arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

چاق‌ها با تغیر سبک زندگی از دام کرونا بگریزند

رئیس مرکز پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه افراد مبتلا به چاقی، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی عروقی هستند و بر همین اساس کرونا در کمین آنها است، گفت: پیشگیری و درمان چاقی با تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مرکز پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه افراد مبتلا به چاقی، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی عروقی هستند و بر همین اساس کرونا در کمین آنها است، گفت: پیشگیری و درمان چاقی با تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است.

 مجید ولی‌زاده  در نشست متخصصان غدد که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: اینکه چاقی بیماری محسوب می‌شود یا نه، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان مورد بحث و گفت‌ وگو است.
وی افزود: اگر چاقی را بیماری بدانیم و یا آن را فقط یک عامل خطرساز برای بروز بیماری‌ها در نظر گیریم در هر دو صورت نباید از اهمیت توجه به موضوع چاقی کم شود، زیرا به طور کلی چاقی سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را تهدید می‌کند.
ولی زاده با بیان اینکه چاقی، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت، مشکلات قلبی - عروقی، اختلال در چربی خون و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی را افزایش می‌دهد، گفت: اکنون براساس تحقیقاتی که در جهان انجام گرفته افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند زیرا افراد چاق اکثرا گرفتار دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی بوده و این موضوع خطر ابتلا به کرونا را در آنها بیشتر می‌کند.
رئیس مرکز درمان چاقی خاطرنشان کرد: چاقی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی افراد دارد و زندگی شهرنشینی، مصرف مواد غذایی پرکالری، کم‌تحرکی، آپارتمان‌نشینی همچنین انجام کارهای پشت میزنشینی سبب افزایش ابتلا به چاقی شده ‌است، بنابراین می‌توان گفت که چاقی و درمان آن به طور مستقیم با تغییر سبک زندگی در ارتباط است.
ولی‌زاده درباره امکان درمان چاقی افراد با استفاده از دارو توضیح داد: علاوه بر پیشنهاد تغییر سبک زندگی و تحرک، پزشکان داروهایی را نیز تجویز می‌کنند که می‌تواند جهت کمک به بهبود وضعیت سلامت فرد موثر باشد.
وی درمورد تاثیر افزایش آمار چاقی در تحمیل هزینه بیشتر بر سیستم سلامت کشور گفت: هزینه‌هایی که چاقی بر اقتصاد سلامت دارد در کشور به صورت کامل برآورد نشده، اما مشخص است که افراد چاق در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی - عروقی هستند و این موضوع قطعا بر روی اقتصاد سلامت اثر گذاشته و کارایی افراد را نیز در انجام امور کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که چاقی اثرات غیرمستقیم و مستقیم بر روی هزینه‌های دولت‌های مختلف در جهان دارد.

 ایرنا

نظرات بینندگان