arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

رئیس قوه قضائیه: اقدام اخیر امارات، چهره ارتجاع عرب را روشن کرد / دادگاه بین‌المللی اسلامی تشکیل شود

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشری که بین کشورهای اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع‌کنندگان حقوق بشر را به محاکمه کشاند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشری که بین کشورهای اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع‌کنندگان حقوق بشر را به محاکمه کشاند.

به گزارش انتخاب از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی(پنجم اوت) اظهار داشت: حقوق بشر از نگاه ما مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی است و خداوند به همه انسان‌ها کرامت ذاتی اعطا کرده است و هیچکس حق ضایع کردن حقوق افراد را ندارد.

وی افزود: امروز کسانی که در تروریسم اقتصادی عرصه را بر زندگی بسیاری از مردم دنیا تنگ می‌کنند باید بازخواست شوند که جز در یک دادگاه بین المللی صالح امکان پذیر نیست.

رئیسی خاطرنشان کرد: کسی تصور نکند که در شرایطی که استکبار جهانی و نظام سلطه با قدرتش بسیاری از کشورها را تحت سلطه قرار داده را نمی‌توان مواخذه کرد. ما توانستیم بر منطقه غرب آسیا مسلط شویم و امروز قدرت و توان نظام اسلامی در منطقه دشمن را عصبی کرده و امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: تبعیض نژادی موجود در آمریکا مقابل چشم همه عالم است. تبعیض در ذات نظام آمریکایی و نظام سلطه است، جریان تبعیض و بی عدالتی یک حادثه نیست و سیستمی است و اراده مردم در آمریکا، اروپا و عالم مبارزه با جریان بی عدالتی است تا این جرقه مشتعل شده و این نظام را به زیر بکشد.

وی تصریح کرد: یقین داریم پرچم عدالت خواهی و حفظ حقوق انسان جمهوری اسلامی در دنیا جلوه‌های بسیاری خواهد داشت و روز به روز وضعیت برتر و بهتر خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: اتفاقی در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک کش‌ها رابطه برقرار کردند؛ چهره ارتجاع عرب را روشن کرد. پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است.

رئیس قوه قضاییه گفت: با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آن‌ها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آن‌ها برملاتر شد. نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

وی روشن‌تر شدن شناخت جریان سلطه و چهره ناقضان حقوق انسان را مرهون خون شهدا دانست و افزود: این روشن‌تر شدن به برکت خون شهدای یمن، ایران، منطقه و کسانی است که خونشان در جای جای عالم برای حق خواهی و عدالتخواهی به زمین ریخته شده است.
رئیس قوه قضاییه یادآور شد: در ایران اسلامی خود را موظف می‌دانیم از همه کسانیکه امروز در عالم فریاد عدالتخواهی و حق خواهی آن‌ها بلند است، با همه وجود حمایت کنیم.
رئیسی اضافه کرد: در ستاد حقوق بشر به دنبال این موضوع هستیم که با ارتباط گرفتن با دیگر کشورهای اسلامی یک مجموعه بهم پیوسته، منسجم و فعال در عرصه دفاع از حقوق بشر به ویژه در حوزه مسایل حقوقی که در این زمینه ظرفیت بسیاری در کشورهای اسلامی داریم، داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد که مجموعه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری کشورهای اسلامی بتواند یک مجموعه منسجم حقوقی به عنوان اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی را فعال و از حق مردم در منطقه و عالم دفاع کند.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این ظرفیت کاملا در منطقه و در بین کشورهای اسلامی وجود دارد و فعال شدن این ظرفیت می‌تواند به حمایت از حقوق مردم در عالم کمک کند.
رئیسی با تقدیر و تشکر از همه فعالان عرصه حقوق انسان و دفاع از حقوق انسان، اظهار داشت: امروز کرونا برای مردم در عالم مشکل ایجاد کرده و هرکسی در این عرصه با همه وجود به مردم کند که در خط مقدم آن پزشکان و پرستاران هستند، مدافعان حقوق انسان است و کسانیکه امروز علیرغم وجود کرونا، تحریم برای کشورهای مختلف ایجاد می‌کنند، ضد انسان هستند و این موضوع بر همه روشن است.
وی ادامه داد: در شرایطی که مردم گرفتار کرونا و کمبودها به ویژه در زمینه لوازم پزشکی هستند، کسانی‌که به سرکردگی آمریکا برای کشورهای مختلف مضیقه ایجاد می‌کنند، ضد حقوق انسان و ضد حقوق بشر هستند.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: کسانیکه از حقوق عامه و حق آب و خاک و محیط زیست دفاع می‌کنند، مدافعان حقوق انسان در عالم هستند.
وی افزود: آن دسته از کسانیکه حق مردم را در استفاده از منابع طبیعی و مواهب خدادادی ضایع و محیط زیست را تخریب می‌کنند، ضد حقوق انسان هستند.
رئیسی با بیان اینکه امروز کسانیکه از عدالت و حق خواهی و آزادی انسان دفاع می‌کنند، طرفداران حقوق انسان هستند، گفت: افرادی که امروز از خاک و امکاناتشان در برابر ظلم صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند، بزرگترین مدافعان حقوق انسان و کسانیکه با این افراد برخورد می‌کنند، تروریست واقعی هستند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اگرچه امروز رسانه‌ها و امپراطوری رسانه‌ای نمی‌خواهد حق روشن شود و حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد، اما در هرحال شعور و وجدان بیدار مردم عالم بین حق و باطل تمیز می‌دهد و وظیفه فعالان حقوق بشر است که در عرصه‌های تبیینی و تنویر افکار عمومی تلاش کرده و ظلمِ ظالمان و حقِ حق داران و ترفندهای دشمن و مظلومیتِ مظلومان را روشن نمایند.
وی تاکید کرد: کسانیکه اهل قلم و بیان و جایگاه و تریبون در عالم هستند، در موضوع حقوق بشر وظیفه دارند؛ به ویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی و کسانی مثل قضات و حقوقدانان و مسئولان سیاست خارجی و مسئولان حقوق بشر که جایگاه اجتماعی حساس دارند، وظیفه دارند که تنویر افکار عمومی را به عهده داشته باشند و در برابر امپراطوری رسانه‌ای حتما حرف حق می‌تواند جای خودش را در دل‌ها باز کند و تاثیر خودش را داشته باشد.
رئیس قوه قضاییه با درود بر روح شهدای دفاع از حقوق انسان به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، رمضان عبدالله و شهدای حماس و حزب الله و یمن و لبنان و ایران و شهدای دفاع از حریم و حرم، ابراز امیدواری کرد که بتوان در زمینه حقوق بشر گام‌های بلند برداشت.

نظرات بینندگان