arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

فیروز آبادی: مدعیان رهاسازی فضای مجازی، موفقیت‌های جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در خصوص فضای مجازی تدابیر خوبی صورت گرفته است، کسانی که می‌گویند فضای مجازی رها شده، مثل این است که بخواهند موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران را با اقتداری که اکنون دارد زیر سوال ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدعیان رهاسازی فضای مجازی، موفقیت‌های جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در خصوص فضای مجازی تدابیر خوبی صورت گرفته است، کسانی که می‌گویند فضای مجازی رها شده، مثل این است که بخواهند موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران را با اقتداری که اکنون دارد زیر سوال ببرند.


به گزارش ایرنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «ابوالحسن فیروزآبادی» ، صحبت‌هایی که درباره رها شدن فضای مجازی انجام می‌شود را بی‌انصافی خواند و افزود: فضای مجازی ایران در حوزه محتواسازی، مدیریت فضای مجازی، خدمات و اقتصاد دیجیتال در منطقه مقام اول را دارد. چطور می‌شود تمام این مسائل با رهاشدگی شکل گرفته باشد؟


وی افزود: ما باید سپرها و اقدامات دفاعی خود را افزایش دهیم و به روز باشیم، اما به معنی این نیست که تا الان در این خصوص تدبیری اندیشیده نشده و فضای مجازی رها و کاری صورت نگرفته است. کسانی که این صحبت را می کنند تدابیر جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: اگر مساله رها شدن فضای مجازی از روی دلسوزی و کمک برای پیشرفت و ساماندهی بیشتر گفته شود، من هم از سر دلسوزی خواهم گفت که فضای مجازی رها شده است. اما این دیدگاه که جمهوری اسلامی با اقتدار ملی که اکنون دارد در حوزه فضای مجازی کار نکرده، بی‌انصافی است.


فیروزآبادی اشاره کرد: ما در کشور ساختارهای خوبی نظیر شورای عالی فضای مجازی، پلیس فتا، مرکز راهبردی افتا، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و ده ها شرکت تولید و توزیع محتوا و مرکز تحلیل فضای مجازی داریم. ملت ایران به شدت در فضای مجازی فعال هستند. اکنون در شبکه وب، محتوای فارسی بیش از دو درصد محتوای جهانی را تشکیل می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که ما در جایگاه خوبی ایستاده‌ایم.


وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی ما سکو و پلتفرم است. در حوزه های اندیشکده‌ای و گفتمان سازی نیز در برابر جریان جهان، کمبودهایی وجود دارد. کمبودهای مورد نظر، موجب اختلاف نظر در سیاست های اعمالی بر روی شبکه شده و افراط و تفریط‌هایی صورت می پذیرد.


رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه محتواسازی، مدیریت فضای مجازی، خدمات و اقتصاد دیجیتال در منطقه، مقام اول را دارد. برخورداری از نظام خدماتی پیشرفته پولی، مالی، آموزشی و اطلاع رسانی در فضای مجازی با شاخص‌های بالا و بدون وابستگی به دنیا، با رهاشدگی اتفاق نمی‌افتد.


فیروزآبادی با تاکید بر حرکت رو به جلو و پیشرفت در این زمینه، افزود: فضای مجازی یک فضای جهانی است و ملت‌ها در معرض تمام آسیب‌هایی که در دنیا وجود دارد قرار می‌گیرند این از خواص ذاتی این فضاست. در گذشته آسیب‌پذیری‌های حوزه فضای فیزیکی و هر تهدیدی که وجود داشت، منطقه‌ای بود. مانند ویروس‌ها که قبلا افراد یک کشور به بیماری مانند «وبا» مبتلا می‌شدند، اما الان کل زمین درگیر بیماری کروناست. آیا کسی می‌تواند ادعا کند کره زمین رها شده است؟


وی ادامه داد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که ارتباطات و حمل‌ونقل توسعه پیدا کرده و حادثه‌ای که در فضای فیزیکی چین رخ می‌دهد، ظرف ۳۰ روز کل زمین سرایت کرده و همه را درگیر می‌کند. باید توجه داشت که این درگیری و سرایت در فضای مجازی ظرف مدت چند ثانیه رخ می‌دهد.

نظرات بینندگان