arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین از قول یکی از واسطه‌های توافق امارات و اسرائیل:

بن سلمان می‌گوید «می‌توانم در یک دقیقه روابط عربستان با اسرائیل را عادی‌سازی کنم، اما از حمله ایران، قطر و هرج و مرج داخلی بیم دارم»

چه چیزی مانع از عادی سازی رسمی عربستان با اسرائیل می‌شود؟ به گفته یکی از واسطه‌های توافق امارات و اسرائیل، که از ولی عهد سعودی در مورد دلیل خودداری از عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل سوال کرده بود، بن سلمان در پاسخ گفته است: «می‌توانم این مهم را در یک دقیقه عملی کنم، اما از حمله ایران، قطر و نیز هرج و مرج داخلی بیم دارم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن سلمان می‌گوید «می‌توانم در یک دقیقه روابط عربستان با اسرائیل را عادی‌سازی کنم، اما از حمله ایران، قطر و هرج و مرج داخلی بیم دارم»

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

أشرف کمال در الخلیج آنلاین نوشت: مقدمات زیادی برای این مهم تدارک دیده شد که از جمله آن‌ها دیدار‌هایی با هیئت‌های یهودی در خارج و داخل عربستان، میزبانی پادشاه عربستان از یک حاخام سعودی و آزاد گذاشتن رسانه‌های سعودی برای تایید عادی سازی روابط با اسرائیل است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اما چه چیزی مانع از عادی سازی رسمی عربستان با اسرائیل می‌شود؟ به گفته یکی از واسطه‌های توافق امارات و اسرائیل، که از ولی عهد سعودی در مورد دلیل خودداری از عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل سوال کرده بود، بن سلمان در پاسخ گفته است: «می‌توانم این مهم را در یک دقیقه عملی کنم، اما از حمله ایران، قطر و نیز هرج و مرج داخلی بیم دارم».

با این حال، به نظر می‌رسد قطار عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس که ۴۰ سال طول کشید تا به منطقه خلیج فارس برسد، به زمان زیادی نیاز ندارد تا به ایستگاه‌های جدیدی در دولت‌های منطقه و حتی ایستگاه اصلی یعنی عربستان سعودی برسد.

اعلام عادی سازی رسمی روابط بین امارات و اسرائیل، نقطه اوجی بود از دهه‌ها همکاری غیر علنی و قانونی سازی این رابطه‌ها بین اسرائیل و دولت‌های عربی. همچنانکه در مورد رابطه بین ریاض و تل آویو این گونه است.

مشخص است که توافق اخیر بین امارات و اسرائیل زیر نظر عربستان سعودی و با هماهنگی کامل با، ولی عهد این کشور انجام شده است و این مساله‌ای است که روزنامه عبری یدیعوت احرونوت به ان اشاره کرده و عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو را نیز نزدیک دانسته است.

هدف از توافق امارات و اسرائیل اساسا زمینه سازی برای اعلام روابط رسمی بین عربستان و رژیم اشغالگر است. گام بعدی، قطعا توافق صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل خواهد بود و این نکته‌ای است که از زبان کوشنر نیز بیان شده است.

به گفته کوشنر، دولت‌هایی هستند که اهتمام زیادی به عادی سازی روابط با اسرائیل دارند و این صحبت ظاهرا منطقی به نظر می‌رسد، چرا که، ولی عهد سعودی از زمان عهده داری این منصب، تلاش زیادی برای برقراری ارتباطات غیر علنی با اسرائیل کرده است.

شاهزاده محمد بن سلمان یکی از رهبرانی است که معامله قرن را تایید می‌کند و در این باره کنار محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی ایستاده است.

در کنار گزارش‌های غربی زیادی که حاکی از نامه نگاری مستمر بین، ولی عهد سعودی و کوشنر، برای اجرای معامله قرن است، روزنامه الاخبار لبنان در می‌سال گذشته به گزارش‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد بن سلمان مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به محمود عباس پیشنهاد داده است، تا در مقابل آن، معامله قرن را بپذیرد، اما عباس این پیشنهاد را رد کرده و آن را پایان حیات سیاسی خود دانسته است.

این در حالی است که در فوریه سال جاری، یک هیئت یهودی به ریاض سفر کرد و ۵ روز را در آن گذراند و در جریان این سفر، هیئت یهودی با مسئولان سعودی و در رأس آن‌ها محمد بن سلمان دیدار کرد.

نظرات بینندگان