arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

ما فیلمی را می‌سازیم که مردم می‌خواهند

یک سینماگر و دستیارکارگردان سینما گفت: ما فیلمی را می‌سازیم که مردم می‌خواهند؛ نه این که آنچه ما بسازیم به سلیقه مردم شکل بدهد؛ بلکه دنیای فیلم را ما تعریف می‌کنیم اما بسیار مهم است چطور از آن استفاده و استقبال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک سینماگر و دستیارکارگردان سینما گفت: ما فیلمی را می‌سازیم که مردم می‌خواهند؛ نه این که آنچه ما بسازیم به سلیقه مردم شکل بدهد؛ بلکه دنیای فیلم را ما تعریف می‌کنیم اما بسیار مهم است چطور از آن استفاده و استقبال شود.

فیلم سینمایی کوسه به کارگردانی علی عطشانی یکی از فیلم‌هایی بود که در دوران کرونا ساخته شد. فیلمی که اگرچه در شرایطی سخت و روزهایی پر التهاب به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ ساخته شد و به پایان رسید، به نظر می‌رسد به لحاظ فضای داستان، اسامی بازیگران و سوژۀ مورد توجه (روایت زندگی دو خواننده قبل و بعد از انقلاب) فرق چندانی با تولیدات اخیر و پرفروش سینما نداشته باشد.

وحید مهین‌دوست بازیگر و دستیار کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح آخرین کار خود بیان کرد: فیلم سینمایی کوسه یک تیرماه به کارگردانی آقای علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد احمدی کلید خورد و من مدیربرنامه‌ریزی و دستیار کارگردان این فیلم بودم. این فیلم، فیلمی کمدی است و تمام معیارهایی که یک فیلم کمدی بفروش می‌تواند داشته باشد را در این فیلم رعایت کرده‌ایم.

کوسه فیلمی بسیار متفاوت است و دو بخش در این فیلم وجود دارد؛ یک بخش زمان حال و دیگری ۵۰ سال پیش است؛ فقط می‌توانم بگویم اسم کوسه، اسم یک گروه موسیقی است که در این فیلم از آن استفاده شده است و البته گروه موسیقی واقعی نیست و این گروه را خودمان طراحی کرده‌ایم. دو خواننده از بازیگران فیلم هستند که این گروه را دارند.

این چهارمین کاری است که با (علی) عطشانی همکاری دارم و هم ایشان و هم تهیه کننده که اولین تجربه همکاری با او را داشتم، حرفه‌ای بودند. امیدوارم هرچه زودتر کرونا تمام شود تا بتوانیم فیلم‌ها را اکران کنیم و این فیلم هم اکران شود.این دستیار کارگردان در اشاره به مشکلاتی که در تولید فیلم کوسه وجود داشته است، افزود: محدودیت‌های زیادی داشتیم اما کاملاً پروتکل‌ها را رعایت کردیم؛ به صورتی که کل روزهای فیلم‌برداری‌ پزشک داشتیم و جلوی در ورودی ضدعفونی‌کننده قرار داده بودیم؛ هرروز ماسک‌های ما تجدید می‌شد و تست کرونا سه بار در طول فیلم‌برداری گرفته شد و خدا را شکر هیچ اتفاقی نیفتاد و هیچ‌کدام از بچه‌ها مشکلی نداشتند و کاری خوب و تجربه‌ای خوب بود.

ژانر کمدی بسیار زیاد کارکرده‌ام؛ چه سریال و چه سینما و این کار به عقیده‌ام کار خوبی بود و امیدوارم مردم هم ببینند و دوست داشته باشند.

تنها فیلم‌های تجاری ما کمدی‌ها هستند

مهین‌دوست در توضیح فیلم‌های بفروش، گفت: اصولاً کوسه یک فیلم تجاری است و این را باید از ابتدا بگویم و در حال حاضر تنها فیلم‌های تجاری ما کمدی‌ها هستند و شاید ۵ درصد از فیلم‌های جدی ما بفروش باشند.

وی افزود: برای فروش چند معیار بیشتر وجود ندارد: مردم را بخندانید، این اولین معیار است و دوم این است که گروه بازیگران به‌اصطلاح سینماداران، کله داشته باشد (مشهور باشند) و مردم را بکشاند و سوم مؤلفه‌هایی را در فیلم‌نامه رعایت کنید که برای روز مردم باشد؛ زمانی که با مهران مدیری هم کار می‌کردیم روال به همین شکل بود؛ یعنی دقیقاً قصه زندگی روز مردم را شب پخش می‌کردیم.

دستیار کارگردان فیلم سینمایی کوسه در پاسخ به این پرسش که چرا کمدی‌های ما به سمت نوعی از لودگی رفته و رسالت کمدی را فراموش کرده‌اند، گفت: این را قبول دارم ولی ما دو دسته بیننده برای فیلم داریم؛ یک دسته خود ما هستیم یعنی رسانه، دوستان سینمایی و هنرمندان که با غرض می‌رویم هر فیلمی را می‌بینیم و به این غرض ورزی شک نکنید.

بخش دیگر مردم هستند و ازنظر من چیزی که مردم بپسندند (چه لوده باشد و چه غیرلوده)، دوست داشته باشند و از آن لذت ببرند مهم است و این امر می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: برخی از فیلم‌هایی که لودگی دارند، فیلم‌هایی هستند که شوخی‌های جنسی در آن‌ها به‌کاررفته و این درست نیست و نباید باشد و من هم موافقم؛ ولی مردم حتی همین شوخی‌ها را دوست دارند و این واقعیت است.

 

ما فیلمی را می‌سازیم که مردم می‌خواهند

مهین‌دوست با اشاره به نبود شوخی‌های جنسی در فیلم کوسه، تاکید کرد: در این فیلم چنین شوخی‌هایی نداریم زیرا کارگردان حساسیت زیادی روی این موضوع داشتند.

«کوسه» یک فیلم شاد کمدی است؛ یعنی مردم لذت می‌برند و این گونه نیست که از دیالوگ‌هایی استفاده شده باشد که خنده‌ای را بیاوریم که خانواده نتواند ببیند؛ نه این فیلم را خانواده‌ها هم می‌توانند ببینند و اصلاً به‌اصطلاح شوخی‌های مبتذل در آن وجود ندارد؛ ولی آن‌ گونه از فیلم‌ها هم چیزی است که می‌سازند و این اتفاق می‌افتد.این بازیگر سینما در پاسخ به این سوال که آیا چنین تولیداتی باعث افت سلیقه مردم و کاهش کیفیت ذائقه آنان نمی‌شود، تصریح کرد: نه این موضع را قبول ندارم و این گونه نیست که بگوییم این چیزی است که ما ساختیم و این برای رضایت خودمان و به خاطر این‌ است که حرف خودمان را به کرسی بنشانیم.

نمی‌توانیم بگوییم چون ما این فیلم را ساخته‌ایم، ماییم که سلیقه مردم را تعیین می‌کنیم؛ نه این‌گونه نیست زیرا فیلم‌های کمدی بسیاری ساخته شده و شوخی‌های ناشایست هم داشته اما نفروخته است؛ عادت کرده‌ایم که سلیقه خودمان را به مردم تحمیل کنیم. اما این گونه نیست و ما در مقابل مردم شاید یک درصد باشیم.

وی افزود: ما فیلمی را می‌سازیم که مردم می‌خواهند نه فیلمی که ما بسازیم به مردم شکل بدهد. دنیای فیلم را ما تعریف می‌کنیم اما بسیار مهم است چطور از آن استفاده و استقبال شود.

مهین دوست یادآور شد: شخصاً در کمدی حرفی برای گفتن دارم چراکه ۲۲ سال است در سینما هستم و شاید بهترین سریال‌های تلویزیون را هم بازی کرده‌ام و هم گریمور بوده‌ام و هم دستیار برنامه‌ریز و با این تجربه می‌گویم ما (رسانه و هنرمندان و دوستان سینمایی) با غرض فیلم‌ها را نگاه می‌کنیم اما مردم دوست دارند و با آن می‌خندند و بابتش بلیت می‌خرند.

مطمئن باشید چیزی را که مردم دوست نداشته باشند، هرگز فروش نمی‌رود؛ چه شوخی‌های مبتذل داشته باشد و چه نداشته باشد.

مهدی هاشمی، مهران احمدی، پژمان جمشیدی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری، ریحانه پارسا، محمدجواد جعفرپور، مهران رجبی، بهراد خرازی، مهسا کامیابی، فرانک حسینی، احمدرضا موسوی، آن ماری سلامه (بازیگر لبنانی) و آسیا تاشکین (بازیگر اهل کشور ترکیه) مجموعه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان