راستای منافع مشترک جهانی ایفای نقش کنیم. چین به دنبال توسعه و ایجاد شرایط زندگی بهتر برای مردم این کشور است نه این‌که بر سر برتر بودن با آمریکا رقابت کند».

او با توصیف چین به‌عنوان یکی از حامیان چندجانبه‌گرایی، گفت تفاوت آمریکا و چین «تفاوت میان یک‌جانبه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی، میان برابری و عدالت و هژمونی‌ و میان منافع مشترک و اولویت قرار دادن آمریکا است».

یوچنگ با اشاره به «سه فهرست» پیشنهادی از سوی وزارت امور خارجه چین درخصوص روابط دو کشور، از دو طرف درخواست کرد خطوط ارتباطی را باز نگه‌داشته، بر روی همکاری‌ها و مدیریت صحیح تفاوت‌ها تمرکز کنند تا از خروج روابط دوجانبه از مسیر خود، جلوگیری کنند. این مقام چینی در پایان تأکید کرد: «چند ماه آینده، بازه‌ای حیاتی خواهد بود».

واشنگتن در جدیدترین اقدام علیه پکن، روز جمعه گروهی از مقامات چینی و هنگ‌کنگی از جمله «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دارایی‌های کری لام و ۱۰ مقام ارشد دیگر از جمله رئیس دفتر ارتباطات پکن در هنگ‌کنگ را مسدود می‌کند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد ۱۱ مقام آمریکایی را در اقدامی متقابل تحریم کرده است.

از سوی دیگر «الکس ازار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا روز یکشنبه در اقدامی تحریک‌آمیز به تایوان سفر کرد که واکنش منفی چین را در پی داشت.

چین، تایوان را حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوع در روابط دو جانبه خود با آمریکا می‌داند. این کشور، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به خود می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

نظرات بینندگان