arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۰۶۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

جهانگیری: متأسفانه عده ای نمی خواهند واقعیت های جنگ اقتصادی و مسایل مرتبط با کرونا را بپذیرند و عملکرد دولت را زیر سوال می برند

جلسه دیدار اعضای هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با معاون اول رییس جمهور عصر (چهارشنبه) برگزار شد. معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان مقامات آمریکا مبنی بر این که در شرایط کرونا ۳۵ میلیون نفر به بیکاران این کشور اضافه شده است، گفت: متأسفانه عده ای نمی خواهند واقعیت های جنگ اقتصادی و مسایل مرتبط با کرونا را بپذیرند و عملکرد دولت را زیر سوال می برند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلسه دیدار اعضای هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با معاون اول رییس جمهور عصر (چهارشنبه) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه از تشکل ها و انجمن های بخش های مختلف به عنوان سرمایه ای بزرگ برای کشور و دولت یاد کرد و گفت: تشکل های مختلف نظیر خانه صنعت، معدن و تجارت پشتوانه ای قوی برای بخش خصوصی و فعالان این حوزه و نیز فرصتی طلایی برای توسعه کشور هستند که لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت رفع موانع حقوقی و اداری پیش روی آنها اهتمام جدی داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به تقارن این جلسه با روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی خاطرنشان کرد: ارتباط دولت با تشکل ها و ذینفعان هر بخش این فرصت را برای کشور فراهم می کند که در شرایطی که عده ای تلاش می کنند آینده کشور را تیره و تار جلوه دهند، افق گشایی و آینده خوبی برای ایران ترسیم و به جامعه منعکس کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که تأمین منابع مالی پایدار و مطمئن از مهم ترین نیازهای توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت است، افزود: بازار سرمایه و دارایی های بخش خصوصی مهم‌ترین منابع برای بخش صنعت، معدن و تجارت هستند و منابع مالی خارجی نیز باید در کنار این منابع به توسعه این بخش کمک کند.

جهانگیری با بیان این که یکی از اصلی ترین اهداف سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قدرتمند شدن بخش خصوصی بوده است، خاطرنشان کرد: باید از بخش خصوصی واقعی که به دنبال رانت جویی نیست، حمایت شود؛ چرا که این افراد گوهری ارزشمند برای کشور محسوب می شوند و باید فرهنگ حمایت و تکریم از آنها در رسانه ها ترویج شود. البته در هر بخشی افراد ناباب نیز حضور دارند اما فعالان اقتصادی واقعی نباید به خاطر معدود افراد سوء استفاده گر قربانی شوند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری این که ایران جمعیتی جوان دارد و برای حرکت در مسیر توسعه نیازمند سرمایه گذاری است، گفت: متأسفانه در دهه اخیر رشد سرمایه گذاری در کشور منفی بوده و این موضوعی است که آینده اقتصاد کشور را تهدید می کند.

جهانگیری با تأکید بر این که حتماً باید بسترهای لازم را برای مثبت شدن رشد سرمایه گذاری در کشور مهیا کنیم، تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود که هر ایرانی علاقمند به کشور در هر کجای دنیا بتواند سرمایه خود را به کارخانه و تولید تبدیل کند و اگر این بستر فراهم نشود باید نسبت به آینده اقتصاد کشور نگران باشیم.

معاون اول رییس جمهور از تشکل های شکل گرفته در بخش صنعت و معدن به عنوان سرمایه ای بزرگ در کشور یاد کرد و گفت: تشکل های بخش صنعت و معدن یکی از قدیمی ترین و توسعه یافته ترین تشکل ها در کشور هستند که از قدرت زمینه سازی برای توسعه برخوردار شده اند.

او با تأکید بر این که نمایندگان بخش خصوصی و ذینفعان هر بخش باید در جلسات تصمیم گیری مرتبط با خود حضور داشته باشند، اظهار داشت: دولت از حضور نمایندگان تشکل ها در جلسات مرتبط با آنها استقبال می کند و رویکرد دولت این است که حتماً باید سخنان تشکل ها و ذینفعان هر بخش پیش از تصمیم گیری شنیده شود. در همین راستا نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون ها و شوراهای دولت حضوردارند و ذینفعان مرتبط به این جلسات دعوت می شوند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه این جلسه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک دستگاه اجرایی کلیدی و مهم در کشور یاد کرد و گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور مربوط به این دستگاه اجرایی است و در سال‌های اخیر که با سخت ترین تحریم های ظالمانه آمریکا روبرو هستیم شاهد اقدامات و دستاوردهای مهمی در این وزارتخانه بوده ایم.

جهانگیری افزود: آمریکا در تحریم های اخیر خود به صراحت اعلام کرد که جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را آغاز کرده است و بر اساس ارزیابی های خودشان تصور می کردند که ظرف مدت کوتاهی اقتصاد ایران دچار فروپاشی خواهد شد اما امروز پس از گذشت دو سال از تحریم های جدید آمریکا، آنها نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند. البته این سخن به معنای آن نیست که اقتصاد ما ضربه نخورده است بلکه اقتصاد و معیشت مردم دچار آسیب شده اما اهداف دشمنان تحقق پیدا نکرده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مجموعه ها و بخش های مختلف در عدم تحقق اهداف آمریکا نقش موثری داشته اند که در این میان فعالان بخش خصوصی نیز مانند سربازان خط مقدم در این جنگ اقتصادی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و وزارت صمت نیز نقشی کلیدی در این عرصه از خود بر جای گذاشت.

