arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

دو ترس و معضلی خطرناک‌تر از کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: شمار جوانان کرونایی بستری شده در خیز دوم شیوع کروناویروس به مراتب بیشتر از خیز اول آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: شمار جوانان کرونایی بستری شده در خیز دوم شیوع کروناویروس به مراتب بیشتر از خیز اول آن است.

دکتر نوید دانایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش مبتلایان جوان و کم‌سن نگران‌کننده است چرا که برخی از این جوانان بی‌علامت هستند و از همین رو می‌توانند دیگران و از جمله پدر و مادر خود را مبتلا کنند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها مبتلا اماعمدتا بی‌علامت‌اند ادامه داد: نگرانی عمده ما از افراد بی‌علامت است چرا که اینگونه افراد می‌کنند تعداد بیشتری را مبتلا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه ما با خیز دوم کروناویروس مواجه‌ایم نه پیک یا موج دوم آن ادامه داد: پیک دوم زمان اتفاق می‌افتد که بخش زیادی از جامعه که قبلا و در پیک اول مبتلا شده باشند دوباره به این بیماری مبتلا شوند. اما در خیز دوم معمولا افراد زیادی درگیر بیماری شده و آمارها بالا و پایین می‌شود.

وی با بیان اینکه البته در این مقطع افرادی وجود دارد که برای دومین بار به کرونا مبتلا شدند افزود: تعداد این افراد بسیار محدود است و از این نمی توان آن را پیک دوم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه این بیماری یک بیماری ناشناخته است افزود: از همین رو هنوز به طور دقیق هم نمی‌توانیم بگوییم پیک دوم اتفاق افتاده یا خیر.

رد وقوع" ایمنی گله‌ای "

دکتر دانایی در پاسخ به پرسشی در خصوص آنچه از آن به عنوان ایمنی گله‌ای سخن گفته می‌شود اظهار کرد: اولا این اصطلاح ، اصطلاح دقیقی نیست و دوما در هیج جای دنیا، ایمنی گله‌ای انجام نشده است. در این روش به طور مثال وقتی بالغ بر 80 درصد جمعیت مبتلا می‌شود، از آنجا که اکثر جمامعه ویروس را تجربه کردند، این مهم خود یک ایمنی در مقابل بیماری ایجاد می‌کند.

وی با رد ایمنی گله‌ای در استان و کشور گفت: اگر این مهم در کشور ما اتفاق افتاده بود همه مراکز درمانی و بیمارستانی ما باید درگیر و همه ظرفیت‌ها پر می‌شد این در حالی است که چنین اتفاقی در کشور نیفتاده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه ما باید به دنبال این باشیم که جامعه به تدریج و کم کم به این بیماری مبتلا شوند ادامه داد: اگر درصد بسیار بالایی از شهروندان مبتلا شوند قطعا زیرساخت های لازم برای ارائه خدمت به همه آنها را نداریم و لذا باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که جمعیت ذره ذره و گام به گام مبتلا شوند لذا سخن از ایمنی گله‌ای در حکایت شیوع کروناویروس سخن دقیقی نمی‌تواند باشد.

این پزشک با بیان ایننه تا زمان کشف واکسن و دارو باید روند مرگ و میرها را کنترل کنیم ادامه داد: حداقل یک سال زمان نیاز است تا واکسنی وارد بازار شود لذا باید تا آمدن واکسن، فضا را کنترل کنیم.

وی با اشاره به بازتاب گسترده خبری در خصوص تهیه یک واکسن در یک هفته گذشته افزود: هنوز هیچ تاییدیه‌ای در خصوص اثربخشی این واکسن منتشر نشده است.

دو ترس و معضلی خطرناک‌تر از کرونا!

دانایی با بیان اینکه ما باید زندگی در کنار کرونا را بیاموزیم افزود: متاسفانه ترس از کرونا سبب شده که برخی از شهروندان و خصوصا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از دریافت خدمات حوزه سلامت غفلت کنند و همین ممکن است در آینده برای بخشی از جامعه ما مشکل ایجاد کنند.

وی با ابراز نگرانی از ترس بخشی از بیماران زمینه‌ای از کروناویروس گفت: متاسفانه افراد هستند که به طور مثال دیابتی هستند و از ترس کرونا حتی خدمات مرتبط با بیماری خود را دریافت نمی‌کنند لذا اینگونه افراد ممکن است که از کرونا در امان باشند اما ممکن است به دلیل این ترس افراطی، خدای ناکرده دیابت آنها را از پای دربیاورد.

وی همچنین با بیان اینکه ترس دیگر ما از افرادی است که هیچگونه ترسی از بیماری کرونا ندارند افزود: اینگونه افراد عمدتا جوانها هستند که در برابر بیماری بی‌خیال هستند و از همین رو بدون رعایت پروتکل‌ها در همه جا حضور یافته و ممکن است به ویروس آلوده و خانواده ها و خصوصا افراد مسن خانواده را مبتلا کنند.

