arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۸۶؛

اسناد ویکی لیکس / مهر ۱۳۸۲؛ گزارش البرادعی درمورد برنامه اتمی ایران بسیار «خاکستری» خواهد بود

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ایتالیا در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۱۸ مهر ۱۳۸۲ به موضوع پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا مواضعش در GAERC

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 15:58 دقیقه دهم اکتبر 2003 (جمعه، ۱۸ مهر ۱۳۸۲)

از: ایتالیا

به: نامشخص

 

  1. روز 9 اکتبر ساندرو دو برنادین، نماینده وزارت امورخارجه در اتحادیه اروپا، درباره نتایج احتمالی در نشست شورای امور عمومی و روابط خارجی اتحادیه اروپا (GAERC) در روزهای 13 و 14 اکتبر به تام کانتری من، سفیر و کارداران گزارش داد.

ایران

  1. دو برنادین انتظار دارد که وزرا بیانیه ای صادر کنند که بر درخواست های قبلی اتحادیه اروپا از ایران برای پیروی از تقاضاهای آژانس و پایبندی به تعهدات خود در زمینه عدم گسترش پایبند بوده و پیامدهای منفی بی توجهی ایران به قطعنامه های آژانس بر روابط ایران و اتحادیه اروپا را گوشزد کنند. با توجه به این موضوع او انتظار دارد که گزارش بعدی البرادعی، دبیرکل آژانس هم فاقد هیچ نتیجه گیری روشن و واضحی باشد. دو برنادین با این نظر کانتریمن موافق است که برای آمریکا و اتحادیه اروپا مهم خواهد بود که با همکاری، فشار را بر تهران حفظ کنند. او اشاره کرد که ایتالیا اکنون یکی از اعضای شورای حکام آژانس است و می تواند به فشار بر ایران با ظرفیت خود، کمک کند.
  2. دو برنادین با نکته های گفته شده در تلگراف مرجع موافق است که موقعیت حقوق بشری ایران رو به وخامت است اما درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا قطعنامه ای قوی را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه می کند و یا از چنین قطعنامه ای حمایت خواهد کرد، مطمئن نبود. وزرا قبل از تصمیم گیری درباره نگارش، حمایت یا عدم حمایت از چنین قطعنامه ای، نظرات کسانی را که حامی تغییرات از درون هستند، بررسی خواهند کرد. بصورت جداگانه، لوییجی ماکوتا، مدیر دفتر امور خلیج (فارس) به سفیر گفت که بحث روز 8 اکتبر کارشناسان اتحادیه اروپا در بروکسل با اختلافات عمیق همراه بود. او معتقد بود غیرمحتمل است که اتحادیه اروپا بتواند حتی درباره حمایت از یک قطعنامه پیشنهادی یک عضو دیگر (مثلا کانادا) هم به نتیجه برسد.
  3. سفیر همچنین نکات را با جیووانی یانوزی، مسئول دفتر خلع سلاح وزارت امورخارجه مطرح کرد. یانوزی این نکات را به موقع و «بسیار مفید» خواهند از آنجایی که او قرار است نتایج احتمالی GAERC را بنویسد، شاید بتواند پیشنهادات ما را هم در آن بگنجاند. در واقع مسئله ایران و آژانس در ابتدا قرار نبود در برنامه GAERC باشد اما جیان کارلو آراگونا، دبیرکل وزارت امورخارجه در امور سیاسی اخیرا خواستار اضافه شدن آن شد.
  4. یانوزی همچنین گفت که احتمالا گزارش البرادعی نه سیاه و نه سفید، بلکه بسیار «خاکستری» خواهد بود و کشورهای عضو نم هم بزرگترین مانع در برابر رسیدن به توافق درباره نقض (Non-Compliance) خواهند بود. او توافق 12 سپتامبر را با توجه به مخالفت آن زمان نم، «بسیار خوشبختانه» خواند. او پیش بینی نمی کرد که در داخل اتحادیه اروپا هیچ مشکلی بر سر رسیدن به توافق در نشست بعدی شورای حکام آژانس باشد و می گفت که مشکل بعد از آن و زمانی خواهد بود که مسئله به شورای امنیت ارجاع شود.

بالکان

  1. فرناندو جنتلینی، مدیر دفتر بالکان هم به ما گفت که دعوت کارلا دل پونته، دادستان دادگاه عدالت بین المللی برای سخنرانی در GAERC در روز 13 اکتبر نشان دهنده اهمیتی است که اتحادیه اروپا برای کرواسی و دیگر کشورهای حوزه بالکان قایل است و به تعهد خود برای ارجاع متهمان به جنایات جنگی به لاهه پایبند است. او معتقد بود غیرمحتمل خواهد بود که وزرا زمان زیادی را صرف مذاکره درباره مسایل بالکان کنند، به جز مواردی که در سخنرانی دل پونته مطرح خواهد شد.
  2. جنتلینی گزارش داد که اتحادیه اروپا هنوز د رروند تضمین این مسئله است که هرگونه اقدام برای متوقف کردن روند استفاده از دارایی های مالی و سفرهای بین المللی برای متهمان به جنایات جنگی، در دادگاه عدالت اتحادیه اروپا تصویب شود. ایتالیا نمی خواهد که این ممنوعیت ها/مصادره ها به راحتی قابل لغو شدن باشد. جنتلینی می گوید یک گزارش فراگیر در اتحادیه اروپا در حال تدوین است و امیدوار بود که تا پایان ریاست ایتالیا بر اتحادیه تصویب شود.
  3. در تلگرافی دیگر موضع ایتالیا درباره کنترل جریان مهاجرت را گزارش خواهیم کرد.

سمبلر

نظرات بینندگان