arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

کودتا در "مالی" / بازداشت و استعفای رئیس‌جمهوری: نمی‌خواهم خونریزی شود

"ابراهیم ابوبکر کیتا" رئیس جمهور مالی به دلیل شورش سربازان دستگیر و کمی بعد استعفا داد. سربازان به فساد دولت و وخیم شدن شرایط امنیتی در این کشور غرب آفریقا اعتراض داشتند. رئیس‌جمهور مالی کمی قبل از استعفا در خانه‌اش بازداشت شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور مالی: اگر امروز عناصر خاصی از نیروهای مسلح می‌خواهند تا این مسئله با دخالت خودشان پایان یابد، آیا انتخابی دارم؟

"ابراهیم ابوبکر کیتا" رئیس جمهور مالی به دلیل شورش سربازان دستگیر و کمی بعد استعفا داد. سربازان به فساد دولت و وخیم شدن شرایط امنیتی در این کشور غرب آفریقا اعتراض داشتند. رئیس‌جمهور مالی کمی قبل از استعفا در خانه‌اش بازداشت شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از الجزیره، کیتا کمی قبل از نیمه شب در مصاحبه‌ای با گزارشگر شبکه ملی "ORTM" گفت که استعفای زودهنگام او موثر است. او همچنین اعلام کرد که دولت و شورای ملی را نیز منحل می‌کند. استعفای او زمانی اعلام شد که 3 سال تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری او باقی مانده است.

کیتا در یک سخنرانی کوتاه از پایگاه نظامی در "کاتی" خارج از "باماکو" پایتخت مالی گفت: اگر امروز عناصر خاصی از نیروهای مسلح می‌خواهند تا این مسئله با دخالت خودشان پایان یابد، آیا انتخابی دارم؟

او اولین روز بازداشت خود را در این پایگاه نظامی گذراند.

کیتا افزود: امیدوارم هیچ خونی برای حفظ قدرت من ریخته نشود. من از دفترم تصمیم به استعفا گرفتم.

 

"آمادو تومانی توره" رئیس‌جمهور سابق این کشور مجبور شد تا در سال 2012 با یک کودتا از مقام ریاست‌جمهوری کنار رود. در آن زمان کودتا از سوی قوم جدایی‌طلبان "طوارق" شکل گرفت. طوارق نام قومی صحرانشین است که مردم آن در غرب آفریقا و در کشورهای مالی، نیجر، الجزایر و لیبی پراکنده هستند و نسبت به تبعیض‌هایی که از طرف دولت مرکزی این کشورها علیه آنها اعمال می‌شود،اعتراض دارند. با این حال به نظر می‌رسد این بار ارتش مالی برای متوقف کردن نیروهای مرتبط با القاعده و داعش ناتوان است.

شورش‌های سال 2012 نیز از همان پایگاه نظامی "کاتی" آغاز شد و سقوط شمال مالی را برای گروه‌های مسلح تسریع کرد. در نهایت یک عملیات نظامی به رهبری فرانسه، گروه‌های مسلح و جدایی‌طلب را کنار زد. اما آنها در دوره ریاست جمهوری کیتا برای رسیدن به خواسته‌های خود گروه تشکیل داده و در مرکز مالی خود را نشان می‌دادند.

در هفته‌های گذشته و پس از ناکامی رهبران "اکوواس" (ECOWAS) در ایجاد پلی بین دولت کیتا و رهبران مخالف نگرانی‌هایی درباره تغییر قدرت از سوی نظامیان در مالی افزایش یافت. اکوواس، "جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا" در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد.

سربازان مسلح مالی در خیابان‌های "باماکو" پایتخت مالی مورد تشویق مخالفان دولت

 

کیتا سعی کرد تا خواسته‌های معترضان را از طریق واگذاری یک سری از امتیازات برآورده کند و حتی گفت که برای انتخابات مجدد شورای قانون‌گذاری آمادگی دارد اما طرح‌های کیتا سریعا از سوی رهبران مخالف رد شد. آنها اعلام کردند که تا زمان استعفای کیتا متوقف نخواهند شد.

 

در روز سه‌شنبه سربازان در پادگان "کاتی" اسلحه را از پادگان درآورده و رهبران ارشد خود را بازداشت کردند. معترضان ضددولتی نیز بلافاصله اقدامات سربازان را تمجید کرده و برخی از ساختما‌های متعلق به وزارت دادگستری مالی را آتش زدند.

"بوبو سی‌سی" نخست‌وزیر از سربازان خواست تا اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

او افزود: هیجچ مشکلی وجود ندارد که با گفت‌و‌گو حل نشود.

گروهی از سربازان که در کودتا علیه رئیس‌جمهور مالی دست داشتند مورد استقبال جمعیتی در پایتخت قرار گرفتند

 

اما افراد مسلح شروع به بازدشت گروهی از مردم در باماکو کردند و کیتا، نخست‌وزیر و وزیر دارایی کشور را گرفتند.

تحولات کشور مالی در روز سه‌شنبه از سوی اتحادیه آفریقا، آمریکا و بلوک منطقه‌ای اکوواس محکوم شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار "آزادی نامشروط" رهبران مالی و "بازگشت سریع به نظام قانون اساسی" شده است.

موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، گفت که او بازداشت رئیس جمهور مالی و نخست وزیر این کشور را "قویا محکوم می کند."

 

 

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) اعلام کرد: "این شورش در زمانی اتفاق می‌افتد که اکوواس برای چندین ماه مشغول ابتکار عمل و تلاش‌های میانجیگرانه با همه طر‌ ها در مالی بوده است."

مالی از پایگاه‌های مهم نیروهای فرانسوی است که با شورشیان اسلامگرا در منطقه صحرا می‌جنگند و فرانسه به عنوان یک قدرت استعماری سابق فورا به تحولات سه شنبه واکنش نشان داد.

نظرات بینندگان