اولین کرونایی سمنان چه زمانی بستری شد؟

وی با بیان اینکه مردم باید خدمات غیرکرونایی را از ما بخواهند ادامه داد: این رویه و ترس از دریافت خدمات بهداشتی-درمانی ضروری غیر کرونایی متاسفانه می‌تواند خطرناک‌تر از کرونا باشد.
دکتر دانایی با بیان اینکه اولین بستری کرونایی در شهرستان های تحت پوشش دانشته سمنان دوم اسفند صورت گرفته گفت: همکاران ما شش- هفت ماه است که با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در استان سمنان در اسفندماه یک "خیز" را تجربه کردیم ادامه داد: از زمان رویت اولین کرونایی در استان در دوم اسفندماه در یک بازه زمانی کوتاه شمار موارد مثبت به شدت افزایش یافت به طوری که در اواخر همان اسفند و در حوالی بیست و پنجم این ماه، ما یک خیز بیماری را تجربه کردیم. بعد از آن شاهد حساسیت مردم و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بودیم.

 

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه با رعایت پروتکل‌ها آمار مبتلایان به تدریج کاهش یافت ادامه داد: با رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی کم کم ما به یک ثبات نسبی رسیدیم به طوری که در مقاطعی ما در استان تنها 20 بیمار مشکوک به کرونا در استان داشیم.

تعطیلی دو بخش از سه بخش کرونایی استان سفید شده همه شهرهای استان!

وی از تعطیلی دو بخش از سه بخش کرونایی استان با کاهش مبتلایان در این استان بعد از رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم خبر داد و گفت: در آن مقطع همراهی های مردم به گونه ای بود که بیماری کنترل شد تا حدودی و از همین رو ما بخش کرونا در دامغان و گرمسار را تعطیل کردیم و تقریبا در یک مقطعی همه شهرهای استان در وضعیت سفید قرار گرفتند.

این پزشک فوق تخصص با اشاره به شروح خیز دوم بیماری در کشور و استان گفت: متاسفانه با عادی جلوه دادن شرایط و عدم رعایت پروتکل‌ها، به تدریج دوباره به شرایط قبل برگشته و با خیز دوم بیماری مواجه شدیم.

دکتر دانایی با بیان اینکه در خیز دوم نیز استان سمنان بعد از استان‌های همجوار درگیر کروناویروس و رشد صعودی مبتلایان شد افزود: همجواری استان با استان‌های پرجمعیت و پررفت و آمدی مثل تهران، خراسان، مازندران، گلستان و اصفهان سبب شد که شمار مبتلایان استان سمنان در خیز دوم نیز به تدریج افزایش بیابد.

دکتر دانایی شمار موارد قطعی مثبت بستری شده در سه بیمارستان تحت پوشش این دانشگاه را 1186 نفر اعلام و تصریح کرد: این افراد کسانی هستند که در یکی از سه بیمارستان سمنان، دامغان و یا گرمسار بستری و تست آنها مثبت اعلام شده است وگرنه آمار کلی بستری‌ها عددی بیش از این رقم است.

وی از ترخیص 953 نفر از این یک هزار و 186 مبتلای قطعی در استان خبر داد و اضافه کرد: بیش از 640 نفر نیز در مراکز بیمارستانی ما بستری شده بودند که جواب تست آنها منفی بوده است.

در حال حاضر 75 بستری کرونایی در سمنان داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان وجود با بیان اینکه در حال حاضر 75 بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی سمنان وجود دارد افزود: در مجموع 80.4 درصد از کل کرونایی‌های بستری شده در استان پس از بهبودی ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه 47 درصد کل بستری ها خانم و 53درصد آنها آقا بوده اند ادامه داد: میانگین سن بستری‌های کروناویروس در 6 شهرستان تحت پوشش دانشگاه 58 سال است.

دکتر دانایی ادامه داد: البته استان سمنان در شمار استان هایی است که میانگین سن بستری‌ها در آن بالا است وگرنه برخی از استان‌ها میانگین سنی بستری‌ها به نزدیک 40 سال هم رسیده است.

وی با بیان اینکه 17درصد مبتلایان قطعی استان با بیمار کرونایی ارتباط مستقیم داشتند ادامه داد: البته بدون تردید همه مبتلایان با بیماران کرونایی ارتباط داشتند اما این 17 درصد اعلام کردند که یکی از افراد خانواده و یا نزدیکان آنها کرونا داشته و با وی ارتباط داشتند. مابقی مبتلایان بدون اینکه بدانند با افراد ناقل ارتباط داشتند.

رئیس علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه پذیرش مبتلایان به کرونا در سه بیمارستان معتمدی گرمسار، کوثر سمنان و ولایت دامغان انجام می شود افزود: هیچ مشکلی در پذیرش مبتلایان احتمالی در مناطق تحت پوشش دانشگاه وجود ندارد.

هر کس که تاکنون کرونا نگرفته در خطر ابتلا قرار دارد

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی سمنان با اشاره به در خطر بودن همه شهروندان گفت: هر کس که تاکنون کرونا نگرفته در خطر ابتلا قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما در مرحله مدیریت بیماری قرار داریم افزود: البته این به آن معنا نیست که شرایط خوب است، شرایط خوب زمانی است که واکسن بیماری کشف و در دسترس همگان قرار گرفته باشد و یا اکثر قریب به اتفاق افراد مبتلا شده و یک ایمنی در برابر بیماری بوجود آمده باشد.

دکتر دانایی با بیان اینکه مقابله با این بیماری چندان سخت نیست افزود: تجربه خیز اول به ما نشان داد که اگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم در یک فاصله کوتاه حدودا دو هفته‌ای آمار مبتلایان به شدن کاهش می‌یابد. البته همین تجربه می‌گوید در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها شمار مبتلایان به سرعت هم افزایش می‌یابد.

نظرات بینندگان