arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

بهترین راه‌ها برای متوقف کردن خس خس سینه

خس خس سینه همان صدای بلند سوت زدن است که هنگام عبور نفس از یک راه هوایی باریک ایجاد می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خس خس سینه همان صدای بلند سوت زدن است که هنگام عبور نفس از یک راه هوایی باریک ایجاد می شود.

بیماری های ریه مانند آسم شایع ترین علت خس خس است، زیرا این شرایط می تواند سبب ایجاد لوله های برونشی که هوا را به سمت ریه های شما منقبض می کند، شود. خس خس سینه همچنین می تواند ناشی از شرایط دیگری باشد که راه هوایی را تنگ می کند، مانند عفونت تنفسی یا یک واکنش آلرژیک.

خس خس سینه می تواند ناراحت کننده باشد، اما روش هایی برای درمان آن وجود دارد. در اینجا چندین روش وجود دارد که می توانید برای متوقف کردن خس خس سینه و راحت تر نفس کشیدن استفاده کنید.

۱- نفس کشیدن با لب های بسته را امتحان کنید

بهترین حالت برای: خس خس از تنگی نفس

اگر مبتلا به آسم هستید، پزشک ممکن است برای کمک به مبارزه با برونکواسپاسم، یک علامت شایع آسم که باعث می شود عضلات موجود در مجاری هوایی سفت شده و باعث ایجاد خس خس شود، از شما بخواهد با لب های بسته نفس بکشید..

خس خس سینه اغلب با کمبود نفس همراه است، زیرا برای تنفس از راه هوایی باریک باید تلاش اضافی کنید. تنفس با لب بسته شده می تواند با کاهش سرعت تنفس و باز نگه داشتن مجاری تنفسی سبب کاهش تنگی نفس شود. هنگامی که مجاری هوایی باز است، تنفس به کار کمتری نیاز دارد و هر نفس در گرفتن اکسیژن مؤثر است.

۲- تنفس عمیق شکم را امتحان کنید

بهترین حالت برای: خس خس به دلیل اضطراب

تنفس عمیق شکم می تواند در آموزش دیافراگم، عضله ای که در زیر ریه ها قرار دارد، کمک کند تا بیشتر کار تنفس را انجام دهید. این می تواند به برخی از فشارهای لوله های برونشی که باعث ایجاد خس خس می شود، کمک کند.

با دنبال کردن این مراحل می توانید تنفس عمیق شکم را امتحان کنید:

با دراز کشیدن روی پشت خود با خم شدن زانوها و پاها روی زمین شروع کنید.
یک دست را روی شکم خود و دیگری را روی سینه خود قرار دهید تا احساس کنید که آنها در حال افزایش و ریزش هستند.
از طریق بینی خود نفس بکشید، احساس کنید که دست روی معده شما بالا می رود و سعی می کنید قفسه سینه خود را همچنان صاف نگه دارید.

۴- لبهای خود را ببندید و نفس بکشید، عضلات معده را به سمت داخل بکشید و سینه خود را همچنان نگه دارید.

۵- تکرار کنید تا نفس شما آرام و راحت تر شود. با گذشت زمان، ممکن است بتوانید این تمرین را در حالت نشسته امتحان کنید.

تمرینات تنفس می تواند به کنترل تنگی نفس و عادی سازی الگوی تنفس در هنگام خس خس کمک کند.

اما معمولاً علت اصلی آن درمان نمی شود، مگر اینکه اضطراب محرک آسم باشد. برای برخی از افراد احساس اضطراب می تواند باعث تنفس سریع به نام هایپرونتیلایز شود که می تواند علائم آسم را بدتر کند. تنفس عمیق شکم ممکن است به ویژه برای افرادی که آسم ناشی از اضطراب دارند، کند شود تا تنفس خود را آرام کند.

۳- مایعات گرم بنوشید

بهترین حالت برای: خس خس به دلیل ایجاد مخاط

نوشیدن مایعات گرم مانند چای گیاهی یا آب گرم می تواند با شل شدن راه هوایی به خس خس کمک کند و لوله های برونشی باز شود. اگر خس خس سینه به دلیل ایجاد مخاط در گلو از سرماخوردگی ایجاد شده است، مایعات گرم نیز می تواند آن مخاط را بشکند و به تخلیه آن راحت تر کمک کند.

مایعاتی که تقریباً بالاتر از دمای اتاق هستند ممکن است برای علائم تنفسی مفید باشند، اما نوشیدن مایعات که خیلی گرم یا بیش از حد سرد هستند می توانند باعث اسپاسم راه های هوایی شده و خس خس سینه را بدتر کنند.

۴- بخار را استنشاق کنید

بهترین حالت برای: خس خس از استنشاق هوای خشک

بسته به مواردی که علائم شما را نشان می دهد، استنشاق بخار می تواند برای جلوگیری از خس خس سینه مفید باشد. بخارات گرم یا بخار سرد می توانند در صورت ایجاد خس خس ناشی از هوای خشک کمک کنند. این امر به این دلیل است که تنفس در هوای خشک می تواند راه هوایی را تحریک کند و باعث تورم آن شده و یک منطقه کوچکتر برای گذر تنفس باقی می ماند.

اما اگر گرما محرک آسم شما باشد، تنفس در بخار ممکن است بهترین گزینه نباشد. تنفس در بخار به طور بالقوه می تواند باعث بدتر شدن آسم شود زیرا می تواند به عنوان یک ماده تحریک کننده عمل کند.

۵- از اسپری استفاده کنید

بهترین حالت برای: خس خس از آسم

اگر مبتلا به آسم هستید و علائم خس خس را دارید، یکی از اولین خط های درمانی استفاده از اسپری است.

۶- آنتی هیستامین ها مصرف کنید

بهترین حالت برای: خس خس ناشی از یک واکنش آلرژیک

آنتی هیستامین ها با محدود کردن واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به آلرژن مانند گرده کار می کنند – این واکنش می تواند شامل تورم در گلو باشد که تنفس را سخت تر می کند.

 شفقنا

نظرات بینندگان