جهانگیری همچنین با اشاره به دستاوردها و تلاش های گسترده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایام شیوع کرونا افزود: شیوع کرونا اتفاقی ناگهانی بود که هیچ کشوری از قبل برای مواجهه با آن آمادگی نداشت و در ایران نیز در روزهای نخست حتی برای تأمین تجهیزات حفاظت شخصی کادر درمانی با مشکل مواجه بودیم اما صنعتگران کشور مردانه پای کار آمدند و ظرفیت تولید ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی ظرف دو سه ماه افزایش چشمگیری پیدا کرد و این نشان می دهد که ظرفیت های بسیار بزرگی در کشور وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان مقامات آمریکا مبنی بر این که در شرایط کرونا ۳۵ میلیون نفر به بیکاران این کشور اضافه شده است، گفت: متأسفانه عده ای نمی خواهند واقعیت های جنگ اقتصادی و مسایل مرتبط با کرونا را بپذیرند و عملکرد دولت را زیر سوال می برند. تحریم ها قرار بوده اقتصاد کشور را نابود کند اما با اتکا به توان داخلی توانسته ایم روی پای خود بایستیم و مانع از فروپاشی اقتصاد کشور شویم و در بدترین شرایط قفسه ها و طبقات فروشگاه ها مملو از کالاهای مورد نیاز مردم بوده و خوشبختانه با کمبود کالا مواجه نشده ایم. البته منکر افزایش قیمت ها نیستم اما کالاها به وفور در دسترس مردم قرار دارد.

جهانگیری با اشاره به محدودیت منابع ارزی و کاهش درآمدهای نفتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تمرکزی جدی بر مدیریت واردات داشته باشد و از تشکل ها نیز خواست تمام تلاش خود را به کار گیرند تا نیازهای ارزی کشور کاهش پیدا کند و با افزایش صادرات غیرنفتی درآمد ارزی کشور را بالا ببرند.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی برای نظارت و تنظیم بازار و نیز صیانت از اشتغال کشور تصریح کرد: ستاد رفع موانع تولید در استان ها باید همواره فعال باشد و باید تلاش کنیم دغدغه های مربوط به تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی که از خارج وارد می شود را مرتفع کنیم تا هم از اشتغال کارگران صیانت شود و هم بخش تولید کشور با آسیب مواجه نگردد.

معاون اول رییس جمهور دوران سخت فعلی که با تحریم ها و شیوع کرونا مواجه هستیم را دوره ای استثنایی توصیف کرد و گفت: در این گونه مواقع و شرایط سخت است که نام نیک از خدمت گزاران واقعی برجای می ماند. در این دوران باید معیشت مردم و منافع کشور را به منافع خود ترجیح دهیم و حتی با سود کمتر به فعالیت اقتصادی و حفظ اشتغال ادامه دهیم.

جهانگیری با اشاره به مشکلات مطرح شده در جلسه از معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی خود خواست موارد مطرح شده را پیگیری و جلساتی را برای حل این مسایل برگزار کند.

در این جلسه تعدادی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیز به بیان مهم ترین مشکلات و دغدغه های فعالان این عرصه پرداختند و از آمادگی خود برای همراهی با دولت در جهت توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت خبر دادند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Norway
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
1
شما که میگی تحریم اثر نداره.... ایران قویه و... خوب این بدبختی اقتصادی دولت آثر بی کفایتی دولت نیست؟!
م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
0
در مناظرات انتخاباتی هم ثابت کرد چقدر....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
1
شما که زبان دنیا را بلد بودین
دنیا عاشق کار با شما بود....
سید عباس تسبیحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
1
شما که ادعای مدیریت و روابط بین الملل رو داشتید ، ملت ایران یادتان هست ، ثبات اقتصادی اوردیم ، از ژنرال روابط بین الملل جواد ظریف ساده لوح رو نمایی کردید ، با دنیا بلد بودید حرف بزنید ، شما صدقه ی سر جناب آقای سید محمد خاتمی عزیز به زور اندازه وزیر شدید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
1
من که به اینها رای ندادم.لطفا دوستانی که رای دادن جواب معاون ... رو بدهند. خخ خدا خفه ات کنه میگه عملکرد دولت!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
0
بنده بعنوان یک ایرانی شرایط بیماری کرونا و تاثیرات منفی ان بز اقتصاد را میفهمم .....و خوب میفهمم کارها و تصمیمات مضحک در مملکت , ساختار حکومتی , فیلم بازی کردن برای مردم و در عمل گونه ای دیگر رفتار کردن ،،مدیران بی لیاقتی که با رانت و ..بالا امدند و دزدی ها و اختلاسها ....ایران و ایرانی را نابود کرده است ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
0
در جنگ اقتصادی و کرونا کجا سر کیسه رو شل کردید و در ارتباط با ملت کجا امتیاز دادید ؟ در تاسیس شرکت ها و صنایع کدوم قوانین سختگیرانه رو تسهیل کردید ؟ کدوم تبصره و آیین نامه رو حذف کردید تا اشتغال و کارآفرینی تسهیل شود ؟ فقط برای ملت شرایط تحریم و کرونا هست ولی دولت کاملا عادی و مثل قبل داره به کار خودش ادامه میده و انگار نه انگار خبریه
نظرات بینندگان