arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

اعتراف امارات: اسرائیل تضمینی برای توقف الحاق کرانه باختری نداده است

 روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت که دو وزیر اماراتی اعتراف کرده‌اند که ابوظبی ضمانتنامه‌ای قوی که نشان دهد، رژیم صهیونیستی از الحاق بیشتر اراضی فلسطینی به سرزمینهای اشغالی در آینده خوددداری خواهد کرد، دریافت نکرده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اعتراف امارات: اسرائیل تضمینی برای توقف الحاق کرانه باختری نداده است

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت که دو وزیر اماراتی اعتراف کرده‌اند که ابوظبی ضمانتنامه‌ای قوی که نشان دهد، رژیم صهیونیستی از الحاق بیشتر اراضی فلسطینی به سرزمینهای اشغالی در آینده خوددداری خواهد کرد، دریافت نکرده است .

به گزارش ایرنا، «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی همزمان با انتشار بیانیه مشترک امارات و رژیم صهیونیستی درباره توافق تل آویو و ابوظبی درباره عادی‌سازی روابط به شرط توقف طرح الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی فلسطین، اعلام کرد که در پی تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، توافق شد تا رژیم صهیونیستی الحاق اراضی فلسطینی به سرزمینهای اشغالی را متوقف کند.

اما ساعاتی پس از ادعای محمد بن زاید، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که طرح الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی را به طور موقت متوقف کرده است.

«عمر غباش» دستیار وزیر امور خارجه امارات در امور فرهنگی و دیپلماسی عمومی به روزنامه ایندیپندنت گفت: در این توافق چیزی محکم نشده و در صورتی که اسرائیل به وعده خود در قبال توافق عجیبی که نخست ترامپ آن را اعلام کرد، عمل نکند، هیچ شرطی گذاشته نشده است.

وی افزود که این توافق موضوع الحاق کرانه باختری را با یک وقفه مواجه کرده که به دو طرف درگیر فرصتی می‌دهد تا دوباره مذاکرات صلحی را که بارها شکست خورده است، آغاز کنند.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز این توافق را بازی «برد برد برای منطقه توصیف کرده و در بیانیه‌ای به روزنامه ایندیپندنت آن را بارقه امید توصیف کرده است.

وی گفت: «ما این توافق را تعهدی از سوی اسرائیل برای توقف الحاق و نه تعلیق موقت آن قلمداد می‌کنیم و انتظار داریم مذاکره و همکاری شرایطی را برای صلح پایدار در درگیری‌های فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ایجاد کند».

غباش در سخنانی مغایر با این ادعای وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: «ما چنین تضمینی را دریافت نکرده‌ایم».

وی ادعا کرد: اسرائیلی‌ها می‌دانند عادی‌سازی یک شبه رخ نمی‌دهد و تعهد ما با موضوع الحاق در ارتباط است. این توافق جدید راه حل تشکیل و کشور مستقل فلسطینی را هموار می‌کند.

این مقام اماراتی تایید کرد که رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را همواره نقض کرده است.

نتانیاهو بلافاصله پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات از سوی ترامپ، از مفاد چنین توافقی عقب‌نشینی کرد و گفت که تغییری در طرح الحاق کرانه باختری حاصل نشده است. وی افزود که این طرح به طور موقت متوقف شده است.

غباش و قرقاش هر دو گفته‌اند که توافق امارات و اسرائیل احتمالا در چند روز آتی در کاخ سفید رسما امضا می‌شود و بعد از آن هیات‌هایی از دو طرف درباره مسائل اجرایی و دیپلماتیک و مسائل گسترده دیگری در حوزه‌های علمی، فناوری، امنیت غذایی و گردشگری مذاکره می‌کنند.

ترکیه تهدید کرده که ممکن است روابطش با ابوظبی را قطع کند و اعلام کرده که تاریخ امارات را به خاطر این توافق که توافق صلح اعراب ۲۰۰۲ را تضعیف کرده، نخواهد بخشید.

نظرسنجی روزنامه سعودی «عرب نیوز» نیز نشان می‌دهد که افکار عمومی جهان اسلام با اقدام امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری توافق بین آنها، مخالف است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان