arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی شنبه ۲۴ مرداد ۱۲۹۸؛ حضرات مملکت را به این ثمن بخس فروخته‌اند

از قرار معلوم قرضی که انگلیس‌ها به ایران می‌دهند دو میلیون لیره است و حضرات مملکت را به این ثمن بخس فروخته‌اند، اگرچه یقینا جیب‌های خود را هم پر کرده‌اند... حالا هم تشویش داریم که مبادا مسئله مجمع ملل را هم ضایع کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروز میرزا حسین‌خان به لندن می‌رفت. وقت ظهر راه‌آهن حرکت می‌کرد. قبل از وقت همه رفقا با او به گار [ایستگاه راه‌آهن] رفتیم. سفارش رفیقش را به من می‌کرد که غمگین شده و خوب است گاهی از او دل‌جویی کنم. باری وداع کردیم و رفت. ممتازالسلطنه [وزیرمختار ایران در فرانسه] هم در دقیقه آخر رسید. فعلا میرزا حسین‌خان از میدان معرکه خارج شد.
با ممتازالسلطنه به منزل آمدیم و ناهار با هم خوردیم. عصر بعد از چای با انتظام‌الملک به توئیلری گردش رفتیم. میرزا عبدالحسین‌خان به واسطه کسالتی که اظهار می‌کند شام و ناهار حاضر نشد. مشاور [وزیر خارجه معزول]هم شام نبود. بعد از شام هم با انتظام قدری نشستیم، صحبت و مذاکره ما همواره از قرارداد جدید است. از قرار معلوم قرضی که انگلیس‌ها به ایران می‌دهند دو میلیون لیره است و حضرات مملکت را به این ثمن بخس فروخته‌اند، اگرچه یقینا جیب‌های خود را هم پر کرده‌اند. در هر حال روزنامه‌های فرانسه خیلی در این باب چیز می‌نویسند و بعضی از انگلیس خیلی بد می‌گویند. از همه بهتر روزنامه «تان» نوشته که شسته و رفته است. آفرین بر مسیو هربت. حالا هم تشویش داریم که مبادا مسئله مجمع ملل را هم ضایع کنند.


منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۱۹۶-۱۹۷.

نظرات بینندگان