arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

محیط زیست: وجود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در رودخانه‌ باهوصلات/ تا زمانی که آب شرب مردم تامین نشود، قطع دست کودکان توسط تمساح‌ها باز هم رخ خواهد داد

معاون فنی اداره کل حافظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از وجود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در رودخانه‌ باهوصلات خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محیط زیست: وجود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در رودخانه‌ باهوصلات/ تا زمانی که آب شرب مردم تامین نشود، قطع دست کودکان توسط تمساح‌ها باز هم رخ خواهد داد

معاون فنی اداره کل حافظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از وجود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در رودخانه‌ باهوصلات خبر داد.

«امیر حمزه درخشانی» معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد قطع شدن دست یک پسر بچه توسط تمساح در روستای هوت گت از توابع چابهار گفت: یکی از دلایل قطع شدن دست پسربچه این است که رودخانه‌ی باهو صلات یکی از زیستگاه‌های اصلی تمساح‌هاست و چون متاسفانه اهالی آن منطقه از نظر آب شرب دچار مشکل هستند و معمولا لوله کشی آب آنجا وجود ندارد، بنابراین به این برکه‌ها نزدیک می‌شوند و از آب آنها برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی آب این مناطق کم می‌شود و همچنین در فصل زادآوری این گونه‌ حیوانی استرس می‌گیرد و حالت تهاجمی پیدا می کند و بنابراین اینها دلیلی می‌شود که می شنویم گاه به انسان و یا دام تمساحی حمله کرده است. در تابستان‌ها به دلیل اینکه منابع آبی محدودتر است و از طرفی این گونه‌ی حیوانی هم به آب بسیار وابسته است احتمال خطر هم بیشتر می‌شود.

تا زمانی که آب شرب مردم تامین نشود، وضع همین است

درخشانی در مورد اینکه در سال چند مورد اتفاقات مشابه با این موضوع پیش می‌آید، افزود: به طور مثال پارسال یک مورد داشتیم که برای دختربچه‌ای این اتفاق افتاده بود که بعد از آن اتفاق تلخ برای اهالی کارگاه آموزشی برگزار کردیم که تمام شرکت‌کنندگان از اهالی منطقه بودند، در آن جلسات بحث رفتارشناسی گونه‌ها را مطرح کرده بودیم تا آموزش دهیم زیستگاه اصلی این گونه در همین آب است، اما توسعه باعث شده مردم به طرف این منابع آبی کشیده شوند.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت فرهنگی ادامه داد: در این مورد طرح‌های بسیاری داشتیم، مثلا نصب تابلوهای هشدار دهنده و بروشورها، توزیع آب معدنی بین روستاییان و حتی چندین تانکر ۱۰۰۰ لیتری آب از طریق حامیان طبیعت تامین کردیم تا مردم روستایی استفاده کنند، اما تا زمانی که بحث لوله کشی آب شرب انجام نشود و وابستگی اینها به آب کثیف رودخانه برای شرب کم نشود، وضعیت همین طور است.

درخشانی افزود: البته این آگاهی رسانی‌هایی که صورت می‌گیرد در کاهش خطر بسیار تاثیر دارد، مثلا در همین بحث رفتارشناسی گونه افراد یاد می‌گیرند فاصله مناسب چقدر باید باشد و یا از جاهایی حرکت کنند که کمترین پوشش گیاهی را داشته باشد در آن صورت درصد خطر بسیار پایین می‌آید.

وی با تاکید بر مشکل آب آن منظقه گفت: تا زمانی که ما نتوانیم آب شرب و نیاز روزانه‌ی مردم را تامین کنیم این اتفاقات باز خواهد افتاد، ما از طریق شرکت آب و فاضلاب اقداماتی کردیم و امیدواریم کاری صورت گیرد، چون واقعاً در مرحله‌ی اول این مشکل، نیاز است تا آب شرب مردم تامین شود. در مکاتباتی که با شرکت فاضلاب منطقه داشتیم گفتند این پروژه انجام می‌شود، اما پروژه‌های دولتی ممکن است گاهی با تاخیر جلو برود.

حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در منطقه است

درخشانی اضافه کرد: طول این رودخانه حدود ۳۰۰ کیلومتر است و تمساح در آن زیست می کند، بر اساس آمار سرشماری بالای ۳۰۰ الی ۴۰۰ تمساح در منطقه داریم و به همین دلیل کنترل این گونه بسیار کار سختی است چون به صورت کلی گونه‌ای منزوی است که حتی به سختی قابل مشاهده خواهد بود. بهترین کار این است که وابستگی مردم به این منابع آب را کم کنیم تا از آبی که نه تسویه شده و نه حتی بهداشتی است استفاده نکنند.

وی در پایان گفت: هر سال ما هم این مشکل را داریم و ضررش را فقط مردمی می بینند که به صورت مستقیم با این رودخانه در ارتباط هستند و با وجودی که این تمساح‌ها به مردم حمله می کنند، اما مردم اعتقادات خوبی راجع به این جانور دارند، یعنی آن را عامل برکت می‌دانند و برای همین خیلی کم و به ندرت به این گونه آسیب زده می‌شود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان